Naze32 vbat en telemetry i.c.m. FrSky

Wilde even polsen of iemand hier ervaringen mee heeft en zo ja, of mijn info hier klopt.

Ik heb een FlySky 9x zender welke ik omgebouwd heb met een smartieparts programmer board en TelemetrEZ.
Daar heb ik hier nu er9x firmware op staan.
Op mijn quad zit een FrSky d8r-ii Plus ontvanger.

Nu kan ik reeds op mijn zender de RSSI waarde ontvangen en zien dus ga ik er vanuit dat de verbinding tussen Rx en Tx in deze gewoon werkt.

Wat ik wil doen, en hiervan wil ik dus weten of dit klopt:

1: verbind de kabelboom van mijn quad met de batt connectoren van de naze32 (dus directe verbinding met de Lipo)
2: verbind de Tx pin van de naze32 met de Rx pin van de ontvanger.
3: verbind de ground pin van de naz32 met de ground pin van de ontvanger.

Dan op deze naze32 enable ik de vbat en telemetry.

Zou ik op deze manier in theorie toch de werkelijke voltages tijdens vlucht moeten kunnen aflezen op mijn zender, toch?

Wat ik heb gedaan is de + van de kabelboom aan de + van de batt connector van de naze32 gemaakt, ground is niet nodig.

Dan heb ik de FrSky telemetry poort van de naze32 aangesloten op de RX van de ontvanger, uit mijn hoofd heb ik ook hier de ground niet aangesloten, maar kan het even voor je controlleren.

Als ontvanger gebruik ik een D4R-II, dat is dus volgens mij gewoon het kleine broertje van die van jou.

Dus ja dat lijkt mij gewoon te kunnen.

Kijk dat bied perspectief :) thanks!
Waarom de ground niet aangesloten? Is dat een om een groundloop te voorkomen?

Inderdaad om groundloop te voorkomen, was op aanraden van iemand anders hier op het forum :).

Ik heb wel de ground aangesloten verder zoals je beschrijft. Zie ook onderstaande, dat is wat ik dus op deze manier aflees uit de naze, x,y,z,bat en mode.

Kan je dus ook alerting opzetten als je wilt. Script staat hier ook. lua-scripting-voor-o-taranis

Laatst bewerkt door een moderator:
Let op dat het signaal van de naze wel geinverteerd is. Dat kan met de nieuwe rev5 bordjes door de special frsky pin te gebruiken (daar zit al een invertertje in), of bij de oudere een invertertje maakt met een transistor en wat resistors.

@frans-willem, zover eikt mij technische kennis niet, wat bedoel je precies met signaal is inverted?
FrSky wil het signaal net omgedraaid hebben dan standaard UART, wat eerst hoog (5V) is, wil frsky laag (0v), en andersom. Op de rev5 Naze32 zit hiervoor een invertertje ingebouwd, dit is degene met de extra 2x3 connector, een is voor vbat, een is voor frsky (TX maar dan inverted), en eentje is voor buzzer.
Zie "Fig.1 Top View" in http://www.abusemark.com/downloads/naze32_rev3.pdf

Als je bord er zo uitziet, moet je die FrSky Telemetry poort pakken, niet de tx in het midden van t bord. Als je bord er niet zo uitziet, heb je een oudere revisie waar het inverteercircuitje niet in zit en waar je dat zelf moet bouwen.

In mijn geval ziet t bordje er precies zo uit.
M.a.w. de Tx van nummer 5 verbinden met de Rx op de FrSky ontvanger?
Ik neem aan dat ik hier zonder vbat ook wat info kan uitlezen, als ik van t weekend tijd heb zal ik t eens proberen.

Wat hebben jullie gebruikt om de kabels op de headerpins te monteren?
Heb gisteren wat connectoren (Servo, JST) getest maar niets geeft mij t gevoel dat t echt voor een headerpin gemaakt is en dat t heel betrouwbaar is.
T liefst loop ik even naar een elektronica zaak om een 100% passend iets te halen maar heb domweg geen idee wat ik die mensen moet vragen -> female headerpin? (bestaat zoiets uberhaupt?)

Heren, ik krijg het voltage op mijn Taranis niet goed. De afwijking is niet constant. Met een volle 3S (12,4V) krijg ik via telemetry binnen 12.0V. Zoals in de foto te zien is, blijft ie daar zelfs als de echte spanning 12,12V is. Op een verlies van 2,8V krijg ik dus geen update...

Ik heb al heel veel gespeeld met de setting:

A1 channel
Range (nu 13.30v)

Maar geen resultaat...

De cellmeter heb ik met een Fluke gecontroleerd. Die klopt gelukkig wel.

20141001_161251.jpg

Eh je bedoelt 0,28v?

Net even voor je nagekeken heb ik ook.
Met diezelfde frsky flvss 16.76
Met een hobbyking metertje 16.6
Met naze32 16.4

Nooit zo opgevallen, want ik ijk op de naze32 dus als je die 1 keer naar je zin hebt, maakt het mij niet zoveel,uit wat de werkelijkheid is. Met de standaard instellingen in het lua script laad ik meestal 1300 a 1400 in een 1800mAh lipo.

Was mij dus nooit opgevallen. Maar blijkbaar geeft de naze het niet helemaal lekker door, wellicht in het lua script cell1,2,3 optellen en dat het dan anders wordt.

Richard, ik vind je script helemaal geweldig, hardstikke bedankt voor het delen.

Wat mij eigenlijk het meest irriteert is dat ik bij een volle lipo (12,6v) maar 78-80% accu te zien krijg. Nu ben ik niet zo'n wiskundig wonder, dus ik vroeg mij af of er ergens een berekening anders kan?

Thnx martijn, gebruik je de 2e versie uit deze thread? Post nr 8?

lua-scripting-voor-o-taranis

Daar kan je het zelf instellen bij three_high=12.5, stel je gaat te laag zitten dan maakt dat niet uit dan geeft hij bijv 110% aan. Bewust zo gedaan dat je dit zelf kan bepalen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Let op dat je punten gebruikt en geen komma voor decimalen

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kan je het zelf instellen bij three_high=12.5, stel je gaat te laag zitten dan maakt dat niet uit dan geeft hij bijv 110% aan. Bewust zo gedaan dat je dit zelf kan bepalen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Let op dat je punten gebruikt en geen komma voor decimalen

Ik ga er gelijk mee spelen, bedankt!

Back