Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Nou alle hoofdtouwen zijn gedaan. Nu langzaam de weeflijnen en verder.
Ik zal eens wat bouwverslagen opzoeken welke stappen het best nu.

20250505_142106.jpg

het ljjkt me het meest voor de hand liggend dat de loze stag hing aan de slingerstag die aan de grote stag zat.
Dat is een goede vraag wat betreft de lengte van je steng. De steng werd gehesen met de windreep en betekend dus idd dat deze tussen de zalingen gestoken zou moeten worden. Maar zou deze geheel weggenomen worden, of ruste hij op het dek met de top van de steng nog tussen de zalingen? Maar die van jou zit zelfs nog boven het ezelshoofd.
Maar er zal vast nog wel een deskundige opstaan die in je verslag antwoord wilt geven;)

Laatst bewerkt:
Kans is groot dat de steng er een beetje van opzij ingestoken werd, dus deze zou iets langer kunnen zijn dat de afstand tussen dek en zaling van de mars.
Maar dan weer niet langer dan dek-ezelshoofd, want dan krijg je deze niet recht omhoog.

Dus dan zit er ergens toch iets fout. Ik heb de maat van Blom zijn tekeningen genomen, dan zal het daar wel ergens fout zitten.
Ik ga hem iig niet aanpassen.

Nou we gaan een paar weekjes op vakantie dus het wordt weer even stil na dit weekend. In Juni pas weer verder.

Prettige bouw weken allemaal.

Grt Hans

Wat de loze stag betreft is Dik hier nog al consequent in. Hij zegt hier ook "pas als een schip in actie ging werd de loze stag aangebracht" Ook de spinnekop of spinnejuffer werd dan aan de loze stag gezet. Het kan dus zijn dat dit verkeerd is gemaakt door je voorgangers.
Bekijk bijlage 617885

Fijne vakantie Hans!
Dank je Hans.

Maar dan doen velen het verkeerd om. Want je ziet de loze stag vaak onder de grote stag lopen en laag om de grote mast geankerd. Terwijl de grote stag op de boegspriet geankerd ligt en dus hoger de grote mast passeerd.

Ook in "The rigging of ships in the days of the spriitsail topmast-1600-1720 beschrijft R.C.Anderson vanaf pagina 96 en met illustratie 99 op pagina 102 dat de loze stag boven de grote en fokkestag loopt.
Dat is ook logisch als haar doel is om bij het doorschieten de bijhorende stag te verhinderen dat deze op het dek valt.
Mocht je dit interessante boekwerkje niet in je bezit hebben, dan leest hier ongetwijfeld iemand mee die een elektronische versie heeft.

Ook in "The rigging of ships in the days of the spriitsail topmast-1600-1720 beschrijft R.C.Anderson vanaf pagina 96 en met illustratie 99 op pagina 102 dat de loze stag boven de grote en fokkestag loopt.
Dat is ook logisch als haar doel is om bij het doorschieten de bijhorende stag te verhinderen dat deze op het dek valt.
Mocht je dit interessante boekwerkje niet in je bezit hebben, dan leest hier ongetwijfeld iemand mee die een elektronische versie heeft.
Was dat het doel? Of was het doel de staging van de mast op te vangen bij een kapotte stag?

Grt hans

Back