Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    In de tekeningen van Blom bij mij liggen ze om de 10 spanten, Wat inderdaad neerkomt op ongeveer bij/onder iedere geschutpoort op de overloop. Bij de grote mast liggen er echter twee. Aan iedere kant van de mast 1.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo vandaag de laatste gang smaller gemaakt en een stuk je van de spanten afgehaald. Dat laatste kwam ook beter overeen met de tekeningen. Dus al met al komt het weer goed.
    Je kunt op de foto ook zien dat de spiegel beplanking tot boven nu klaar is.
    Dat moest eigenlijk gelijk (of eerder) daar deze kops tegen de fortuining aan zit.
    Morgen ga ik STB doen en als daar iets van in de lijm staat ga ik BKB de poorten uithalen.
    De regeling blijft dry fit en los totdat de binnen beplanking op zijn plaats zit.

    Maar voor die tijd moet toch op een bepaald moment het verdek erin, maar daarvoor moet ik besluiten wat ik met eventueel kanons op de overloop doe....
    Zoveel keuzes.....


    20200323_164037 (Custom).jpg
     
    Herby63, janzwart, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Het is achteraf toch nog heel goed gekomen. Ziet er echt strak uit zo, het verloop is niet te opvallend.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Knap gemaakt zo Hans, veel beter dan eerst..:worship::worship:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaat mooi zo hoor Hans. Dat lijkt me een lastige keuze als je moet besluiten wat kanonnen betreft. Iets van stiekem insteekkanonnen maken?
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Vandaag in alle rust de stuurboord zijde afgemaakt. Ik ben nog niet aan het uithalen van de geschutpoorten toegekomen er staat nog een ander klusje te wachten.
    20200325_150227 (Custom).jpg
    Niet naar de kleur van het hout kijken van de spiegel enzo, dat komt omdat de zon erop staat.
    20200325_150233 (Custom).jpg

    De werkplaats gaat een beetje veranderd worden. Ik ben niet helemaal tevreden meer met de opstelling van de apparatuur en ik heb er twee die ik iedere keer los te voorschijn moet halen. BV de thickness sander terwijl ik die toch vaak gebruik. Dus die wil ik een vast plekje geven.
    Hiertoe ga ik het blad van de kleinste werktafel vergroten zodat er misschien 3 machines op kunnen.

    20200325_160718 (Custom).jpg
    Even het wat grovere sloopwerk. Het nieuwe blad komt waarschijnlijk morgen en kan er dan zo op.
    20200325_161722 (Custom).jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Lekker werkplaatsje heb je daar :)
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Tja dan zitten wij toch maar wat beperkter op ons appartementje nietwaar Stephan ;);)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Maar dat is wel verwarmd, de schuur slechts met een elektrisch kacheltje en dat kan koud zijn in de winter hoor.
    En ik mag maar de helft in beslag nemen van de directrice hier. Al smokkel ik de laatste tijd wel wat centimetertjes hoor.

    Nee, ik ben er blij mee. Heeft me wel 5 jaar gekost om te worden wat het nu is. En zoals gezegd nog regelmatig wat veranderen.
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, je moet ook altijd rekening houden met de buren. Soms wil ik wel eens de cirkelzaag aanjagen en dan denk ik O, nee het is al middernacht geweest. Maar ik ben ook blij met mijn aparte kamer die is 2,7 meter bij 4 meter En daar is het zomers soms nogal warm.

    Gezien dat kacheltje is het een top plekje. Misschien buiten een houten schuurtje voor de scooters :) ik tip alleen maar. :p
     
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik denk dat ik wat tegenstand zal krijgen met die scooters verplaatsen, en het waren er maar twee, maar de zoon des huizes is weer terug op honk dus nu zijn het er 3. En ik kreeg al commentaar dat ze 'nu zo dicht op elkaar staan'.

    In tegenstelling tot wat ik eerder zei ben ik vandaag (de werktafel is klaar nu en opnieuw ingericht) bezig geweest met het uitzetten van het halfdek.
    Deels met kartonnen mallen.
    20200327_153005 (Custom).jpg

    20200327_153951 (Custom).jpg


    Beide zijdes vergeleken in hoogte op een aantal plaatsen.
    20200327_151151 (Custom).jpg

    En ook op het oog een mooie zeeg nu.
    20200327_144747 (Custom).jpg

    Bij de boeg heb ik nog een fout ontdekt . het rahout aan STB zijde loopt op de laatste 10 cm te steil omhoog en komt daarom 4 tot 5 mm hoger uit dan aan BKB.
    Ik heb het al los gemaakt (geen foto sorry) morgen ga ik er een stuk van de beplanking afhalen en een stuk nieuw rahout op zetten.
     
    Herby63, SjorsZ, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Prachtig schip :thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  14. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige werk, pragtige schip (die dek is beautiful) en ek is baie jaloers op die werkplek :D
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik krijg wel eens de vraag, "wat ga je met het schip doen als het klaar is?" Mijn standaard antwoord is dan: Als het klaar is of als ik er genoeg van krijg stook ik het op in de openhaard!

    En deels is dat waar. Want ik hecht niet aan het feit wat ik ermee ga doen, het plezier zit in het bouwen. En toevallig lees ik zojuist het commentaar van iemand die ik volg, ook een scratch bouw maar oneindig veel mooier en beter dan ik, die dezelfde vraag kreeg. Zijn antwoord:

    The pleasure is in the building process. Ounce the model ship is completed, there is only one thing to do; build another one.

    In a way, it could go to the garbage and I would not mind. The pleasure is in the building process and what happens to the model, after, is not really important, but having fun to cut curves, it is important.
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat je dan de halve wereld over je heen krijgt, Hans :cool:
     
    Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Je kan dan wel in alle warmte en rust nadenken over je volgende project. :)
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Maar wat ga je eigenlijk met de ornamenten doen? Printen vanuit een programma naar een frees of 3D printen. Ben benieuwd. Hand snijden kan ook.
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb wel een beetje hetzelfde met mijn afgebouwde modellen, worden over het algemeen allemaal verkocht tegen kostprijs. Zijn tenslotte behoorlijke stofvangers, maar in de open haard dat gaat me toch net iets te ver, zonde van al dat werk....:rolleyes:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    @pietsan Ik zei ook Piet, deels is dat waar... ;)

    @Stephan Kertész Ik weet niet of ik zover ga. Kan zijn dat ik het bij de houten bouw laat, al neig ik op dit moment wel naar een en ander aan ornamenten. Maar dan in ieder geval niet zelf snijden. Heb ooit wat tijd geïnvesteerd in snijden en gutsen. Maar is niet besteed aan mij. Op dit moment ben ik aan het kijken wat ik van de 7P van *hans* zou kunnen gebruiken. Ik heb het wapen van het schild gekregen van hem en dat kan. Is 33% te klein maar met wat smokkelen zou dat te doen zijn.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina