Aankomende winter zal er wederom een NK in de klasse F3P worden gehouden,
F3P is de Indoor Kunstvlucht klasse, zie ook http://indoorkunstvlucht.modelvliegsport.nl/
Het NK bestaat uit vier wedstrijden die op diverse plekken in Nederland worden gehouden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van zalen zal er waarschijnlijk ook een combinatie wedstrijd met onze belgische vrienden worden gehouden.
De F3P klasse bestaat uit vier sub-classen, te weten:
- F3P-AM, Aeromusical, een 2 minuten durende vlucht die beoordeeld wordt op synchroniteit, moeilijkheid en precisie.
- F3P-A, dit is de hoogste kunstvlucht klasse met een programma wat wereldwijd gelijk is.
- F3P-B, kunstvlucht klasse met vereenvoudigde figuren t.o.v. de F3P-A,
- F3P-C, dit is de instap klasse
Door moderne technieken en het gebruik van moderne bouw methoden zijn de modellen de laatste jaren enorm in gewicht gedaald, in de begin tijd was 150 gram nog heel normaal, daarna was 90-100 gram de norm, en met de komst van de carbon/mylar modellen is 50-60 gram heel normaal.
Met het afnemende gewicht zijn de modellen tot veel complexere figuren in staat, dit omdat de vliegsnelheid heel erg laag geworden is. Een nadeel van deze lichte modellen is dat deze erg kwetsbaar zijn en moeten de modellen voor het goede in voor transport en opslag in een grote doos bewaard worden.
Naast deze kwetsbaarheid en de praktische zaken zijn ook de benodigde bouw techniek en lichte (=duurdere) onderdelen een flinke stap voor mensen die net met deze tak van sport willen beginnen.
Nieuwe eenvoudige klasse ?
Omdat we merken dat de instroom in de C-klasse wat afneemt, zitten we er aan te denken om een 'Depron-Only' beginners klasse te introduceren. Het doel is dan om terug te grijpen op de bouw- en materialen techniek van voor het Mylar tijdperk en deze modellen een eigen C klasse te geven.
Voor de duidelijkheid, er zal dus ook een C-klasse voor Cabon/Mylar modellen zijn.
Het doel van de Depron-Only klasse is vooral bedoeld om de instap drempel zo laag mogelijk te maken met modellen zoals de Disney, Click, Xerces etc.
De regels zoals we die nu voor ons zien zijn:
- model constructie hoofdzakelijk uit Depron, wel carbon voor versteviging
- Geen dynamische remmen
- Geen Contra drives,
Vraag:
Zijn er mensen die mee zouden gaan vliegen met de F3P als deze Depron-Only klasse in het leven wordt geroepen?
Ik zie graag de reacties.
Winfried de Vries
F3P is de Indoor Kunstvlucht klasse, zie ook http://indoorkunstvlucht.modelvliegsport.nl/
Het NK bestaat uit vier wedstrijden die op diverse plekken in Nederland worden gehouden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van zalen zal er waarschijnlijk ook een combinatie wedstrijd met onze belgische vrienden worden gehouden.
De F3P klasse bestaat uit vier sub-classen, te weten:
- F3P-AM, Aeromusical, een 2 minuten durende vlucht die beoordeeld wordt op synchroniteit, moeilijkheid en precisie.
- F3P-A, dit is de hoogste kunstvlucht klasse met een programma wat wereldwijd gelijk is.
- F3P-B, kunstvlucht klasse met vereenvoudigde figuren t.o.v. de F3P-A,
- F3P-C, dit is de instap klasse
Door moderne technieken en het gebruik van moderne bouw methoden zijn de modellen de laatste jaren enorm in gewicht gedaald, in de begin tijd was 150 gram nog heel normaal, daarna was 90-100 gram de norm, en met de komst van de carbon/mylar modellen is 50-60 gram heel normaal.
Met het afnemende gewicht zijn de modellen tot veel complexere figuren in staat, dit omdat de vliegsnelheid heel erg laag geworden is. Een nadeel van deze lichte modellen is dat deze erg kwetsbaar zijn en moeten de modellen voor het goede in voor transport en opslag in een grote doos bewaard worden.
Naast deze kwetsbaarheid en de praktische zaken zijn ook de benodigde bouw techniek en lichte (=duurdere) onderdelen een flinke stap voor mensen die net met deze tak van sport willen beginnen.
Nieuwe eenvoudige klasse ?
Omdat we merken dat de instroom in de C-klasse wat afneemt, zitten we er aan te denken om een 'Depron-Only' beginners klasse te introduceren. Het doel is dan om terug te grijpen op de bouw- en materialen techniek van voor het Mylar tijdperk en deze modellen een eigen C klasse te geven.
Voor de duidelijkheid, er zal dus ook een C-klasse voor Cabon/Mylar modellen zijn.
Het doel van de Depron-Only klasse is vooral bedoeld om de instap drempel zo laag mogelijk te maken met modellen zoals de Disney, Click, Xerces etc.
De regels zoals we die nu voor ons zien zijn:
- model constructie hoofdzakelijk uit Depron, wel carbon voor versteviging
- Geen dynamische remmen
- Geen Contra drives,
Vraag:
Zijn er mensen die mee zouden gaan vliegen met de F3P als deze Depron-Only klasse in het leven wordt geroepen?
Ik zie graag de reacties.
Winfried de Vries