nederlandse handleiding ultrmat 14

• Topicstarter Topicstarter Grover72
  • Startdatum Startdatum
G

Grover72

Guest
Zoals de titel het al vermeld is er iemand die een nederlandse handleiding heeft voor de Graupner Ultramat 14, het standaard boekje heeft alleen duits, engels en frans dit zijn niet echt mijn talen die knobbel wil bij mij niet werken.

hoe en wat moet je precies instellen van het opladen van accu's zowel nicad en nimh en straks lipo's .
De balancer komt volgende week was niet meer op voorraad

Uiteraard het juiste programma.
Dan de laadstroom
Deltapeak instelling (grofweg 7mv voor nimh, en 12 tot 15 voor nicad)
Safe time.

Heb je problemen met instellen van iets, zeg het even, zet ik het er even neer hoe je dit moet doen....

En voor lipo:
- juiste programma
- capaciteit (per 100mAh)
- controle van het aantal cellen in serie (automatische detectie, maar altijd! controleren)
- safe time

het probleem zit het in het opladen van me accu deze heeft een capaciteit van 3800 mAH Ni-MH 1.2 V. 6 cellen hoe en wat moet ik instellen op me lader om deze goed en veilig op te laden en hoelang mag deze eraan hangen?

Accu voorlopig niet aansluiten!
Het 'Ni' programma kiezen (tussen Ni en Li wisselen gaat door enkele seconden op 'Enter' te drukken)
Laadstroom instellen (Op 1,9A of 3,8A is een courante waarde, dit is 0,5 of 1C)
Kort op 'Enter' drukken, nu kun je de Delta Peak instellen (op 7-8mV/cel is prima voor Ni-MH)
Op 'Mode' drukken.
Safe Time instellen (150min voor 1,9A en 80min voor 3,8A; dit komt overeen met respectievelijk 2h + 30% en 1h + 30%)
Nog eens op 'Mode' drukken en de buzzer desgewenst aan of uit zetten.
Nogmaals op 'Mode' drukken, nu kom je terug op het schermpje met het programma, laadstroom en delta peak.

Nu kan je de batterij aansluiten.
En daarna op 'Enter' drukken om het laden te starten. (De lader detecteert zelf het aantal cellen in het pack)
En na 1 of 2 uurtjes is een lege accu geladen.

oke bedankt ik heb hem gelijk even uitgeprint en bij me lader geplakt dan weet ik dat voor de volgende keer, ik heb hem nu op 1,9A staan dit is toch beter een lagere stroom dan komt er toch meer in.
En hoe is de rekensom voor Nicad accu's

Deze lader is een Delta Peak lader, dus je moet wel met een verhoogde laadstroom van minstens 0,5C laden, anders detecteert de lader geen Delta Peak en ga je het pack dus overladen (vandaar ook de safe timer, zodat onder andere het overladen ingeperkt wordt)
En de safe timer kan maar max op 300min ofzo gezet worden, dus als je dan aan 0,1C gaat laden zit een lege accu niet vol.

Voor NiCd accu's blijft het verhaal eigenlijk hetzelfde, alleen kan je dan met de Delta Peak richting 12-15mV/cel.

Back