Nederlandse variometer

Ik kan mij herinneren dat er iemand in de buurt van Haarlem / Alkmaar bezig was om een variometer te ontwikkelen . Heb hier op het forum gezocht maar kon het draadje niet meer terug vinden.
Iemand enig idee of ze al te koop zijn , en zo ja waar?
b.v.dank
Lex

Ik ben de print aan het tekenen. Het ontwerp is klaar op het hoogfrequent na. Dit kan ik pas verder testen als ik het prototype gereed heb.

Rob

@Rob
Enig idee hoelang het nog gaat duren?.
Ps wat ga jij laat slapen zeg, dacht dat ik een nachtbraker was.
Gr Lex

Ja, het was 5 uur toen mijn print af was. Nee.. dit was niet de Variometer
dit was een lift besturing welke af moest.

Ik hoop de prototypen van de variometer in ca 3 weken te kunnen maken.

groeten,

Rob

Zijn die Vario's dan electrische vario's of gewoon goeie pneumatische vario's? Want met die electrisch gaje sneller knuppelthermieken...
De pneumatische vario geeft aan hoeveel energie je wint in m/s. Wie weet welke gebruikt worden?

Als de vario goed werkt, er er zijn meerdere zaken mee te meten, dan heb ik t.z.t. ook wel belang.

Zijn de gegevens laten ook op een computer uit te lezen?

Taco.

Ouwe koeien uit de sloot halen!!

Ik kan mij herinneren dat er iemand in de buurt van Haarlem / Alkmaar bezig was om een variometer te ontwikkelen . Heb hier op het forum gezocht maar kon het draadje niet meer terug vinden.
Iemand enig idee of ze al te koop zijn , en zo ja waar?
b.v.dank
Lex

mao,

Ik zie dat je het forum nog steeds bezoek, ook nog twee dagen geleden.
Wat teruglezend in de zweefvliegdraadjes kom ik dit interessante berichtje van je tegen met een vraag.
Over welk jaartal spreek je?
De foto is van een toestel dat ik in 1983 bij V4 gebruikte tijdens een wedstrijd. Deze was al uitgevoerd met een variometer voorzien van venturie. Ik heb de beker nog staan oktober 1983,
Over V4 lees ik nog bij Icarus:

V4 (Vereniging Van Vrije Vliegers) is een club die een veld in het westelijk havengebied had voor zweef en elektro aangedreven modellen. Dit terrein mag echter per 1 augustus 2003 niet meer gebruikt worden

full

Ik woonde toen zelf tussen Haarlem en Alkmaar.
Jij moet op dat moment ongeveer 19 jaar geweest zijn!
Misschien kan ik na jaren alsnog je vraag beantwoorden???
Groeten Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Over V4 lees ik nog bij Icarus:

V4 (Vereniging Van Vrije Vliegers) is een club die een veld in het westelijk havengebied had voor zweef en elektro aangedreven modellen. Dit terrein mag echter per 1 augustus 2003 niet meer gebruikt worden
V4 is nog springlevend! We hebben nu even geen veld meer, maar dat is tijdelijk ;)
Meer info over V4 op de Driedekker

Die Rob Keij doet ook lang over het ontwikkelen van z'n variometer ;)

Ter lering ende Vermaeck

Wubbe,

Leuk dat de club nog draait na zoveel jaar.
Kan me de dag nog goed herinneren en misschien nog anderen mét mij.

Naar schatting 35 à 40 deelnemers waren aanwezig en mooi weer.
Het was voor mij een bewijs dat je zonder variometer kansloos bent in een thermiekwedstrijd. Later was het gebruik ook reglementair niet meer toegestaan.

Ik kon die dag, eind in de middag nog een "topvlucht" vliegen door gebruik te maken van een bomenrij voor voldoende stijgen.
Vóór de wedstrijd waren er deelnemers die het "wel grappig" vonden dat pijpje voorop, later heb ik ze niet meer gehoord!!

Secret weapon, foto's nog niet eerder getoond!

full

Ik heb de onderdelen van toen nog even voor de dag gehaald.
Het toestel dat ik gebruikte was speciaal ontworpen rond deze vario.
Toonoverdracht, FM zender "boven 100 MHz" stroomvebruik 10 mA, erachter de batterijruimte voor 9Volt accu.

full

De informatie werd overgedragen mb.v. stijg- en daalpulsen door wijziging in aantal en toonhoogte. Rond -0- (nulletje!) had de toonhoogte een verschuiving naar een lagere toonhoogte.
De print toont wat electronica voor het meetgedeelte en de toongenerator.

full

De ontvanger was in de zenderpult opgenomen

De zwever, eigen ontwerp:
Aerodynamisch recht toe recht aan:
Span 3 m, Eppler 193 zonder wash out, recht!! (alsof het van de rol kwam!)
Geen rolroeren wél remkleppen.
Romp "multiknik" tot aan de achterkant vleugel.
Staartboom glasmatpoly hengelstok.
NACA sym pendelstabilo en roer met groot dempingsvlak vóór de scharnierlijn.

Deze variometer was de derde uitvoering en vele volgden nog.
Aanspreekgevoeligheid was minder dan 20 cm.

Misschien melden zich nog lezers van toen.
In het eerdere bericht noemde ik 1981, fout , het was in 1983.

Groeten Cees

Nederlands Variometer, mag het mao ?

Lezers,

Binnen de naam van het draadje een extra post voor wie het interessant vindt, ik hoop dat mao het niet erg vindt anders vegen we de post weer weg.

Autonoom zweven

Er lopen een aantal draadjes die direct verwant zijn met elkaar, autonoom vliegen, vliegen met een videobril enz.
Uiteindelijk komt natuurlijk ook “autonoom zweven” in beeld.
“Nederlandse variometer” kan daar nog een oud boekje over opendoen zie de foto.

Variometer met Mc Cready/Final glide computer.

full

Vroeger door mij ontwikkeld en met toestemming van de RLD vliegend uitgetest.
Het instrument voldeed zeer aan de verwachtingen, de volgende stap, het met enig rendement produceren was te complex en niet haalbaar met financieel rendement. Ik heb er indertijd wel modelbescherming voor aangevraagd.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in autonoom zweven is koekelen op Mac Cready en Final glide een aanrader. De 1/1 zwevers zijn op de hoogte van deze theorie maar het was voor de modelzwevers vrijwel nooit interessant dus ik denk min of meer een ondergeschoven kind.

Nu met autonoom afstand vliegen is kennis hierover een must, houd daar rekening mee!!
Wil men een wat globale uitleg over deze belangrijke aspecten van de zweefvliegwereld, laat het me weten en ik besteed er een postje aan.

Onderzoek

Uiteraard gaat onderzoek door mijzelf hiernaar nog steeds door, zie foto 2.

full

Detailopnamen van mijn “aangepaste” Sagitta 900 elektro zwever met de TE tubes en een pitotbuis
op de vleugeltips. (Inderdaad, zijde zonder verf!!!)

Autonoom zweven als resultaat van autonoom denken!

Laat duidelijk zijn dat mijn drijfveer van onderzoek is, alles te weten om er inhoudelijk over mee te kunnen denken en mits mogelijk te kunnen toepassen!!

Cees

Back