Nederlandse vlag voor de cornelia clasina

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 1 sep 2014.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Zoals het onderwerp al aangeeft, ben op zoek naar een passende vlag voor mijn reddingsboot. Nu heb ik bij modelbouwshops Flevoland enkele gezien. (Maat 40x60) schaal 1:25. En ( maat 50x75) schaal 1:20. Theoretisch gezien beide te klein, aangezien de boot1:10 is. Maar welke vlag zouden jullie voor gaan? Doe er wat fotootjes bij voor een indruk. [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Ik vind ze beide niet misstaan, denk alleen dat de 2e wel mooier is
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Dank voor je reactie. Gezien de schaal van de boot, zou inderdaad 50x 75 beter moeten staan.

    Gr. Polite.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je in Google afbeelding naar foto's van reddingboten kijkt, zie je vaak dat ze zonder vlag varen. En als ze al een vlag voeren, dan zijn dat vrij kleine vlaggen. In ieder geval niet zo'n grote lap als bijvoorbeeld een marineschip.

    Als je geen geld uit wilt geven voor een modelvlag, of als de formaten je niet aanstaan, is er een simpele oplossing:

    Print een NL-vlag uit via je computer (uiteraard 2 x zo lang, dan dubbelvouwen met de vlaggelijn tussen de beide helften inlijmen) laten drogen, daarna doorzichtig plakband er overheen en klaar is je vlag.
    Uiteraard is het dan een stijf ding, maar dat zie je niet meer als je model vaart
    Hij zal na verloop van tijd verkleuren, maar dan is er snel weer een nieuwe geprint.

    Kosten? nog geen 2 cent en je kunt op 1 A4tje ik-weet-niet-hoeveel vlaggen printen van diverse formaten.
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    bij fourniturenwinkels is band te koop in de driekleur, er zijn zelfs winkels waar ze ze in verschillende breedtes hebben.
    groetjes piet
     
  6. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Roel en Piet, bedankt voor jullie reactie's !!

    Had al ff gegoogeld op de Cornelia Clasina. Kom op YouTube een filmpje tegen waarbij in de mast de Nederlandse vlag wordt gevoerd. Als ik het zo inschat( op het filmpje redelijk slecht te zien) is het inderdaad geen grote vlag. Maar heb me inmiddels eentje besteld. Schaal 1:20. Zou in theorie te klein moeten zijn.

    Groet,

    Polite.
     
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo,

    Heb de vlag inmiddels binnen. Ziet er goed uit.

    Maar hoe bevestig ik deze vlag??

    Doe er voor de volledigheid een fotootje bij.
    [​IMG]

    Groet,

    Polite
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Nederlandse vlag

    Beste Polite,

    In tegenstelling tot wat Roel van Essen aanduidt met "grote lap" als hij spreekt over de vlag voor een marineschip heb ik het volgende gevonden bij Dutchfleet.net :

    "Kleed en kleeds

    Bron uit het boek Marine termen van Albert Chambo

    "Het kleed" is een statiekleed, dat in de sloep gebracht wordt als de commandant gaat complimenteeren of als er hooge gasten aan boord moeten worden gebracht. Het is een marineblauw lakenkleed met rood lakenschen rand en dito onklare ankers in de hoeken, terwijl koperen beugels over den kajuitsrand van de sloep, het opwaaien moet voorkomen.

    Van "kleeds" spreekt men alleen bij vlaggen. "Het is een 3 kleeds vlag" of een 1½ kleeds vlag. De seinvlaggen, wimpels en standaards zijn gewoonlijk langwerpig 3 kleeds voor groote schepen en 1½ kleeds voor de kleine schepen, zooals torpedobooten. De Vaderlandsche driekleur heeft grooter variatie. De gewone sloepvlag of geus is 1½ kleeds ; de groote sloepvlag of groote geus 2¼ kleeds. Deze groote wordt echter ook geheschen als scheepsvlag aan den vlaggestok of gaffel bij slecht weer. De zeer groote sloepvlag, kleine scheepsvlag en kleine topvlag zijn 3 kleeds; de gewone scheeps - of topvlag is 4½ kleeds; de scheepsvlag voor Zon - en feestdagen is 6 kleeds en de groote scheepsvlag voor bijzondere gelegenheden (als het mooi weer is) is 9 kleeds.

    Kleed is de maat voor vlaggen, gemeten langs de broeking, waarbij een kleed gelijk is aan 40 cm overeenkomstig de breedte waarin vlaggendoek geleverd wordt. Een 6 kleeds natievlag is dus 3 meter langs de broeking en bestaat derhalve uit 2 banen van 50 cm voor elk der kleuren rood, wit en blauw. "

    Je kunt het onbedrukte deel vastlijmen aan welk voorwerp je kiest, stok of lijn.
    Wel zorgen dat er geen onbedrukt deel zichtbaar blijft tussen stok en vlag. De zijde van de vlag waar de vlaggelijn vastzit is de broeking.

    Groet,
    Paul
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1.
    een kleed is dus de hoogte ; 1 kleed=40 cm

    2.
    6 kleed is (lijkt mij dan) 6 x 40 = 240 en geen 3 meter

    3.
    -overeenkomstig de breedte waarin vlaggendoek geleverd wordt (40 cm)
    -Een 6 kleeds natievlag bestaat derhalve uit 2 banen van 50 cm voor elk der kleuren
    (2 banen rood, 2 banen wit en 2 banen blauw)

    :confused:
    :confused:
    :confused:

    Het doek komt uit het weefgetouw met een breedte van 40 cm, dan maak je er een vlag van en wordt het doek 50 cm breed.

    :cool:
    :cool:

    Volgens mij is deze informatie niet geheel correct
     
  10. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,

    Je hebt helemaal gelijk.

    Groet,
    Paul
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Heren!!

    Halverwege het verhaal, ben ik de draad al helemaal kwijt. :D

    Toch bedankt voor de info, en zal het wanneer ik wat meer tijd heb, me er eens in verdiepen.

    Ik weet nu in ieder geval waar ik het witte deel (broeking zijde):p voor kan gebruiken.

    Groet,

    Polite.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Naald en draad. Witte deel (bijna) afknippen, omvouwen, vlaggelijn doorheenhalen en de lijn en vlag samen naaien.
    Daarna een oog en een kikker op de vlaggemast zetten, vlaggelijn daaraan vastmaken en klaar..

    De simpele methode:
    Op het witte deel CA-lijm plakken en dan om je vlaggemast rollen.
    Lelijk.
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Naald en draad. Witte deel (bijna) afknippen, omvouwen, vlaggelijn doorheenhalen en de lijn en vlag samen naaien.
    Daarna een oog en een kikker op de vlaggemast zetten, vlaggelijn daaraan vastmaken en klaar..

    Dit is inderdaad een mooie oplossing.

    Bedankt.

    Groet,

    Polite
     
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    66D46441-9F78-43E9-BE8E-DCCB645F68D7.jpeg

    Kom ik bovenstaande foto tegen op het internet. Aangezien ik mijn Cornelia Clasina zoveel als mogelijk na wil maken, wil ik graag de railing,bolders enz ook bruin maken. Maar kan niet zien, wat nu ongeveer de kleur is. Ga er gemakshalve vanuit, dat er destijds epifanes is gebruikt. Maar dat is ook een gok uiteraard. Havana bruin is te licht in ieder geval. Wellicht dat jullie een idee hebben welke kleur dit zou kunnen zijn. Een van de weinige kleurenfoto’s destijds van de Cornelia Clasina overigens.

    alvast bedankt voor jullie reactie(s)

    groet,

    polite
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 20 feb 2020
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Polite, Het beste kun je denk ik met de foto, of iets wat het dichtst bij de kleur komt even bij Krikke binnenlopen en kijken of zij iets hebben. Dat ik de potten Epifanes in handen had is ook al meer dan 48 jaar geleden. Bij Praxis of Formido heb kleine potjes Humbrol gezien, maar geen idee of dat donkerbruin erbij zat. Die donkerbruine kleur zit ook niet meer bij mijn (oude) potjes Revell. Anders zou ik er op 14 juni eentje voor je meebrengen. Ben van plan om die dag op Nienoord te gaan varen. Gr. Klaas.
     
  18. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Dre Je kunt ook even kijken hoe in het echt de vlag in de mast is bevestigd en dit kopiëren naar jou schaal vlag.
    In mijn optiek gebruik van naald en draad in de canvas of witte kleur.
    Groet
    Cliff
     

Deel Deze Pagina