Nee hè! Niet weer een Robbe Charter!

Na zeven jaar voornamelijk bezig te zijn geweest met RC auto's (Tamiya 2 vrachtwagens, 4 SRB's, 4 m-chassis, 2 nitro wagens en nog 8 andere bouwdozen) lijkt het me leuk om eens een vliegtuig in elkaar te flansen.
Ik kan aardig met hout overweg maar elk advies is welkom.

Ik kan me als 10 jarig jochie nog herinneren dat het heel wat geld kostte om zo een kist te bezitten maar tegenwoordig is het veel realistischer geworden vanwege de lage kosten en innovatie bij de elektronica.

Ik had er eergisteren al een Charter bouwdoos besteld maar kreeg een bericht dat ze hem niet meer in voorraad hadden :mad:. Maar gelukkig was daar de site Ad Listings - ModelbouwMarkt.nl en heb er een voor een mooie prijs op de kop weten te tikken :D.




Maakt u klaar voor veel foto's voor het verslag, morgen komt het pakket aan. Ik verwacht er enkele maanden mee bezig te zijn (kan altijd langer worden ;))

Ik zit al met enkele vragen:

1)Ik heb waarschijnlijk een veel oudere versie, wat verschilt er met de nieuwe charters?

2)Waar kan ik de ''niet aanwezige maar noodzakelijke extra onderdelen'' kopen die niet in deze houten bouwdoos zitten? Zoals wielen, tankje, staaldraad etc. (het liefst van Robbe) en online als dat mogelijk is. Of in Amsterdam of Den Haag



3)Welke motorkeuze lijkt jullie goed? De Saito FA-40A of OS FS-40S of iets anders? Het lijkt me leuk om een 4-stroke motor te hebben, niet alleen voor de extra kracht maar ook om te hebben en de mechaniek te kunnen aanschouwen.

4) Is het plaatselijk verven van de kist ook een optie of moet men perse Oracover gebruiken?

Ik houd vooral van het bouwen, of die echt de lucht in gaat dat zien we later nog wel. :pim:


mvg,
Feraz
 
Goeie keus, fijne kist om te vliegen.

Het Neuswiel heb je niet per se nodig, je kunt hem ook als taildragger bouwen. Zelf vond ik het neuswiel mooier, maar smaken verschillen...

Ik heb het bespannen van de romp eigenlijk altijd mis zien gaan: veel te veel kieren en naden waar brandstof onder de folie kan kruipen. Als je normaal te werk gaat, is behandelen met porienvuller en aflakken van de romp en kielvlak mooier, en blijft langer goed (als je het goed doet, tot in het schijnbare oneindige).
Vleugel en stabilo wel bespannen uiteraard, met folie naar keuze.

OS FS 40 moet het goed kunnen doen, zolang je de kist niet te zwaar maakt. Ik heb ze met die motor tot 2.3 kilo ongetankt goed zien vliegen (zelf vloog ik tweetakt, maar er vlogen een aantal viertakt Charters rond bij ons).

Een aantal artikelen kun je beter anders doen: stuurkabels van Sullivan o.i.d. werken veel mooier dan staaldraden, en 65 mm wielen zijn op gras wat klein, tenzij het gras heel kort is. Ik gebruikte 80 mm wielen.

Modificaties die redelijk dringend aan te raden zijn:
Vleugelpositie is niet optimaal, de achterkant van het vleugelzadel moet opgehoogd worden, en dat moet minstens 5 mm, maar mag gerust bijna 1 cm zijn, afhankelijk van de motorkeuze.
Het stabilo zoals getekend is niet erg sterk als het met folie bespannen is, en het is aan te bevelen er aan één kant een plaat balsa van 1 mm dik tegenaan te plakken, daar wordt het een stuk sterker van. Met name met hele lange steile duikvluchten ga je daar blij mee zijn.

De bevestiging van stabilo aan romp voldoet prima, maar het is beter om het demontabel te maken: Achter in de romp, waar normaal het stabilo komt, verzink je een plaat balsa van 8~10 mm dik, met twee M3 inslagmoeren er in (aan de binnenkant, je kan er niet meer bij dus die moeren goed met epoxy vastlijmen) en dan kun je het stabilo met twee
kunststof boutjes M3 vastschroeven. Veel makkelijker als je het toestel een keer moeilijk moet vervoeren, minder breukgevoelig, en makkelijker met reparaties...

Voor de gevorderde bouwer: de Charter vliegt nog véél fijner met een (nagenoeg) vlakke vleugel met rolroeren er in. Als je bouwvaardigheden dat toelaten, zeer zeker aan te raden.

Groet, Bert
 
1) Bij oude versie is het aan te raden om de vleugel aan de achterkant te verhogen (5 - 10 mm).
Bij de nieuwe versie is dit niet nodig daar hebben ze dit al in het ontwerp meegenomen. De nieuwe versie is uitgesneden met laser, de oude is gestanst.
2) Missende onderdelen bij modelbouw zaken op internet of in de winkel. In de winkel krijg je er ook nog eens advies en een gratis glimlach bij!! Even google gebruiken, in Amsterdam en Den Haag zitten er wel een paar.
3) Ik vlieg mijn charters (nieuwe versie en oude versie) beide met een .40 twee-takt. Dat is meer dan voldoende.
4) Mijn oude versie heeft een geschilderde romp en kielvlak. Bij de nieuwe is dat niet mogelijk omdat er gaten in de rompdelen zitten. De vleugels en stabilo zijn bij beide versies met oracover afgewerkt.

Verder zeker rolroeren inbouwen. Bij de nieuwe versie is dit standaard, bij de oude versie moet je deze zelf knutselen. De vleugels van oude en nieuwe versie zijn nagenoeg gelijk dus even op zoek naar een bouwtekening van de nieuwe versie.
Ik heb zelf de V-stelling van de vleugel flink verminderd. Dat vliegt met rolroeren beter (vind ik).

Succes!!
 
Ik heb zelf de V-stelling van de vleugel flink verminderd. Dat vliegt met rolroeren beter (vind ik).

Succes!!

Als ik me goed herinner, had ik onder iedere tip 2 cm.... Helemaal vlak kan ook, maar dan ziet hij er een beetje uit alsof de vleugels doorhangen, en is niet mooi.
Een héél klein beetje V-stelling maakt hem ook wat prettiger op rudder reageren.

Ik vond het in elk geval een wereldkist, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ze met de hier genoemde modificaties prettiger vind vliegen dan de hedendaagse ARF trainers... Kwestie van smaak, maar ik vond zelfs de wereldberoemde Calmato minder prettig vliegen (en die vliegt goed hoor...)

Groet, Bert
 
Daar is die dan mijn souvenier uit de Koude Oorlog (geen jaartal maar uit West-Germany ;) )



Ik sta echt versteld van het balsa hout, zo licht en prachtig in plakken gesneden, echt Duitse degelijkheid! Net piepschuim hoe licht, toch even wat anders dan beuken of vurenhout. Ben toch blij met deze oudere versie aangezien ik de romp van het vliegtuig kan lakken terwijl de nieuwe gaten heeft.



Ik ga altijd heel georganiseerd te werk dus het zal wel goed moeten komen ;)



Op de doos stond 138.50 (guldens) toch een mooie truc he die euro...
De bouwtekening is trouwens prachtig en er zit ook een kopie bij voor tijdens het werk.



Ik ga komende week waarschijnlijk beginnen. Even goed inlezen en ordenen. bedankt voor jullie advies Ik zal de vleugels ook minder v-vormig maken en proberen de rolroeren toe te voegen, al lijkt het mij handig om eerst een nieuwe bouwtekening te kunnen bezichtigen.

En nog wat ruimte creëren in de ''mancave''



mvg,
Feraz
 
Succes met de bouw, neem aan dat je het wel weet hoe het moet, lees anders eerst goed de handleiding door, pak de tekening erbij, en gaat eerst droog bouwen, dus eerst alle losse onderdelen bij elkaar pakken en dan 1 voor 1 bekijken waar alles moet.

Neem een stevige ondergrond waar je je tekening op kan leggen, en leg er bouwfolie over heen, dan beschadig je de tekening niet.

Gebruik de juiste lijmen, houtlijm van Bison is prima mee te werken, heeft een langere droog tijd nodig maar het zit daarna als een huis, haal ook epoxy lijm in huis, voor snelle en kleine stukjes de 5 min versie, voor grotere stukken de 10 minuten versie, maar over het algemeen is 5 minuten epoxy al genoeg.

Zorg dat je een goede scherpe hobby mes hebt, schuurpapier en bouwspelden (punaises zijn ook goed), een meetlatje, eventueel een schuifmaat en natuurlijk een portie geduld. Want al zou je denken dat doe ik in een avondje, nou reken er op dat je zeker een weekje of langer nodig hebt.

Ben zelf bezig met een leuk projectje , een Elder 40 van TopFlite :)
2014-07-14_214021.jpg


2014-06-24_192153.jpg
 
Wat die lijmen betreft: Lees de bouwbechrijving GOED door, waar het het beplanken van de vleugel betreft.

Als je dat exact doet zoals ze zeggen, met de juiste lijm (Bison Tix of vergelijkbare contactlijm) dan is dat een klusje van 4 x 15 minuten.

Doe je het verkeerd (met witte houtlijm en spelden bijvoorbeeld) dan is de kans op een kromme of onbetrouwbare vleugel behoorlijk groot.

Oefen dat klusje een paar keer droog, vóór je het uitvoert, en je zult verbaasd staan hoe mooi dat gaat....

Groet, Bert
 
Van die beschrijving wil ik dan wel een kopietje!
Zelf pas zitten klooien met witte lijm en spelden voor mijn nieuwe big lift vleugel....
 
Leuk! Weer een charter, heb er zelf ook een, maar dan op electro. ga dit uiteraard volgen.

Veel succes

Freek
 
Van die beschrijving wil ik dan wel een kopietje!
Zelf pas zitten klooien met witte lijm en spelden voor mijn nieuwe big lift vleugel....

Even heel vlug:

Bouw de liggers, spanten, achterlijst en neuslijst op volgens tekening. (gewoon standaard knutselwerk met spelden en witte houtlijm op de bouwplank).
Lijm de verkasting-schotjes tussen de spanten en de liggers (dit mag ook nadat de onderste beplanking gedaan is, maar MOET voordat de bovenste beplanking er op gaat.

Je raad het al, EERST de onderste beplanking, als volgt:

Haal het geraamte los van de bouwplank

Smeer de onderste ligger, de onderkant van de neuslijst en de randen van de spanten in met contactlijm (doe dit eerst want het kost het meeste tijd)
Smeer daarna de beplanking ook aan een kant volledig in met contactlijm.
Laat het de voorgeschreven tijd drogen.
Leg voorzichtig de beplanking op ALLEEN de ligger, en zorg dat de rand strak tegen de ophogingen van de spanten aan ligt. Druk goed aan.
Draai de vleugel om, leg hem vlak op de bouwplank, en "rol" hem met stevige druk naar de voorlijst toe: je hecht nu in één keer de beplanking aan alle ribben en de neuslijst... Snij het overlappende gedeelte vóór de neuslijst weg, er mag NIETS meer uitsteken, anders gaat de bovenste plank fout

Als je het nog niet gedaan had, breng dan uiterlijk nu de tussenschotjes aan.

Als dat klaar is, neem je een aantal zo zwaar mogelijke gewichten, en zorgt er voor dat de vleugel volkomen onbeweeglijk, op een volkomen vlakke plaat ligt. Vergeet niet de tapse strip onder de vleugeltip, die is zeer belangrijk voor de tipverdraaiing.

Nu smeer je weer de ligger, ribben en neuslijst in, en ook de andere plank.
Na droogtijd, weer éérst op de ligger uitlijnen. Nu rol je niet de vleugel, maar strijk je cm voor cm per rib (dus 1 cm over rib 1, dan een cm over rib 2, dan 1 cm over rib 3, etc etc) de beplanking geleidelijk vast tot hij uiteindelijk ook helemaal op de neuslijst hecht.
Daarna kun je de vleugel van de bouwplank halen, en je zult verbaasd staan, hoe je vleugel die eerst nog een slap ding was, opeens een loeisterke en absoluut torsie-stijve constructie is geworden.

Maar nogmaals: voor een rechte vleugel is het absoluut nodig dat de onderste beplanking éérst er op komt....

Resterende beplanking wegsnijden, neuslijst rondschuren, en het blok op de tip in vorm schuren, en je vleugelhelft is klaar....

Groet, Bert
 
Geen dank! Het intikken van het verhaal kost meer tijd dan het aanbrengen van een beplanking (droogtijd van de lijm niet meegerekend): 2 minuten voor het insmeren van de lijm (en die tien minuten droogtijd kun je mooi gebruiken om je vingers weer schoon te pulken) en 1 minuut om de plank aop zijn plek te leggen en aan te drukken (de bovenplank kost iets meer tijd, maar niet veel).

Zolang je de voorbereiding maar goed gedaan hebt (liggers moeten mooi vlak liggen met het voorste gedeelte van de spanten, overgang spanten naar neuslijst moet mooi "vlak" zijn) en de droogtijd precies goed is (de hechting moet onmiddelijk en optimaal zijn) is het echt een fluitje van een cent....

Het helpt, als de planken reeds een beetje rond staan, maar nodig is het niet.

Groet, Bert
 
ik doe de vleugel meestal hechten met secondelijm...
Dan zit alles al goed vast.. En dan moet de beplanking er nog op.

dit doe ik dan weer wel met witte houtlijm en spelden, maar indien je dit netjes doet zonder spanning etc lukt dit best zonder kromme vleugels
is me nu toch al 3 keer gelukt, en 3 keer was de vleugel recht ;-)

Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat het altijd goed gaat..
 
Ik weet niet hoe het in de bouwbeschrijving staat maar de nerf van de verkasting moet altijd verticaal.

@feraz
Wie gaat/gaan jou helpen met leren motor af stellen en vooral, met vliegen?
 
Bedankt voor die mooie discussie en beschrijving van de vleugelconstructie, hier zal ik en anderen ook veel aan hebben.

Als lijm ga ik Bizon D2 gebruiken, lijkt me sterk genoeg want afgelopen herfst had ik er nog een hele rietveldstoel mee gebouwd (super sterk, kan er zelfs op staan, prachtig ontwerp) Seconde lijm is ook een goede tip.

Ik zie al dat de vleugels het meest cruciale onderdeel zijn en aangezien ik ook de rolroeren van de nieuwere charter versie aan wil brengen zal ik de vleugels als allerlaatste van de balsa onderdelen bouwen (ivm extra stukjes hout en uurtjes meer ervaring) Een aantal blikken mais als gewicht tegen het kromtrekken zal ik ook maar aanschaffen.

Ron, ik heb al even rondgekeken om te leren vliegen in omgeving van Den Haag, met afstellen van motoren ben ik zelf redelijk capabel. Maar ik ben vooral een bouwer, van rijden en vliegen komt het eerlijk gezegd niet zo vaak haha.

Hoe zit het trouwens met de beschikbaarheid van de OS FS40s motor ik zie er online niks van in NL, daarom zit ik te denken aan de Saito FA-40A, prachtige 4 stroke motor.

Is er trouwens een bepaalde reden waarom de oudere versie meer waard lijkt te zijn? Robbe Charter 3183 RC Trainer Flugmodel Modell / neu / ovp / Anleitung Bauplan | eBay

Mooie Elder Wasp, ik heb er ook over nagedacht omdat het een replica is van een echt bestaand toestel in tegenstelling tot de Charter.

mvg,
Feraz
 
Back
Top