Nee hè! Niet weer een Robbe Charter!

Volgens mij is de Elder geen replica (schaalmodel)

Klopt, de Elder is een model ontworpen als een vliegtuig uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. Het lijkt dus heel veel op vliegtuigen uit die tijd maar vliegt als een model van nu. Goede vliegeigenschappen en geen nare tikken of zo. Het bouwen vraagt wel de nodige ervaring en secuur werk maar dat is juist een deel van de lol. Dat is het voor mij tenminste wel.
Ik vlieg al vele jaren met de kleinere versie van de Elder met daar een 3,5cc Irvine diesel motortje op. Vliegt als op rails en kan zelfs bij stevige wind nog vliegen en, heel belangrijk, veilig geland worden. Misschien komt dat mede omdat ik er zelf rolroeren in heb gemaakt want origineel heeft de kleine versie dat niet.
 
Haha ik dacht dat die Elder een replica was van een Antic, maar dat blijkt dus ook een op schaal bestuurbaar vliegtuig te zijn.. :n00b:







Ik ben alvast aan het zagen geslagen om alle onderdelen te ordenen en voor te passen. Uiteraard bewaar ik de resten voor mogelijke aanpassingen en versterkingen.















Toch fijn zo een decoupeerzaag naast een onstabiele figuurzaag bij dikke planken



Ik denk dat het gat van de motorbevestigingsplank moedwillig een beetje schuin is aangebracht, zeker vanwege het trekken van de propeller??



Ik zit nu wel met een vraag aangezien mij werd aangeraden om de vleugel achter iets te verhogen.

''Vleugelpositie is niet optimaal, de achterkant van het vleugelzadel moet opgehoogd worden, en dat moet minstens 5 mm, maar mag gerust bijna 1 cm zijn, afhankelijk van de motorkeuze.''

Ik denk dat jullie dit bedoelen, zit ik goed? :confused:





Heeft iemand een idee of er ergens kopietjes van een nieuwe charter tekening circuleren, vooral omdat ik die rolroeren toe wil voegen

Morgen wat spelden kopen en dan begint het lijmen!!

mvg,
Feraz
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond een foto maken van mijn charter ik hep pas de vleugel ook iets opgehoogd aan de achterkant vliegt een stuk beter .
 
Zoals Ron al zei, inderdaad de vleugel ophogen, exact zoals je zelf al in de tekening gezet hebt.
Als je het mooi wilt doen, hoog je ook de romprug vlak achter de vleugel op om romp en vleugel mooi aan te laten sluiten, maar de eerlijkheid gebied dat dat volkomen overbodig is want je ziet er heel weinig van.

Denk er om dat de "scheve" motorbevestiging naar RECHTS moet.... je zult niet de eerste zijn (....:rolleyes: ) die met een naar links trekkende motor op het veld komt....

Verder: de romp-bodem is ter plaatse van het landingsgestel van triplex, en voor de rest van balsa.

Koop een stukje glasmat en epoxy (de epoxy heb je toch nodig voor het aan elkaar hechten van de vleugels) en leg een stuk glasmat in de romp, even lang als dat stuk triplex, en zo breed dat het minstens 5 cm tegen de rompzijkanten omhoog ligt.

Anders kun je er op wachten dat de eerste de beste molshoop de bodem uit je Charter rukt.... (en ook hier....:rolleyes:)

Groet, Bert
 
Hallo Feraz,

Brutus bedoelt denk ik glasweefsel! Pas op met matten. Deze vezels zijn verlijmd, de lijm lost alleen op in polyester. Bij gebruik van (lamineer)epoxy gebeurt dat niet en krijg je slechtere hechting. 65 grams tot 100 zou voldoende moeten zijn. Zit er een stevige triplex/alu verbindings ligger in, zoals bijvoorbeeld bij een Calmato, dan hoef je mogelijk niet te glassen. Handleiding geeft daarop wel antwoord.
Zet je de vleugels vast met veel postbode-elastiek geweld, dan is de glaswapening een goede bescherming tegen al die stevige omklemmingen, keer op keer...

Een collega bij ons op de club heeft zijn Puma schuimvleugel verbonden met stevig keperkatoendoek en houtlijm. Hij vlieg al dik 20 jaar met die kist.
De kist heeft enkele malen de aardkloot gesnoven, is thans een wonder van CA-lijm. Bij al die rampages is de vleugel 100% heel gebleven...

Charter tekening? Je hebt er toch een tekening bij? Heb wel een tekening van de oer Charter, digitaal. Pixel bestand. In een foto-edit programma zou je die kunnen bewerken om ailerons in te plannen en uit te printen voor de bouw. Dan moet je wel een wat kleinere V-stelling nemen voor een wat soepeler rolbeweging.
Wel mooier om het rugdek op te hogen tot aan achterlijst, anders is het zo een 'opgeschoren' nekkie :-)

Gr Bas
 
Hallo Feraz,

Brutus bedoelt denk ik glasweefsel! Pas op met matten. Deze vezels zijn verlijmd, de lijm lost alleen op in polyester.

Sorry, ik was me niet zo bewust van het verschil, in elk geval, ik weet wel dat er glasweefsel met polyester-oplosbare lijm is, maar ik wist niet, dat de term glasMAT exclusief voor die soort gebruikt werd.

Ik bedoel inderdaad kepers geweven glasvezeldoek, dat het geschikt moet zijn voor epoxy, als je epoxy hars gebruikt, leek me evident.
Al kun je die bodem er ook gewoon inharsen met een polyester autoreparatiesetje van de Karwei of Praxis, zolang het maar geweven doek is.

Groet, Bert
 
Bedankt Erikjan! Dat is precies wat ik nodig had. Ik ga vanavond even een nieuw stukje triplex zagen inclusief 8mm verhoging en ook een deel van de romp toevoegen zodat het egaal wordt. Dat opgeschoren nekkie vind ik eigenlijk wel wat hebben, anders moet ik ook geraamteplaat nr 10 ophogen. Mooi systeem om de vleugel te demonteren, ik ga ook zoiets verzinnen ipv dat oude systeem met houten rondjes en touw/elastiek

Ik heb de romp tot nu toe met Bison D2 aangepakt en het ziet er goed uit. Ik zit zit te twijfelen of ik de vleugels en het staart stuk hier ook mee moet doen (mooi dik en egaal aanbrengen) of toch seconde lijm. Bedankt voor het advies over glasvezel en epoxy maar hier heb ik nooit mee gewerkt, dat word nog wat die vleugels aan elkaar brengen (v-stelling wordt 2cm), ik ga desnoods voor een sterkere constructie met extra triplex onder in de romp.

En over de tekening, ja die heb ik, (oude versie) ik dacht alleen dat het misschien handig was om deze te vergelijken met de nieuwe. Kijken welke aanpassingen Robbe heeft doorgevoerd en hoe de rolroeren precies in afmeting zijn en wat een stevige constructie is voor de rolroeren..













Mvg,
Feraz
 
Die vleugelconstructie, moet je niks aan veranderen, die is goed zoals hij is. Werken met glasvezeldoek en epoxy stelt geen drol voor:

Voor de vleugelverbinding: teken met potlood af waar de strip doek moet komen, en smeer de vleugel rondom in met de epoxyhars. Leg de glasvezel doek in de natte hars, en kwast hars in de doek tot de doek helemaal doorzichtig is van de hars.
Eventueel wikkel je daarna het ingeharste deel strak in de keukenfolie (doorzichtig plastic, niet alu-folie) en wacht tot het droog is. Daarna trek je de keukenfolie er weer om weg en klaar.

De rompbodem is niet veel anders....

Zolang je dunne, soepele keperse doek gebruikt, blijft het mooi liggen in de natte hars.

Groet, Bert
 
djjr moet eigenlijk ook nog even laten zien op een plaatje hoe die verbinding, pen/houten haak nu onderop de vleugel is verlijmd.
Zou ik zelf met twee kunsstof M5 bouten monteren, ipv van 1 boutje. Net iets stabieler.
 
Toen ik deze foto zag, wist ik het weer...
Bij de meeste van mijn leerlingen met Charters (op wat specifieke eigen constructies na de fijnste RC trainer) ging hier wel iets kapot bij iedere radslag - en geloof me, die ga je maken, naar mate je in steeds minder ideale weersomstandigheden gaat leren vliegen.
Op de randen van het centrale blok braken altijd de voor en achter liggers van het stabilo.
Heel vervelende breuken om netjes te repareren.
Je kunt dit voorkomen door aan de binnenkant van de liggers een strookje 1 mm triplex te lijmen van 6 mm hoog.
Je moet hiervoor wel aan voor en achterkant van het centrale blok 1 mm weghalen, maar tijdens de bouw is dat zo gebeurd.
Om de overgang van stevig naar flexibel zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen snijd je uit de 6 mm brede strip een V, ongeveer over 1 rib afstand.

Zo:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen ik deze foto zag, wist ik het weer...

Bij de meeste van mijn leerlingen met Charters (op wat specifieke eigen constructies na de fijnste RC trainer) ging hier wel iets kapot bij iedere radslag - en geloof me, die ga je maken, naar mate je in steeds minder ideale weersomstandigheden gaat leren vliegen.
Op de randen van het centrale blok braken altijd de voor en achter liggers van het stabilo.
Heel vervelende breuken om netjes te repareren.
Je kunt dit voorkomen door aan de binnenkant van de liggers een strookje 1 mm triplex te lijmen van 6 mm hoog.
Je moet hiervoor wel aan voor en achterkant van het centrale blok 1 mm weghalen, maar tijdens de bouw is dat zo gebeurd.
Om de overgang van stevig naar flexibel zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen snijd je uit de 6 mm brede strip een V, ongeveer over 1 rib afstand.

Je kunt nog véél beter, het gehele stabilo aan één kant indekken met 1 mm balsa.
Dat komt de torsiestijfheid van het stabilo zeer ten goede, en er is bij mij ook nog nooit een stabilo afgebroken.

Ziet er in de lucht ook beter uit: sommige folies zijn nogal doorschijnend....

Groet, Bert
 
Je kunt nog véél beter, het gehele stabilo aan één kant indekken met 1 mm balsa.
Dat komt de torsiestijfheid van het stabilo zeer ten goede, en er is bij mij ook nog nooit een stabilo afgebroken.
Is wat voor te zeggen, toch laat ik met name daar liever alles weg dat extra gewicht toevoegt.
M.i. zijn de stripjes triplex de lichtere oplossing.
Als je al gaat indekken, dan wel aan beide kanten omdat je anders maar aan een kant een treksterkere huid hebt.
Heb dit soort constructies net even te vaak akelig krom zien gaan.

Zoals al gezegd, qua vliegen vind ik de Charter nog altijd een van de betere trainers. Constructief daarentegen is het helemaal niet zo'n geweldig ding.
Soms nodeloos ingewikkeld en op cruciale plaatsen te kwetsbaar.
Maar al met al voor een beginner, onder begeleiding, een leuke 2e of 3e kist.

Ziet er in de lucht ook beter uit: sommige folies zijn nogal doorschijnend....
Dat laatste vind ik dus juist een pluspunt. Het optisch mooiste bekledingsmateriaal vind ik nog altijd tissue.
Het lelijkste plastic folie.
 
Het is inderdaad, naar mijn bescheiden mening de ALLERbeste trainer, zeker met rolroeren: hij vliegt prettig, maar niet niet zo "perfect" dat je helemaal niks meer hoeft te doen.
Het is dus een zeer goede "vaardigheids-trainer".
Hij vliegt beduidend rustiger dan een taxi of westerly, en ik vind hem zelfs beter dan de beroemde (en inderdaad beregoede) Calmato, dus ook in dat opzicht erg prettig vliegend.

Voor wat betreft de indekking: Het voegt nog geen 10 gram toe (balsa weegt ruwweg 0.1, dus een plank van 10 mm weegt 100 gram, een plank van 1 mm tien gram, je hebt iets minder dan 3/4 van een plank nodig, en dan nog wat lijm). Dat is verwaarloosbaar.
Bij ons op de club wees de praktijk uit, dat de beplanking op de onderkant de beste resultaten gaf, want de meeste klappen komen van onderaf.

Indekken van beide kanten is geprobeerd, maar dan werd de boel zo sterk, dat in geval van problemen het hele stabilo uit de romp brak, en de romp is ter plaatse lastiger te repareren dan het stabilo.
Vandaar mijn advies eerder in dit draadje, om achter in de romp een klos 10 mm balsa met 1 of 2 inslagmoeren te lijmen, en het (eenzijdig ingedekte) stabilo met twee m3 nylon boutjes vast te zetten.
Komt de repareerbaarheid zéér ten goede, EN je hebt de "soll-bruchstellen" precies zoals je ze hebben wilt: óf het stabilo breekt, óf de boutjes breken, en beide zijn goed te fixen, maar de boel wordt niet zo stevig dat het romp uiteinde aan flarden gaat...

Het is dat ik geen vliegtuigen meer doe, maar anders zou er zo weer een Charter (van oude tekening gebouwd) met rolroeren komen, met een mooie 6.5 cc viertakt onder een mooi epoxy motorkapje. Verrukkelijke kisten....

Groet, Bert
 
Ik heb de vleugel positie van achter al verhoogd met 8 mm, altijd handig om de houtresten een tijdje te bewaren ;)







Ik ga de stabilo toch proberen om demontabel te maken, hoe precies dat wordt nog even uitpuzzellen, en het liefst beplank ik hem aan beide kanten met balsa om het daarna vlak te schuren en te verven+ lakken. Dit en de versterkingen zal natuurlijk wat extra gewicht meebrengen maar ik hoop toch een Saito 40 4 takt aan te schaffen met extra kracht.




Ik ga na de de constructie van de vleugelgeraamtes even goed nadenken welke missende onderdelen ik bij moet kopen, en dat zijn er aardig wat. Voordat ik de romp in elkaar kan zetten en de juiste gaten heb geboord.

Robbe adviseerde 25+ jaar geleden heel wat dingen (volgens mij bijna 20 losse pakjes) die nu misschien niet te vinden zijn of waarvoor veel betere inmiddels bestaan. Zo een brandstof tankje lijkt me niet zo handig meer, tegenwoordig zijn die nitro- auto tankjes met veerdop veel beter lijkt me. Ik heb een ding geleerd, voortaan koop ik een bouwpakket met ALLE onderdelen (minus de motor en electronica), Dit geeft me wel een beetje het gevoel hoe de hobby in de jaren 80 was :P, ook leuk om te weten.





Misschien ook wel leuk om er een kleine camera in te bouwen zoals een UAV drone zodat je de vluchten later op de laptop terug kan zien, en wat vleugel en staartstuk lampjes in te bouwen op de uiteinden.

mvg,
Feraz
 
Laatst bewerkt:
djjr moet eigenlijk ook nog even laten zien op een plaatje hoe die verbinding, pen/houten haak nu onderop de vleugel is verlijmd.
Zou ik zelf met twee kunsstof M5 bouten monteren, ipv van 1 boutje. Net iets stabieler.

Hierbij:

https://plus.google.com/photos/112751645231983240083/albums/6042173945370069713?banner=pwa

Ik heb het vliegtuig 2e hands gekocht er zat al 1 bout in. 2 is waarschijnlijk steviger.
Maar het werkt zo ook prima. Het enige wat ik heb aangepast is de ophoging voor de vleugel. Hij wilde daarvoor veel te graag klimmen.


Het hele vliegtuig is zo scheef als wat en al diverse keren gerepereerd. Om recht uit te vliegen staan de rolroeren ruim 2mm naar links getrimt. De stabilo zit er scheef onder dat zie je goed als je wegvliegt. Maar hij vliegt desondanks prima ik heb er mee leren vliegen en afgelopen zaterdag mijn brevet gehaald. :)
 
djjr moet eigenlijk ook nog even laten zien op een plaatje hoe die verbinding, pen/houten haak nu onderop de vleugel is verlijmd.
Zou ik zelf met twee kunsstof M5 bouten monteren, ipv van 1 boutje. Net iets stabieler.
Vind zo'n boutenzooi allemaal ontzettende overkill en nodeloze complicatie van het in oorsprong prima ontwerp.

Gewoon zoals altijd bij de Charter en vergelijkbare trainertjes even in iedere zijkant 2 stuks 6 mm gaatjes boren (zijkanten stapelen en dan in 1 keer boren, zitten ze meteen goed), zie je bewerkte foto.
Tijdens de bouw, na het samenbouwen van rompspanten en zijkanten, twee stukken beuken rondhout van 6 mm diameter van links naar rechts door de romp steken en op een dusdanige lengte afzagen, dat er stukjes van 1 cm buiten de romp uitsteken. puntjes even afronden (half bol vormig), vastlijmen en klaar.

Leg je vleugel op de goede plek op de romp, 6 grote, stevige elastieken kruislings over de vleugel spannen. Na het vliegen even vetvrij maken, desnoods wat talk poeder en na 10 vluchten vervangen.

full


Hier is je tank:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
41840.jpg

En de clunk dan vervangen door zo iets: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
clunk-23897.jpg

Al kan ik niet zweren dat het formaat goed is.
Ik gebruikte als ontluchting een iets kortere slang met de originele clunk.
Als je de 3e (overloop) leiding na het vullen afsluit, houd je, totdat je ontluchtingsclunk niet meer in de brandstof hangt, steeds een constante toevoerdruk.
Heb met dit systeem ruim 10 jaar succesvol F2B gevlogen (aansluitend nog 3 jaar electro en vervolgens een sabattical dat nog niet is afgelopen...;) ) en daarbij is de brandstof aan enorme g krachten onderhevig. Gewoon doorlopen tot de laatste drup.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Elastieken zien er gewoon niet mooi uit, heeft niks met overkill te maken.
Voor een leskist hebben ze wel een groot voordeel; bij een grondzwaai vangen ze een deel van de klap op zonder schade...

Voor de druk in je tank maskt het niks uit of de beluchting boven of onde vloeistof niveau zit. Gewoon een pijpje naar boven volstaat.
 
Back
Top