Ik had een enkelvoudige pen op mijn Ugly Stik zitten om de vleugel vooraan aan te haken aan de romp. Vergelijkbaar als plaatje boven. Deze haak zelf gemaakt uit stevige epoxyplaat en ingelaten verlijmd in het hout van de twee spanten, daarna alles verlijmd met 24 uurs epoxylijm (lamineer epoxy + micro balloons, zeg maar glaspoeder).
De vleugelhelften hadden een verbindingsligger in een box constructie zoals Bruno omschrijft (ARF, edoch zwaar gemodificeerd en verbeterd) en ik had het middenstuk met glasdoek gelaineerd, 2x 60 grams om de constructie nog eens te versterken. 60 grams, omdat ik dat had liggen in de kast.
Het gelamineerde deel heb ik toen afgewerkt met Oracal autobeletteringsfolie, een vinyl, zelf klevend. Rest van de vleugel in Oracover. Oracover hecht heel erg goed aan Oracal, beide modelbrandstof bestendig.
De vleugel zat dan verder nog vast met twee M5 kunststof breekbouten aan de romp. Het heeft altijd voortreffelijk zijn werk gedaan onder ruw vliegwerk bij flinke wind.
Bij de grand finale van het model, door een gebroken antenne (eens komt toch het einde) standje heipaal de grond in, brak de vleugel exact op het midden in tweeën.
De ene helft bleef recht, de andere helft stond in een prachtige ruitvorm.
Vleugelhelften keurig en kuis gescheiden. De zwaartekracht overwon ook de sterkste der sterkste epoxieden. Iets moet meegeven.
Dan kan je eens gaan kijken wat voor sporen die gebruikte materialen hadden achtergelaten. Hoe sterk was dat alles. Vinyl lostrekken had het gevolg dat ik de glas-epoxy zo van het balsa af trok. De epoxy was nauwelijks in het balsa doorgedrongen. De ligger was kuis doormidden als een brandhoutje. De breuk van de beide vleugelhelften was niet op de epoxy-lijmnaad ontstaan, maar in de verlijming van het triplex van het ARF-spant. Ofwel het triplex raakte gedelamineerd.
Ondanks de smak, de romp en van alles er op en er aan is heel gebleven (dankzij een bere sterke veerpoot voorop, die de kist afving). Een motortje op silentblocks.
Zelfs spinner en prop waren nog heel. Pootje krom, wieltje gespleten.
Kijk ik naar de Charter vleugel met houten pen? Daarbij heb ik ook van... zit deze in een kokerconstructie, zoals Bruno aangeeft (ik denk van wel, het ziet er zo netjes uit). Zelf zou ik de pen nog uit lagen triplex maken, is deze is dan weer stukken sterker, of je kan hem vervangen door een carbon buis. (maar zelfs het houten pennetje zal echt nog wel sterk genoeg zijn)
Lamineer het middenstuk dan met glasdoek... In de Charter, Puma en Progo kitjes tref/rof je dan 120gr doek aan, genoeg voor 1 laagje rondom.
Maar je zou ook met lichtere doeken kunnen werken, meerdere laagjes met verloop van dik naar dunner.
Als je pen en laminaat combineert zal de vleugel echt voldoende sterk zijn voor de komende 30 jaar en het betere leswerk.
Een Charter is geen RC1 kist. Zit deze op op z'n 'model gewicht' als bedoeld, en gemotoriseerd als bedoeld, komen er geen idiote krachten op de vleugel te staan.
Elastiek of breekpennen? Het werkt allemaal even goed. Ik heb echter nooit zin in het gehannes met de elastieken. Goedje veroudert snel. Moet ik het in de siliconen spuiten of in een pot met talkpoeder wegzetten. Goed zoeken naar goede kwaliteit. Kan allemaal, mag allemaal. Een boutje zet ik sneller vast met een schroevendraaiertje.
Zo maar weer

Gr Bas