Saito .40 Props staan in het boekje beschreven.
Daar waar van alles over Saito staat geschreven... ook over afstellen en onderhoud... een must voor Saitoviertaktofielen!
http://saito-engines.info/index.html
Gaat verder weer keurignetjes Feraz!
Instelhoek vleugel. Standaard instehoek geeft gegarandeerd lift voor kleinere motoren, plus dat stukje domping, die voor een grotere instelhoek van de propellerwind zorgt. Ook dat aanwaai-element genereert lift. Met vol vermogen blijft het toestel zo veilig klimmen. Chartertje herstelt ook direct bij een stuurfout.
Elke vleugelvorm geeft lift. Of het nu een WC rol, of stok is... een plaat ingedekt piepschuim... het genereert lift bij zich verplaatsende lucht langs het profiel.
Door de achterlijst te verhogen, ga je het Clarke-Y profiel 'min of meer uitnutten als semi-symmetrisch' gedragend. Een vol-symmetrisch profiel geeft immers ook lift. Of het nieuw ingestelde Clarke-Y profiel het beste profiel is voor de klus? Maximum snelheid wordt begrenst door het type profiel, maar het model zal wel sneller vliegen met een veel sterkere motor.
Maar lift geeft het onvoorwaardelijk... ook met een andere instelhoek. Alles even algemeen gesteld hoor...
Het stabilo? Instelhoek? Zoals djjr aangeeft... niet aanpassen. Dan weet je niet meer wat je aan het doen bent.
Je kan van Great-Planes een instelhoekmeter aanschabben. Het stabilo neem je als ijkpunt voor exact waterpas. De meter van de Great Planes hoekmeter is niet nauwkeurig. Ik heb dat ding in de hoek gesmeten. Heb daarvoor bij de bouwmark een eenvoudig lijkende gekocht. Velemalen nauwkeuriger. Heb er dan ook een stuk of vier van. Die kunnen alle tegelijkertijd op het model staan. En dat zet meet-zoden aan de dijk.
In dit geval een zwever opgesteld in de bankschroef tussen de klauwen, een stuk lood om de zaak stabiel 'gevloerd' te houden... Dit zwevertje heeft in instelhoek van minder dan een halve graad... (Profiel RG15)
Mijn Rascal 40 heeft ook een Clark-profiel. Niet gecontroleerd of dat een type Y is. Er zijn er meer Clarkjes. Wel heeft de ontwerper de instelhoek zo gekozen dat het zich als 'semi-s' gaat gedragen. De keuze van het vleugelprofiel kan met de ARF-productie te maken hebben? En hoe het zich gedraagt in de lucht. Model vliegt overigens goed. Hersteld ook goed na 'stil leggen' in de lucht. Ondanks dat het eigenlijk aan de zware kant is.
Met de Saito 40 en opgehoogde achterlijst? Is een gokje. Bijkans eerst standaard testen, met een goede vliegmaat er bij? En dan beetje bij beetje ophogen, totdat het model met niet noemenswaardige trim mooi rechtuit vliegt bij een bepaalde gas stand? Wat je ook niet wilt hebben is, dat als bruusk gas geeft, het model gaat duiken. Ergens zit die balans die uitmond ik lekker vliegend. Dan maak je de definitieve wig onder de vleugel.
Letook op je V-stelling. Met ailerons een stuk minder dan zonder. Veel V-stelling met rolroeren is vrijwel zinloos. Instructie geeft info? Anders meet ik het nog even na bij een rolroer Calmato of Robbe Progo... de e-Rascal 40...
Vergeet je tankcompartimentje toekomstig niet goed te verduurzamen met PU lak!Balsa is als een spons. Ex-methanolsapjes krijg je maar lastig er weer uit... al dat vet dus.
De 4 schroefgaatjes van het tankdeksel kan je versterken met dunne CA. Laten uitroken, en dan weer optappen met de schroefjes, totdat ze goed vast houden.
Tot zovers, Bas