Nee hè! Niet weer een Robbe Charter!

Hallo heren, daar ben ik weer.

De charter stond de laatste drie maanden even te verstoffen omdat ik in september vader ben geworden en veel aan het werk was.

Ik ga er in kleine stappen weer verder mee, bedankt voor de hele discussies hierboven. Ik zal zowel een schroef/haaksysteem proberen in te bouwen als houten staafjes voor de elastieken, ook beplank ik de hele vleugels met balsa en wil hem dan gaan verven.

dat hij iets zwaarder wordt moet geen probleem zijn, mijn vader heeft immers een souvenirtje uit de VS voor me meegenomen ;)

















Nog wat onderdelen die ik bij Quartel in Pijnacker heb gekocht, maar heb nog niet alle benodigde onderdelen


Mvg, Feraz
 
Leuk souvenier :). Maar de kracht van de motor is niet het belangrijkste wat gewicht betreft. Hoe hoger de vleugelbelasting hoe sneller je moet vliegen om de kist in de lucht te houden. Dat is weer wat lastiger met landen.

Heb je een idee wat het totaal gewicht gaat worden? Ik zit op 2,5 kg vliegklaar. Dat is nog prima te vliegen. Al is het dan eigenlijk geen trainer meer. Heb ook een Calmato van het zelfde gewicht maar 10cm meer span. Die vliegt veel makkelijker. Maar juist daardoor vind ik de Charter weer veel leuker.

Succes met de bouw !

En gefeliciteerd met je vaderschap.
 
Mwah.. ach... op die Saito FA-40 tuft de Charter prima.
Een FA-40 weegt niet zo verschrikkelijke veel. Een hele mooie motor.
Chartervleugel geeft behoorlijk veel lift. Je vliegt hem al op half gas. Met een 'lekkere' tankinhoud heb je dan een lange vliegduur ook.
Houd wel rekening met het landingsgestel ivb met de propmaat!
Anders wat grotere diameter wielen monteren, kom je ook weer makkelijker los van het veld. Dat maakt een hoop uit. KAVAN heeft goede light-weight's

Je werkt erg netjes Feraz!

Gr Bas
 
3 maanden verstoffen
in mijn geode oude tijd bouwde ik een charter in een weekend
vrijdag middag beginnen met bouwen
zondag middag invliegen
ik werkte met een combinatie van houtlijm en secondelijm
daardoor kon ik doorbouwen zonder te wachten op het drogen van de lijm
 
Ach... Jeroen, daar heb ik ook last van... ultra trage bouwer... doch altijd met veel plezier... gewoon te veel om handen... te veel hobbies... auto's, familie en werk (dat laatste is het belangrijkst dezer dagen)
 
Ik ben afgelopen week in de ww terecht gekomen, het perfect moment om weer eens tijd te hebben voor mijn Robbe charter. Ik hoop dat ik hem binnen een jaar af heb, het grootste werk in de komende 2 maanden, ik heb er geen haast mee :kwijl: (ultra trage bouwer)

Ik doe er dus iets geks mee, alles met balsa beplanken en rolroeren inbouwen. We zien wel hoe die straks vliegt of niet vliegt, afgezien van of hij ooit de startbaan zal bereiken :hammer:.















Ik had een foutje gemaakt dus daarom moest het geraamte overal 5mm in de hoeken af





















Feraz
 
Die vleugel helemaal beplanken is niet een raar idee. Niet dat het aerodynamisch heel veel oplevert, maar echt heel veel zwaarder wordt het er ook niet van.

Maar die PVC buizen door de vleugels zou ik niet doen: tenzij je luiken in de vleugel maakt om de servo's te kunnen vervangen, hoef je verder nooit meer iets met die snoeren te doen, en kun je die net zo goed met drupjes smeltlijm o.i.d. her en der in de gaten bevestigen.
Wil je dan toch een soort "buis" maken, kun je die veel beter van opgerold papier maken: veel lichter, en bij buigbelastingen gaat papier niet een eigen leven leiden in die vleugel (als de buis anders buigt als de vleugel, of uitzet/krimpt vanwege temperatuurverschillen kan na verloop van tijd die buis de ribben beschadigen).

Ik heb ook wel eens het stabilo dubbel beplankt, maar gauw weer ongedaan gemaakt: dat is gewicht wat VER achter het zwaartepunt zit, en je hebt vier keer zoveel lood nodig om dat te compenseren: je vliegtuig wordt daar dus onevenredig zwaarder van, met nul komma nul voordeel, want eenzijdig beplankt is je stabilo meer dan sterk genoeg.
 
Het ziet er prachtig uit! Even een ongewenste 'time-out' geeft bouwtijd en vaderschapstijd! Haha!

Yep..Plastic PVC buis geeft onnodig sterkte op een plek waar je het niet nodig hebt en bovendien dode massa. Kan je beter extra gewicht besteden aan een grotere brandstoftank of groter ontvangerpakket... LED verlichting, grotere wielen. Ik zou met een heet gestookt aardappelmesje de buis doorsnijden en voorzichtig er uit pellen. Geeft geen belasting op de spantjes. Wil je de servodraden beschermen tegen doorschuren... dan kan je daarvoor ook nog krimpkous nemen. Bestaat ook in lengtes. Kan je bijvoorbeeld online bestellen bij Okaphone in Groningen... wellicht heeft Conrad het ook in lengtes.

Doorvoer van papieren buis, zoals Brutus al aangeeft... ik heb zo een buisje ook wel eens gewikkeld uit twee lagen oracover, als een lint, overlappend over een staaf gewikkeld, gelijk de papierwikkeling van een pleerolhouder of papieren rietje, en een tweede daar dwars tegenin, met de kleefzijdes tegen elkaar. Vervolgens de foliebout... en had ik een mooi licht buisje. Soms moet je wat?
100% beplanken is mooi, en ook een goede oefening. Echter ook minder onderhoudsvriendelijk bij een calamiteit. Je kan nergens meer goed bij, en een reparatie wordt dan veel omvangrijker.
Oracover is behoorlijk sterk. Bij een buts krimp je het ook zo weer strak met een föhn.

Probeer het model niet als een eiken klerenkast te bouwen. Als je hem bouwt volgens plan, vliegt hij goed, en dat is verschrikkelijk prettig om te weten. Het is mogelijk een modelvliegtuig onsloopbaar te maken... alleen vliegt het dan niet meer. :yes:

Zorg dat bij het bouwen van de twee romphelften goed recht/haaks staan, en in de lengte ook alles goed in lijn. Check het met een aantal winkelhaken, en met spelden opgespannen touwtjes.etc..

Rustig doortimmeren... kan je als het meezit in maart/april je aanmelden bij een club! :thumbsup:
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het advies! Die PVC buis zit nog niet vastgelijmd, ik zat ook te twijfelen of het echt nodig was, ik heb inderdaad puur voor de looks de stabilo dubbel beplankt, we zullen zien hoe het vliegt :D (de grond in)

Ik ga binnenkort weer eens bij Quartel langs, heb nog een benzinetank, propeller, propellerneus, 2m schroefdraad, epoxylijm om te vleugels te verbinden, roer houdertjes, een stabilo, en staartvin ''stuurstukjes'' nodig.













Dit moet zeker vast gesoldeerd worden he?













 
Is er trouwens nog een leuke LED set die een beetje realistisch is? Nu kan ik hem nog makkelijk inbouwen, op de uiteinden van de vleugels en achter op de staart. Nog advies voor een stroomvoorziening, een lipo of gewoon aa batterijen? ik ga een Futaba 4yf skysport gebruiken. 2.4ghz

mvg
Feraz
 
Ja, dat is een fijn en sterk voorpootje... ook een beetje gewichtig. Kan wel een tik verwerken.

Moet gesoldeerd worden, en dat kan met gewoon electrosoldeer. Te solderen stukje wel schoon schuren, zwarte laagje er af. Dat kan met grof schuurpapier, voor goede hechting...beetje soldeerzuur erbij verbeterd ook het vloeien. Gaat goed met een Proxxonbranderdtje... of die van Dremel.

Echter... doe dat op het laatst... als je ook je hoofdonderstelletje klaar hebt. (oeps... had je al) Dan kan je afstellen op de wieltjes en de stand en de tekening. Zou kiezen voor 3 gelijke wieltjes. Niet te klein. Hoewel je daar mooi uitziende wieltjes hebt liggen.
Van Kavan... die zijn mooi licht +60 mm of 76 mm... start wat makkelijker op het gras. Schuimwieltjes kunnen ook, maar zelf vind ik dat sponzige wat minder met het vet van de motorbrandstof... De plastick van Kavan maak je wat beter/makkelijker schoon... Onder mij Calmato-trainer heb ik ook 76 mm zitten. Komt ook met lang gras vlot los.

Voor de moertjes van het neuswielasje kan je beter voor zelfborgende kiezen. Die raken niet zo snel los... of anders drupje blauwe locktite... naja.. CA kan ook nog :)

Stabilo verlijmen... centreren op potlood referentie-lijntjes. Alles zo goed mogelijk haaks. Goed meten en aftekenen helpt bij het mikken. Voordat het geplakt is, best handig dat in de folie te zetten. Niet get plakdeel, dat vrij houden.Je kan er nu goe bij. Prepareer ook de scharnieren. Dan hoef je de folie alleen maar te perforeren, en kan het scharnier er zo in om te verlijmen.

Om uit te lijnen, of te richten... gebruik ik zelf een lang stuk kaars recht draad met een klein oogje aan het eind. Daar gaat op de hartlijn op het verst mogelijke centrale referentiepunt een speld de romp in. Met een teepje aan het andere eind kijk ik of de uiterste tips van het stabilo op gelijke aftstand staan.
Kan het het zo, zo goed haaks mogelijk richten.
Verder moet je vleugel dan geheel klaar zijn, want ook op het horizontale vlak moet het stabilo even vlak als de vleugel staan. En dat alles is best een geduldsklusje. Neem daar de tijd voor. Alles goed gesteld en recht volgens plan geeft een goed vliegende kist. :)


Ik gebruik een camera, met een beetje afstand, om het zaakje goed te beoordelen. Met een digi-camera gaat dat perfect, paar fotochecks...beetje uitvergroten op het schermpje. Via de foto zie je meer dan met 1x timmermansoog :)

Verder ziet het er fraai uit!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Soldeerzuur in de modelbouw is een no-go voor zover ik weet.
Hier is al vaker over geschreven, want het vreet in, dus als jet echt wil gebruiken moet je goed schoonmaken!
Mij is ooit gezegd, zilversoldeer voor het landingsgestel en harskern voor de rest.

Verlichting; lees maar eens het poor mans strobe draadje.
Erg leuk, kost bijna niets in verhouding tot kant en klaar en leuk om zelf te maken.

Voor de rest lees ik lekker mee, je gaat heel lekker!
 
Laatst bewerkt:
Mwahhh... Yep, bij elektronica.
Maar een no-go?...bij overig knutselarijlaria? Pootjes? Stuurstangetjes houden ook best. Maar het staat bij mij wel droog allemaal. Wel om op te letten, maar geen zorgen te maken? Geen bloemkolen op accupolen effecten. Forens ik ook niet met m'n laag belaste modellen. Het loopt echt zo een vaart niet met de corrosie.

Zilversoldeer is helemaal prachtig, onneindig veel mooier. Zeker voor het hoofdlandinggestel. Wel goede brander erbij.
En staal ook niet roodgloeiend stoken! Verliest het de veerkracht!

Spoel en dremel-borstel-schuur ik naderhand het werkstuk met water.

Zilversoldeer? Machinehandel Schipper? Is die er nog? heeft zoiets vast wel :)
(...sprak de Oud-Hagenees)

Gr Bas
 

Bijlagen

  • DSC_1236-LR.jpg
    DSC_1236-LR.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 167
Laatst bewerkt:
Kan het het zo, zo goed haaks mogelijk richten.
Verder moet je vleugel dan geheel klaar zijn, want ook op het horizontale vlak moet het stabilo even vlak als de vleugel staan. En dat alles is best een geduldsklusje. Neem daar de tijd voor. Alles goed gesteld en recht volgens plan geeft een goed vliegende kist. :)

Bedankt! dit was ik dus bijna vergeten aangezien de vleugel met 1 centimeter aan de achterzijde is verhoogd (een jaar geleden), stabilo zou anders scheef komen te staan. Lekker de hele tijd loopings maken..



Wat voor propeller (merk en maat) en propellerneus zal ik kopen? Aeronaut heeft mooie misschien ook andere merken?



Gelukkig heb ik nog een aardige surplus voorraad schroeven en moeren van Tamiya kits die nu handig uitkomen







kleine stukjes extra versterking voor de balsa plaat van 1,5 millimeter, misschien niet nodig, maar ik kreeg het gevoel alsof ik die dunne plaat bijna door kon drukken. Het is nu veel steviger















Feraz
 
Ik denk niet dat je de hoek van het stabilo moet aanpassen. Dat ophogen van de vleugel doe je juist om te voorkomen dat hij alleen wil klimmen als je gas geeft. Bij mijn charter is dat ook gedaan zonder het stabilo aan te passen. Ik kan het mis hebben er zijn vast mensen die er meer verstand van hebben. Maar bij de mijne is alleen de hoofdvleugen 1 cm opgevuld aan de achterzijde.
 
Prop schrijft saito toch voor? Welke daito heb je?
Ik zou voor de grootste diameter kleinste spoed combi gaan voor een charter.
Àls je die qua grondspeling kwijt kunt....
Tis best een fors motortje voor deze kist, of vergis ik me? Ik vloog een charter met een os25fp....
 
Saito .40 Props staan in het boekje beschreven.
Daar waar van alles over Saito staat geschreven... ook over afstellen en onderhoud... een must voor Saitoviertaktofielen!
http://saito-engines.info/index.html

Gaat verder weer keurignetjes Feraz!

Instelhoek vleugel. Standaard instehoek geeft gegarandeerd lift voor kleinere motoren, plus dat stukje domping, die voor een grotere instelhoek van de propellerwind zorgt. Ook dat aanwaai-element genereert lift. Met vol vermogen blijft het toestel zo veilig klimmen. Chartertje herstelt ook direct bij een stuurfout.

Elke vleugelvorm geeft lift. Of het nu een WC rol, of stok is... een plaat ingedekt piepschuim... het genereert lift bij zich verplaatsende lucht langs het profiel.

Door de achterlijst te verhogen, ga je het Clarke-Y profiel 'min of meer uitnutten als semi-symmetrisch' gedragend. Een vol-symmetrisch profiel geeft immers ook lift. Of het nieuw ingestelde Clarke-Y profiel het beste profiel is voor de klus? Maximum snelheid wordt begrenst door het type profiel, maar het model zal wel sneller vliegen met een veel sterkere motor.
Maar lift geeft het onvoorwaardelijk... ook met een andere instelhoek. Alles even algemeen gesteld hoor...
Het stabilo? Instelhoek? Zoals djjr aangeeft... niet aanpassen. Dan weet je niet meer wat je aan het doen bent.

Je kan van Great-Planes een instelhoekmeter aanschabben. Het stabilo neem je als ijkpunt voor exact waterpas. De meter van de Great Planes hoekmeter is niet nauwkeurig. Ik heb dat ding in de hoek gesmeten. Heb daarvoor bij de bouwmark een eenvoudig lijkende gekocht. Velemalen nauwkeuriger. Heb er dan ook een stuk of vier van. Die kunnen alle tegelijkertijd op het model staan. En dat zet meet-zoden aan de dijk.

In dit geval een zwever opgesteld in de bankschroef tussen de klauwen, een stuk lood om de zaak stabiel 'gevloerd' te houden... Dit zwevertje heeft in instelhoek van minder dan een halve graad... (Profiel RG15)

DSCN3521-LR.jpg


Mijn Rascal 40 heeft ook een Clark-profiel. Niet gecontroleerd of dat een type Y is. Er zijn er meer Clarkjes. Wel heeft de ontwerper de instelhoek zo gekozen dat het zich als 'semi-s' gaat gedragen. De keuze van het vleugelprofiel kan met de ARF-productie te maken hebben? En hoe het zich gedraagt in de lucht. Model vliegt overigens goed. Hersteld ook goed na 'stil leggen' in de lucht. Ondanks dat het eigenlijk aan de zware kant is.

Met de Saito 40 en opgehoogde achterlijst? Is een gokje. Bijkans eerst standaard testen, met een goede vliegmaat er bij? En dan beetje bij beetje ophogen, totdat het model met niet noemenswaardige trim mooi rechtuit vliegt bij een bepaalde gas stand? Wat je ook niet wilt hebben is, dat als bruusk gas geeft, het model gaat duiken. Ergens zit die balans die uitmond ik lekker vliegend. Dan maak je de definitieve wig onder de vleugel.
Letook op je V-stelling. Met ailerons een stuk minder dan zonder. Veel V-stelling met rolroeren is vrijwel zinloos. Instructie geeft info? Anders meet ik het nog even na bij een rolroer Calmato of Robbe Progo... de e-Rascal 40...

Vergeet je tankcompartimentje toekomstig niet goed te verduurzamen met PU lak!Balsa is als een spons. Ex-methanolsapjes krijg je maar lastig er weer uit... al dat vet dus.
De 4 schroefgaatjes van het tankdeksel kan je versterken met dunne CA. Laten uitroken, en dan weer optappen met de schroefjes, totdat ze goed vast houden.

Tot zovers, Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top