Need for speed ;) Foiling

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 2 okt 2019.

  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik loop al een tijd met het idee om een foilende rc zeilboot te maken. Dacht eerst aan iets als de "oude" (vorige) HugoB
    Screenshot_20190707-013320_YouTube.jpg imoca en nu mede na het zien van de nieuwe lichting America Cuppers de AC75's Screenshot_20191002-155357_YouTube.jpg Screenshot_20190928-172820_YouTube.jpg Screenshot_20191001-024510_YouTube.jpg
    En door mijn eigen foil ervaring
    (kite/wsurf/surf/sup)wil ik nu graag een foilende Rc zeilboot maken.

    Nu heb ik nog een zelf gemaakte epoxy 1m Goth romp liggen en speel ik met het idee om er net als bij een Figaro3 foils op/in te maken om een niet te ingewikkelde start in die richting te gaan maken maquette_14.jpg
    Deze kunnen in de romp schuiven (makkelijker met vervoer)en werken met een vaste kiel itt de imocas . Ik denk dat dit een leuk beginend foil project kan worden mede omdat ik dr kan vergelijken met een foil loze zusterboot.
    Maar uiteindelijk zou ik een natuurlijk een AC75 willen bouwen/hebben maar is dat realistisch/mogenlijk?

    Groeten Dimitri
     
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Zijn filmpjes zijn erg leuk om te volgen
     
  3. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Das weer eens wat anders.
    Erg benieuwd hoe dat gaat varen.
    Succes.
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    20191002_224506.jpg 20191002_224548.jpg 20191002_224935.jpg
    20191003_015033.jpg 20191003_015043.jpg

    Romp / dek en kielvin had ik dus nog van mijn vorige project liggen, heb ze op/aan elkaar getaped en Ff wat geknutseld om het te visualiseren. Zo iets moet het gaan worden alleen komen de foils straks iets lager uit de zijkant van de romp. Denk dat ik ze niet inschuifbaar ga maken zoals op de F3 maar insteekbaar dan kan ik nog kiezen met of zonder, blijft de boel binnen droger en kan ik meerdere foils gaan uitproberen.
    Plus is het beter met transporteren /minder kwetsbaar
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Prima idee. Ben benieuwd naar het vervolg. Succes !
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben eerst maar begonnen met de missende onderdelen om de basis (romp) compleet te maken. Dus een kiel/mast kast gemaakt en een roerblad en nog wat meer.
    20191005_201846.jpg
    En omdat de droog tijd wat langer is nog maar wat onderzoek gedaan en toen kwam ik dit filmpje tegen

    Prachtig gedaan zeker die code 0 maar zo doen de foils lijkt mij erg weinig .
    Van dezelfde maker kwam ik ook deze tegen en dat werkt een stuk beter zo te zien
    Dus de Figaro3 opzet gaat het niet worden, ga toch voor de op de waterlijn variant.
    Van mijn eigen foil ervaring weet ik dat het verplaatsen van gewicht de boel doet steigen en dalen dus wil ik verstelbare ipv de vaste foils zoals in het filmpje.
    Bij de nieuwe Hboss zag ik deze verstelling van de foils ik ga hier maar eens een proef opstelling van maken

    Screenshot_20191005-061241_Video Player.jpg Screenshot_20191005-060655_Video Player.jpg
     
  7. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    leuk , ik ga dit volgen! ben heel benieuwd
    gr
    freek
     
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Interessant!
    heb je al eens wat sommetjes gemaakt ?, snelheid, foil oppervlak ?

    Bij de AC's bevat de bulb bij de foils ballast.
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Joost,

    Nee geen sommetjes gemaakt maar na het zien vd nieuwe AC's /imoca's zo enthousiast geworden dat ik maar ben begonnen met wat ik nog had liggen ,zal ze net als mn eigen kite/surf foils op gevoel/zicht (ziet t er goed/kloppend uit dan zal t wel werken) maken dus trail and error . Al doen mijn op die manier zelf gemaakte kite/surffoils het erg goed en is er ook door de heren die het beter kunnen weten vaak met veel belangstelling naar gekeken en test gevaren in binnen en buitenland ! (En dat met een kunstacademie achtergrond)

    Bij de AC's zit er idd lood in de foils , maar ik ga het nu eerst met deze 1m romp en vaste (lichtere) kiel proberen om behoorlijk te foilen je moet ergens starten en dit had ik nog liggen.
    Screenshot_20191009-052655_YouTube.jpg
    Groeten Dimitri
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    20191009_172011.jpg
    Romp begint een boot te worden kielkast/roerkoker/mastkast zitten er in .
    Voor de Winch moet ik alleen een andere plek gaan zoeken dan het vooronder hier wil ik nl alle ruimte vrij laten voor de foilkasten en de verstel servo .
    Zit nu alleen met hoe ik de schootvoering ga laten lopen , wil het eigenlijk het zelfde als mijn andere boot (door de achterkant van het voordek) maar dan beginnend achter de kielkast ipv het vooronder 20191009_174403.jpg

    Dus moeten er of buisjes komen met een 180°hoek er in langs de kielkast (rode lijn op foto) en om de foilkast aan de rechterkant of een katrol terhoogte vd voorstag en dan alleen 2 doorvoer buisjes zoals op de witte Goth 20191009_175305.jpg
     
    ISOLA2 en Bert V vinden dit leuk.
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    toch nog wat opmerkingen:
    de vleugels moeten een net profiel hebben. Ik krijg de indruk dat je platte stripjes gebruikt ?
    het oppervlak miet zodanig zijn dat bij lage snelheid de romp uit het water getild wordt (dat wist je natuurlijk). Vervolgens komt de boot wat hoger en wordt de invalshoek mogenlijk wat minder waardoor de lift hetzelfde blijft bij de hopenlijk hogere snelheid. Overigens krijg je bij een hogere snelheid ook een andere invalshoek van de schijnbare wind (maar dat weet je ook neem ik aan)
    Bij de AC's wordt er het nodige geregeld. Invalshoek, ik begrijp dat de uitstekende vinnen onderaan actief gestuurd worden. Dan de diepte etc etc. Is nogal lastig omdat met RC en 2 handen te bereiken. Mischien dat je niet moet proberen iets te kopieren maar iets te bedenken dat zichzelf stabiel op hoogte houdt. ? Of toch maar een Arduino aan boord met sensoren ?
    Je kan nattuurlijk ook eerst wat testen doen. Hoe hard gaat je boot zonder de foils (te meten met een GPS), dat tuig eraf, foils erop en slepen met een boot. Komt hij omhoog ? Blijft hij netjes varen ? Zitten de foils in langsrichting op de goede plek ?

    ken je deze overigens :
    https://www.catsailingnews.com/2016/02/foiling-mini-40s-trimarans-production.html

    Leuk project van jou , dat wel!
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2019
    smaragd en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Die platte stripjes waren alleen om het geheel even te visualiseren :D.
    En die figaro3 type foils gaan het niet worden zoals eerder gemeld (doen te weinig in mijn ogen).
    Ben nu nog te druk met de basis (romp) af te maken de foils en foilboxen komen als laatste ben wel aan het schetsen en proefjes doen .
    Denk dat ik ze eerst 3d print om een mooie mal te kunnenmaken (zo deden we het op een gegeven moment ook met de kite/surf/sup foils) foilprofiles.png
    Ik foil zelf al zo'n kleine 10j (kite/wsurf/surf/sup) en we hebben aardig wat lopen experimenteren met het maken van verschillende vleugels (dikker/dunner/groter/ kleiner tot f1 achtige voor vleugels:cool:) en ook veel achter een boot getest dus hoe dat werkt is mij wel duidelijk .
    Ik ga nu voor de Imoca foils en wil voorlopig alleen de angle of attac kunnen verstellen (meer voor op steigen minder voor op snelheid blijven zweven)de foils bij het filmpje voilier open60 hier boven zijn vast .
    Voor een Ac75rc zal hoogst waarschijnlijk ardiuno nodig zijn en/of op de Moth mannier met een voelertje bij de neus.
    Ik heb een maat van me die handig is met ardiuno en heb m al aan het denk werk gezeto_O.

    Dit is ook nog filmpje van de maker van het filmpje van mijn 2e post al zijn filmpjes zijn erg leuk om te zien

    En ja die 40ers heb ik meer maals live gezien in frankrijk
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    En zelfs Alex Thompson zegt het :wave

    Wat een beest van een boot:kwijl:
     
    smaragd vindt dit leuk.
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Voor de kleine modelzeilbootjes blijken dunne vinnen het goed te doen. Denk aan een dikte koorde verhouding van 0.06-0.07. We waren natuurlijk met een laag Re getal vergeleken met de grote broers
     
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja dat zijn fragiele verhoudingen!
    Dat is mede de reden waarom ik aan 3d printen denk en om daar dan malletjes van te maken (blijft priegelwerk) maar het gaat hier om een test /probeersel het ding hoeft straks niet de Vendee te varen of wereld records te breken. Als het eind resultaat vergelijkbaar (of liever iets beter) is dan het franse filmpje hier boven ben ik al redelijk te vreden.
    20191012_153713.jpg
    En zoals je op de AC75 ziet zijn ze er daar ook nog niet helemaal uit .ze varen niet voor niets met 2 verschillende foils
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, dunne foils, vandaar dat dat in carbon moet (als dat je lukt). Mischien moet je het in rechte delen maken die je vervolgends aan elkaar zet ? Ik zie sommigen ook wel carbon plaat (kan je zelf maken) in vorm schuren.
    Dat franse filmpje niet ik niet overtuigend. Tegendeel de boot zit nog vooral in het water.
    Nou lijkt het alsof ik je wil ontmoedigen, maar ik zou je juist willen aanmoedigen want ik ben reuze benieuwd of het lukt!
    Er zijn twee wegen om dat uit te zoeken, rekenen en trial and error. Bij trial en error moet je bedenken dat je nu met een schaalmodel bezig bent met als mogenlijke consequentie dat het domweg omschalen van de afmetingen mogenlijk niet 100% werkt. Maar hou vol!

    Dat die foils bij de nieuwe AC"s in en uitklappen wist ik. Bedenk ook dat die foils ook als fin tegen het verlijeren werken en dus de dwarskracht opvangen. Bij IMOCA's is het meer voor vertikale lift.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2019
  17. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost het gaat me niet om het in/uit klappen maar om de 2 verschillende foils bb/sb de ene is plat de ander een lichte V (wat ik geprobeerd heb duidelijk te maken met de rode lijnen).
    Met de computer modellen kunnen ze veel uitproberen/simuleren maar het blijft op het water testen wat nu werkelijk beter is /werkt.

    Het franse filmpje is met een vaste foil en werkt wel wat (oprichtend) , hij heeft nl ook filmpjes vd zelfde boot zonder foils en die gaat met vergelijkbare wind een stuk platter!!

    Met windsurfen en kiten gebruik je dunne foils net als op de Moth
    Voor Suppen en golfsurfen een stuk dikkere en met veel meer oppervlakte

    Sup foil

    En deze foilt al op zijn kantelkiel en canards
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2019
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aha, dat bedoelde je, SB foil is niet gelijk aan PS foil.
    Foiling SUP had ik nog niet gezien, prachtig!

    Maar die zilende modelboot ??
    Bedenk ook dat als je dicht bij het oppervlak zit (schaalmodel) je snel ventilatie krijgt. Kortom, zal nog niet meevallen, maar hou vol!
     
  19. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Kreeg deze net door gestuurd
    En in t water (ff wachten voor wat wind)
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  20. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo ik ben weer een stukje verder tussen het zeilen/tuigen maken door toch nog wat tijd met epoxy kunnen prutsen.
    De electronica heeft een ander plekje gekregen dan op de andere Goth ivm de ruimte voor de mast die vrij moet blijven voor de foilkasten zit nu alles direkt achter de kiel ook de stuur servo en accu (ipv de winch voor de mast en stuur servo achter de grootschoot)nu alles lekker centraal . Ook het achterdek is versterkt en vast gezet en kielkast gecheckt op lekken.
    20191018_001107.jpg 20191018_001241.jpg
    Kielvin en roerblad zijn ook klaar voor na polijsten .
    20191019_015533.jpg 20191019_015548.jpg Nu nog de verstevigen aan de voorkant/boeg waar de fok aanvast komt te zitten en dan kan ik eindelijk gaan beginnen aan de foils plus foilkasten.
     

Deel Deze Pagina