needle valve volledig dicht....

Hallo,
Ik ben in het bezit van een os surpass 91 viertakt motor.
Die zit gebouwd in mijn trojan t28.
Een geweldig goede motor die altijd heel vlot start, als een naaimachine.

Nu vind ik iets heel bizar.
Normaal moet voor max motor prestaties, de sproeinaald 2 tot 3 draaitjes openstaan, dan bereik ik de max rpm.

Maar nu moet die naald volledig dichtgedraaid zijn om zijn max toeren te halen en dat is niet normaal.
Ik heb de motor al eens beken en er zat een klein beetje vuil die de naald blokkeerde, ik dacht daarmee zal het wel verholpen zijn maar neen hoor, vandaag ging ik gaan vliegen, en weet moest die naald volledig dicht....
Iemand een idee?
De motor start en loopt nochtans goed....

Als de naald helemaal dicht moet, krijg je dus eigenlijk teveel brandstof (of te weinig lucht)
vuil is een blokkade, dan zou je eerder een arm lopende motor verwachten waarbij de naald juist open moet

bij echte oude 2takt cabs zie je wel eens dat je de gehele naald en binnenkant van de carb nog een slag naar binnen of buiten kan geven, is dit bij jouw carb ook het geval? geen idee hoe die carb van jou er uit ziet, of wat voor stelmogelijkheden je hebt?

is dit hem toevallig?http://www.dieselrc.com/download/os_fs-91s.pdf

Ik denk het antwoord gevonden te hebben.
Het blijkt zo te zijn, dan de 4 takt motoren behoorlijk wat trillingen veroorzaken ;). Dit ligt gevoelig bij deze naald, die dan door die trillingen het sproeigaatje met der tijd uitholt, waardoor er brandstof blijft vloeien zelfs wanneer de naald helemaal dicht gedraaid is , blijkbaar een probleem die zicht vaak voordoet.....

info:

OS FS-91 / pump; runs when needle valve fully closed?

of ik kan doen zoals hier op post #9, de naald HOUDER wat afvijlen : O.S. Surpass FS-120 Needle Valve Question - RC Groups

vandaag even het volgende gedaan, wat met op de Amerikaanse forum deed. Gewoon de needle valve houder een klein beetje afgevijld, zodat de naald wat dieper kan....
Ik ga zondag zien of ik hiermee succes heb geboekt.....

hallo.
doordat je stationair sproeier te ver dicht staat , loopt je hoofdsproeier er tegenaan.
het gaatje in je spray bar is niet afgedicht.
er kan dus nog brandstof doorheen!
mogelijke oplossing:
draai de stationair sproeier er helemaal uit.
draai nu de hoofdsproeier er helemaal in. dus dicht.
draai de stationair sproeier nu voorzichtig helemaal dicht.
draai de stationair sproeier 3 slagen open.
draai de hoofdsproeier nu 3.5 slag open.
start de motor , en regel met de hoofdsproeier het max toerental in.
daarna regel je ,met de stationair sproeier je stationair loop in.

ook kun je een stukje dikke brandstofslang tussen de naald en de houder doen.
het rubberen O ringetje op de naald verslijt waardoor er lekkage ontstaat.

hallo.
doordat je stationair sproeier te ver dicht staat , loopt je hoofdsproeier er tegenaan.
het gaatje in je spray bar is niet afgedicht.
er kan dus nog brandstof doorheen!
mogelijke oplossing:
draai de stationair sproeier er helemaal uit.
draai nu de hoofdsproeier er helemaal in. dus dicht.
draai de stationair sproeier nu voorzichtig helemaal dicht.
draai de stationair sproeier 3 slagen open.
draai de hoofdsproeier nu 3.5 slag open.
start de motor , en regel met de hoofdsproeier het max toerental in.
daarna regel je ,met de stationair sproeier je stationair loop in.

ook kun je een stukje dikke brandstofslang tussen de naald en de houder doen.
het rubberen O ringetje op de naald verslijt waardoor er lekkage ontstaat.
en waarom zou plots na 1 jaar ermee te vliegen , mijn stationaire naald plots te dicht staan....?:rolleyes:

nee, ik heb hetgeen gedaan zoals hierboven, en ik heb de motor toch eens gestart....alles werkt weer zoals het moet, en het zou dus wel zo kunnen zijn, dat door de trillingen , de naald het sproeigat groter maakt....

Ik moet zeggen dat dit me toch even een "wenkbrouwoptrekmoment" bezorgde...
Had er nog niet van gehoord eigenlijk dat dit mogelijk was..

Wel dat de naaldhouder zijn eigen schroefdraad verruimt, waardoor er lekkage langs de naald ontstaat
Maar dat de naald zelf een holte in de carb maakt? Had ik zelf niet op gekomen :mrgreen:
Hoe oud is deze motor nu?

tja, hoe oud weet ik niet precies ik denk dat hij al redelijk oud is hier want ik heb hem 2de hands gekocht vorig jaar.De cilindercover is ook nog in aluminium kleur, dus geen zwart kapje.... misschien dat de huidige surpass modellen dit euvel niet meer hebben.....?!

jammer dat ze bij rc motoren geen serienummer aanbrengen, waar je het jaartal kan achterhalen....

Laatst bewerkt:
hier heb je hem in levende lijve....
IMAG0202.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou het heel bijzonder vinden als de zitting van de naald zou uitslijten. Ik heb het nog nooit eerder gehoord. Als dit al gebeurt zou dit geleidelijk moeten gaan en niet plotseling. Je zou het dan ook aan je naald moeten zien ondanks dat deze waarschijnlijk wat harder zal zijn.
Vaak is de zitting van messing in is deze in de carburateur geperst. Is deze niet een stukje naar binnen geschoten waardoor de naald de zitting niet meer raakt.
Het afvijlen zan dan ook wel helpen maar voor hoelang.
Als je een gelijke carburateur hebt zou je het natuurlijk kunnen opmeten en vergelijken.
Ik denk dat ik nog een carburateur heb liggen van een 91S
Staat er een type vermeld op de carburateur?
Als deze gelijk is dan kan ik het voor je opmeten.

Jan

Als dit al gebeurt zou dit geleidelijk moeten gaan en niet plotseling. Je zou het dan ook aan je naald moeten zien ondanks dat deze waarschijnlijk wat harder zal zijn.

Jan

Jan, en toch ben ik niet de enige...zie post #2.....
en geleidelijk zal het gat groter geworden zijn met de jaren, want dit is een 2dehands motortje...dus ik heb geen idee HOE oud precies....
bij de andere mensen die hetzelfde probleem hadden, was er ook sprake dat er niets aan de naald te zien is....en de messing tube is inderdaad erin geperst, dus mijn en jou vermoeden kunnen kloppen, dat de naald sterker is dan de messing en zo door de trilling doorheen de jaren, het gat groter gemaakt wordt....

soit door de houder wat af te veilen kan ik de naald wat verder indrukken...tegen dan zal het motortje stokoud zijn:p
Maar ik moet zeggen, ik ben er wel blij mee, want zo'n Os surpass, draait en start als een naaimachine....!

of er iets op de carburateur staat, heb ik geen idee.En met de motor weer op zijn plaats zit, kan ik het nu niet zien....

Het zijn inderdaad fijne motoren.
Ik begrijp de verwijzing naar post #2 alleen niet maar misschien ligt dat aan mij.
Deze motor is geproduceerd vanaf 1988. Hij kan dus makelijk een jaar of 20 oud zijn
Zie voor meer info O.S. Engines Manufacturing Timeline - 1988

Jan

Ha Jan, foutje van mij, ik bedoelde post #3 :
OS FS-91 / pump; runs when needle valve fully closed?

en: O.S. Surpass FS-120 Needle Valve Question - RC Groups

jammer dat ze eigenlijk geen serienr op de motoren brengen....

Back