Neerlands mooiste vintage F3c romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 26 jan 2012.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Een groep ouwe rotten maar misschien ook wel een deel van de jonge garde heeft veel plezier aan de mooie en soms heel bijzondere oude heli's uit de F3c scene. Toen ikzelf in de early 90's meedeed met de toenmalige "beginnersklasse" wedstrijden, viel mijn oog op de meest slanke romp die je maar kon bedenken. Het uiterlijk was door de relatieve eenvoud enorm futuristisch qua uitstraling. Ik her presenteer: de Sigma

    [​IMG]

    De strakke lijnen en het "testa-rossa"-grilletje achter de cockpit geven het nog een sterkere "late-80's" uitstraling. En dan hebben we het nog eens niet gehad over de aerodynamische eigenschappen. De heli is snel en zo geconstrueerd dat zijwind een zo klein mogelijke invloed heeft. Je zou de heli zo weer in kunnen zetten voor het huidige F3c gebeuren........

    Er is maar 1 nadeel: Er is geen mechaniek meer voor die met de huidige maatstaven meekomt.

    Onder de mensen die "noch stets begeistert" zijn over de romp is er 1 die zover gegaan is dat hij een nieuw chassis ontworpen heeft die er wel in past! Hij heet Holger Hessling en heeft zijn nieuwe ontwerp gemaakt op basis van de Hirobo eagle 3. Hij noemt zijn mechaniek Eaglemot. Daarover later meer.....

    Omdat de romp een nederlandse ontwerper heeft , heb ik voor Holger mijn best gedaan om de originele mallen te bemachtigen om een romp voor hem daaruit te bouwen. Het geluk wil dat ik wist bij wie ik moest aankloppen en het was gelijk raak. Ik mocht de mallen lenen en rompen maken.

    De Sigma is destijds gebouwd voor het Robbe Pro-mechaniek, later bekender geworden bij Graupner als Heim uni-mechaniek. En omdat ik er daar nog een paar van heb leek het me een uitstekend idee om gelijk voor mezelf er ook maar een rompje te maken om een echte vintage heli te creëeren.

    Genoeg te doen dus.

    Nog even een paar foto's van de mallen. Ik ben bezig geweest de mallen schoon te maken en tevens hadden ze hier en daar een kleine reparatie nodig.

    [​IMG]

    De romp is in tegenstelling tot de meeste rompen horizontaal gedeeld.

    [​IMG]

    In het bodem deel zie je de uitsparing voor de uitlaat van het Uni-mechaniek. Voor een electro versie zal het aangepast moeten worden.

    [​IMG]

    Het mechaniek mag van de onderkant tot de tuimelschijf ongeveer 19cm zijn.....

    [​IMG]

    Hier het linker pootje, dit ontwerp is gemaakt toen Henseleit nog geen helicopters bouwde. Alweer een Nederlands ontwerp dus!

    [​IMG]

    En dit is het grilletje,meer een Italiaans ontwerp dus. Dit is een originele van vroeger. Ik kreeg em even mee om em na te maken. Ik heb er maar een CAD file van gemaakt, dan kunnen we alsnog kiezen of we hem van hout , abs , gfk of cfk gaan maken.

    Tot zover maar even
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb niet zo veel met F3C, maar dit is toch wel een heel wat mooier rompje dan wat ik tegenwoordig allemaal zie.

    Sterker nog, hoe vaker ik naar het fotootje kijk, hoe leuker ik hem ga vinden...

    Was dat niet een ontwerp van Cees Verplancke?

    Groet, Bert
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Brutus,

    Nee, Cees heeft er een gebouwd en hem Mystère genoemd. Die staat ook op de foto maar niet zo zicht baar.
    Het is de derde op de rij....

    S.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... de namencombinatie Cees V. en Mystère kende ik, en de heli op de foto kwam me erg bekend voor....

    Maar dat het twee verschillende waren, zo goed is mijn geheugen nu ook weer niet...

    Groet, Bert
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    deze ga ik volgen
    wat een mooi ont werp
     
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gaaf Steven!!! Hij lijkt erop dat je TZ-Shark hier kats in zou gaan passen. Ik neem aan dat je ook een romp voor jezelf uit deze mooie mal trekt? Ik heb de tekst 3x gelezen, maar ik haal er niet uit of er ook een 'ouwe meuk' heli van jezelf in gaat? Die Eagle van de 'EPIC FAIL Crash' gaat niet passen? Zelfde old-skool neus lijkt het wel. Lekker bezig man!

    Eneuh, bij ene 80's heli hoort bijpassende muziek! Iemand nog een keuken op maat?
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    hey Tjerk,

    't is vrijdag ik weet het , tijd voor het verplaatsen van koelkasten. Of was deze volgende zin (quote) niet duidelijk? dat kan natuurlijk ook...

    De TZ-shark zou natuurlijk wel problemen krijgen met de uitlaat..... Moet er weer zo'n lelijk gat in de romp gemaakt worden, (of ombouwen naar elektro natuurlijk....)

    S.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi ! Is dit de "leguaan" van J. Verhagen ?
    Die was toen z`n tijd ver vooruit, en vloog met een mechaniek van Wim Doornekamp.
    Ik vond hem toen spuuglelijk, maar nu kan hij er wel mee door !
     
  9. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik moet minder Stevie Wonder luisteren geloof ik... Mooi man!

    (Money for Nothing now playing @ .977 the 80's channel)
     
  10. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    Graupner

    ik vind het echt een mooie romp, voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe complete Graupner Heim uni-mechaniek te koop.
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    mechanieken voor de Sigma

    Hoi maar weer,

    De Sigma is in eerste instantie gebouwd voor het Robbe Pro-mechaniek.

    [​IMG]

    Het Pro mechaniek is het zelfde als het Heim uni-mechaniek. Toen de verkopen bij Robbe tegenvielen is Heim het bij Graupner gaan proberen met het daarbij ontwikkelde onderbouw frame. In principe hoort in de Sigma dus het bovenframe met wat houtwerk gemonteerd te worden. Zonder het hierboven getoonde onderframe dus. Ik weet nog niet hoe ik het wil gaan maken , maar ik denk niet dat ik het met hout ga oplossen.

    Een ander mechaniek wat past is , zoals ik al genoemd had, door Holger Hessling bedacht en ziet er als volgt uit:

    [​IMG]

    Er is hierbij zoveel mogelijk van Hirobo eagle III onderdelen gebruik gemaakt.
    De motor is andersom geplaatst wat veel besparing in de hoogte oplevert. En het geheel zou zo ongeveer moeten gaan passen.

    [​IMG]

    Om een begin te maken heb ik vandaag maar eens een beetje glas en epoxy in de cabine mal gekwast. We wachten af, ik hoop dat ie er wonderbaarlijk mooi uitkomt...........

    [​IMG]

    Ook de linker poot heb ik maar gevuld. Helaas is op dit moment de mal van de rechter poot nog niet gevonden.......

    [​IMG]

    Dinsdag is de planning dat ik de mallen open, tot dan!

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Leuk man, zo'n gouwe ouwe. Op je originele foto's van de Sigma zie je erachter een Mystere staan... En die heb ik!:D
    En dat was idd een ontwerp van Cees Verplanke, Bert, en mijn vader maakte de mallen en rompen daarvoor.

    Groeten, Marco.
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik merk net pas dit draadje op, toevallig is op RR ook een draadje waar deze romp besproken wordt. Ik kan persoonlijk zeggen dat ik deze romp ooit heb zien vliegen toen Jan Verhagen ermee vloog. Deze romp heeft nog een "verborgen" karakteristiek in het ontwerp, iets wat vele niet weten. Ik heb deze zomer met de zoon van Jan gesproken en deze vertelde mij dat deze romp een bepaalde stroomlijn en lijnenspel heeft die de jury leden misleiden.

    De lijnen van de romp suggereren n.l. dat je bij bepaalde figuren de heli correct hebt hangen bij enkele hoverfiguren terwijl je er eigenlijk een beetje "naast" hangt. (Ik weet niet hoe ik het exact kan uitleggen).

    Het is dus een uitermate slim bedachte romp!

    Steven, hoe "hoog" kan het mechaniek maximaal zijn om in deze romp te kunnen?? Misschien kan ik een Trex700 verbouwen(doorzagen) om hem erin te krijgen....;)
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    John,

    Kijk even in de map van mijn skydrive, daar staan nog meer foto's. enkele met meetlat erbij.

    https://skydrive.live.com/?cid=8cc434cff1533712#cid=8CC434CFF1533712&id=8CC434CFF1533712!1443

    In theorie kun je elke electro heli erin krijgen als je de onderkant eraf zaagt en de accu's op een andere plek in de romp legt. Je hebt dan misschien wel een plattere soort accu's nodig. Maar er is veel ruimte in de romp. Ik maak eventueel graag 1 romp voor je maar ik zou ,als ik jou was, voor je TREX wachten tot 1 van ons de Staysee klaar heeft.....

    Ik heb eigenlijk niet het idee dat de romp met het idee op visuele distractie gemaakt is, daar heeft de piloot zelf dan ook last van! Ik heb namelijk ook niet het idee dat dat een principe is die de ontwerper van deze romp aanhangt.

    S.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2020
  15. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    hey steven

    past dat rompie ook over mijn kalt ,wand dat ziet er stoer uit man
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ja,ja de Staysee heeft uiteraard meer prioriteit maar het blijft een bijzondere romp. Een aangepast Trex 700 zou moeten passen ....denk ik:banana:.
     
  17. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wat gaaf die vintage foto's zeg! Joop is echt geen spatader veranderd haha!

    Was Curtis toen ook al into F3C?
    [​IMG]
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Precies,

    enne Curtis Y deed al heel lang mee! Toen dus ook!
    hier nog even zijn F3c resultaten op een rij:

    World Championships (held every two years)
    1987 1st (Switzerland)
    1989 3rd (USA)
    1991 3rd (Australia)
    1993 1st (Austria)
    1995 2nd (Japan)
    1997 2nd (Turkey)
    1999 2nd (Poland)
    2001 1st (USA)
    2003 2nd (Japan)
    2005 5th (Spain)

    De foto is van 1991...

    Maar nu weer nu:
    Zoals beloofd heb ik de kap en de poot uit de mallen gehaald. Dit keer ging het weer genoeglijk makkelijk. Ik denk dat het komt door de lekkere laag was die ik eerst ik de mal gestreken had. Na het ontmallen blijft alle PVA aan het product zitten. Het lijkt erop dat de was een makkelijker losmiddel is.

    [​IMG]

    De poot heb gemaakt van een laagje epoxy met tyxotroop , 1 dunne laag glas en daarna op de te belasten plek een matje carbon. de overige plekken heb ik nog voorzien van een 2e stukje dun glas. Zoals de constructeur aangaf heb ik de poot gevuld met PUR schuim. Dat heb ik erin gedaan voordat ik de mal delen sloot en dat heeft mooi uitgepakt vind ik.

    en hier de andere kant van het pootje:

    [​IMG]

    Ook de cockpitkap heb ik eerst met een laagje epoxy met tyxotroop ingesmeerd, daarna met een dunne laag glas , en daarna met dik glas voor de stevigheid.

    [​IMG]

    Het netjes bouwen van de cockpitranden vraagt wat tijd en aandacht maar met wat geduld is ook dat goed te doen.

    [​IMG]

    Het ziet er hier nog niet zo heel mooi uit maar dat komt omdat het overtollige materiaal nog niet weg geschuurd is. Verder lijkt het allemaal een ratjetoe maar de kap is echt heel mooi glad en strak. Enkel de randjes zullen met wat plamuur strak gemaakt moeten worden, maar dat is minimaal.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben zelf erg tevreden over de eerste producten. Gezien ik niet zo'n schaatser ben zit ik morgenavond weer aan de epoxy. Zolang het koud is buiten, zit ik binnen en dan kan ik me gelijk nuttig maken om flink wat onderdelen te produceren.

    Groeten

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    weer verder......

    Helaas is de eerste poot toch nog enigszins mislukt. Het PUR schuim was nog niet hard en heeft de poot toch nog vervormd. Ik heb er vandaag weer 1 gemaakt en als morgen het epoxy hard is dan zal ik een gaatje maken zodat de PUR zijn druk kwijt kan en kan luchten.

    Natuurlijk is er ook iets beters gaande: Ik heb gisteravond de eerste romp gemaakt. Deze nog origineel met de uitsparing voor de uitlaat.

    [​IMG]

    Bovenste mal klaar met geknipte randjes:

    [​IMG]

    randen knippen van de onderste mal:

    [​IMG]

    De linker kant is kort, de rechter kant is lang. De mallen kunnen daarna zijwaarts op elkaar geschoven worden. Dan de naden insmeren met wat epoxy en laten hard worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook nu een tweede cockpitkap. Dit keer met als 2e laag carbon:

    [​IMG]

    Vandaag bleek na het ontmallen dat ik te zuinig ben geweest met de epoxy. Hierdoor ziet de carbonlaag er niet zo strak uit. Ik heb het nog ietsie pietsie na kunnen werken, maar het is niet helemaal mooi geworden. Maar het is wel coooool......

    [​IMG]

    Het ontmallen vandaag was niet heel erg spannend. De bovenste mal liet makkelijk los:

    [​IMG]

    De onderste mal liet wat minder makkelijk los, maar daar zaten ook wat meer hoeken in.

    [​IMG]

    Hier zijn de ergste luchtbellen, maar het is dan ook uit maar 2 grote stukken glasmat gemaakt. De volgende keer wat meer kleine stukjes voor de moeilijke hoeken.

    [​IMG]

    De carbon kap heeft ook wat luchtbellen. De wazige zijkant is het tekort aan drenken in epoxy. Na het afwerken van de rand met plamuur moet de kap een geverfd randje krijgen, anders ziet het er helemaal niet mooi meer uit.

    [​IMG]

    Even showen met de carbon kap.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gewicht zonder de nabewerking is 450gr. Dat is de romp met de carbon kap. Dit is erg licht. Welzeker zal de bodem van de romp nog verstevigd moeten worden. Het gewicht gaat dus nog wel omhoog.

    Steven.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina