Negatieve v-stelling

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door celtic, 17 jan 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Een positieve v-stelling bevorderd
    zogezegd stabiliteit tav rollen.
    Een harrier bezit daarintegen een negatieve
    v-stelling, met welk doel?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Mocht de engelse taal geen beletsel voor je zijn dan is dit wikipedia artikel wellicht interssant voor je.

    Military fighter aircraft often have near zero or even negative dihedral angle. This reduces dihedral effect, reducing the stability of the spiral mode. A too-stable spiral mode decreases maneuverability and is undesirable for fighter-type aircraft.
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Heb de Skylab van Hegi gehad, deze had ook negatieve V-stelling. Heb nog nooit z'n fijne kist gehad.

    Hans
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Het zou temaken kunnen hebben met het hooveren
    Dit zou een luchtkussen beter opsluiten
     
  5. robert c

    robert c

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Klundert (NB)
    Stabiliteit is iets wat je niet wilt in zo 'n vliegtuig. Computers houden hem wel in de lucht en je bent verschrikkelijk wendbaar. Er zijn zelfs vliegtuigen die de piloot zonder computers onmogelijk kan vliegen.
    Van dat luchtkussen zit denk ook wel wat in.
     
  6. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
  7. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Dit is inderdaad de reden:
    Military fighter aircraft often have near zero or even negative dihedral angle. This reduces dihedral effect, reducing the stability of the spiral mode. A too-stable spiral mode decreases maneuverability and is undesirable for fighter-type aircraft.

    Lijkt me voor RC vliegen niet noodzakelijk.
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    ...........
     
  9. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    en waar gaan we naar toe met deze vraag? ;)
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nou even niet naar Wikipedia, want die staat vandaag op zwart
    [​IMG]
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Vliegtuigen zijn onderhevig aan hele kleine golfbewegingen of schommelbewegingen.

    In de langsrichting noemt die beweging phugoid (bij eenzelfde invalshoek van de vleugel, daalt het vliegtuig en neemt de snelheid toe waarna het vliegtuig weer stijgt en snelheid verliest en zo verder...)

    Ook in de dwarsrichting bestaat een gelijkaardig effect, dat wordt dan spiral mode genoemd.

    Afhankelijk van het ontwerp kunnen die beweging na een tijd verdwijnen (uitdeinen), of kan deze blijven bestaan of kan deze versterkt worden (en oncontrleerbaar worden).

    Blijkbaar zorgt een negative V-stelling voor het uitdeinen van de schommelbeweging in de dwarsrichting, met een betere manoevreerbaarheid tot gevolg.
     

Deel Deze Pagina