neiuwe zender/ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Wylem
  • Startdatum Startdatum
W

Wylem

Guest
Wie kan er mij helpen bij de aanschaf van een nieuwe zender en eventueel ontvanger?? Ik weet dus begot niet hoe dat zit met die compatibiliteit tussen beiden....... kan ik zomaar eender welke zender kopen en deze gebruiken in combinatie met mn huidige ontvanger, of wat ?!

alvast bedankt!
Willem

Twee zaken waar je op moet letten: frequentie en modulatie

- in europa wordt meestal de 35MHz gebruikt, in Amerika 72MHz. Zorg dat je een zender koopt die in dezelfde band zit als uw ontvanger

- qua modulatie kan je kiezen tussen PPM/PCM. Kijk welke modulatie je ontvanger gebruikt en zorg dat je een zender koopt die dat ook kan. De meeste high-end zenders kunnen wel beide modulaties aan.

- Verder moet je natuurlijk een zender kopen met voldoende kanalen, koop geen 4-kanaals-zender als je hem wilt gaan gebruiken voor een CP helicopter waar je minstens 5 kanalen nodig hebt.

bedankt voor je uitleg !!
nog één vraagje: kan ik mn huidige kristallenpaar blijven gebruiken ??

Willem

Beste Wyllem,

Ik denk wel dat handig is om erbij te zetten waarvoor je zender wilt gaan gebruiken.
Ik heb begrepen dat je met de nieuwe zender je de dragonfly-heli van jou wilt gaan besturen, voorzover ik weet gaat dat maar niet zo lukken......
Dus als iemand raad voor Wyllem heeft, barst los zou ik zeggen.

Groet Harry

Heli-Harry zei:
Beste Wyllem,

Ik heb begrepen dat je met de nieuwe zender je de dragonfly-heli van jou wilt gaan besturen, voorzover ik weet gaat dat maar niet zo lukken......

Groet Harry

Tuurlijk wel! Ik vlieg ook met een andere zender/ontvanger op mn dragonfly #36. Vliegt prima.

Hi Wylem
Voorzichtig het probleem is groter dan hier wordt gesteld
Tjaf.
Heeft gelijk eerst kijken naar de freqeuntie band er zijn er nog al wat 27Mhz , 35Mhz ,40Mhz ,72Mhzen 423mhz keuzen genoeg zou je haast zeggen maar niets is minder waar voor het vliegen hier in Nederland is alleen de 35Mhz band in gebruik genomen en werd vroeger ook alleen daarvoor toegestaan
Dan de Modulatie daar wordt de laaste jaren hoofd zakelijk FM modulatie toegepast hele ooude zenders gebruiken ook nog AM modulatie maar die zie je niet meer in de normale verkoop maar pasop bij tweedehans aanbiedeingen
Dan hebben de informatie overdracht
veel pcm en ppm dus Plus Code Modulatie en Plus Positie Modulatie
we zouden er natuurlijk dom zijn als we 1 stysteem aanhouden nou je voel hem wel er zijn meerderen systemen van PCM bijna iederen
fabrikant heeft zo ze eigen stysteem en dan nog door de ontwikkeling in de loop der jaren zijn er ook weer verschillen een 512 puls en een 1024 puls en nu ook een 2048 plus systeem vaak wel in upgread te gebruik maar anders om niet
Dan de Ontvangers natuurlijk moet de band en de modulatie kloppen dan hebben we de kristallen elke fabrikant laat zijn kristallen slijpen voor zijn eigen specifice schakeling dat wil zeggen niet alle kristallen zullen in een anderen ontvanger werken en de zelfde (lees juiste) Freqeuntie opleveren en staan daardoor iets naast het kanaal
sommigen Fabrikanten gebruiken een schakeling waarin de kristal frequentie verdubbeld wordt voordat het gemengt wordt met het binnen komende zender signaal anderen Ontvangers gebruiken een dubbel meng systeem om een beter(lees schoner) signaal te verkrijgen en z.g.n dubbelsupers dus ook daar weer allerlij verschillen
en dan nog uiteraard het aantal kanaalen in de ontvanger in overdracht de zenders worden vaak als 10 of 12 kanaals gemaakt bij de ontvangers is vaak het aantal kanaalen wat de grote van de kast uitmaakt n.l de aansluit blokjes zijn iets aande grote kant dus hoemeer kanaalen hoe groter de kast en iederen fabriekant heeft weer de mogelijkheid anderen aansluit blokjeste gebruiken wat natuurlijk ook gebeurt
zie jij de bomen in het bos nog staan???
dus koop een goed zender met genoeg kanaal nummers in de juiste freqeuntie band met een bijbehorende ontvanger met een kristal van de fabriekant zelf van een bekend merk die bij evt reparatie hier service kan verlenen ,,,,valkuilen genoeg dus
Ik hoop niets vergeten te hebben.
succes jan

:lol: gvd, is me wat; die zendershit :lol:
--> hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg ;) !!

ik heb nog wat google-werk verricht en heb gelezen dat de Graupner MC-12 een zéér goede/uitgebreide basis zender is voor het vliegen van heli's...... is dat zo ?? kan ik daar mn dragonfly #36 (met brushless motor) mee besturen ?

groeten
Willem

Hi Wylem.
Ik was alleen vergeten te vermelden dat een zender op PPM in een aantal gevallen wel wil samen werken met een ontvanger van een ander merk mist deze niet een PCM systeem gebruik.
De MC-12 ( op 35-MHZ ) is een computer zender en daar zal ongetwijfeld een helicopter programma in zitten hoe uitgebreid dit is weet ik niet dus daar kan ik je geen uitsluitsel geven kan
Graupner is een goed merk zelf gebruik ik de MX-22 voor het heli gebeuren en een MC-24 voor de vleugel toestellen
(dit omdat de ratel op de anderen stuurknuppel zit en het lastig is dit elke keer om te bouwen)
Tussen beide zenders zit wel verschil in mogelijkheden van het helicopter /vliegtuig programma en dit verwacht ik tussen deze zenders en de MC-12 maar het zal ongetwijfels wel mogelijk zijn een eenvoudige heli als de dragonfly-36 te besturen( ook een bruhless motor wat er
eigenlijk niets toe doet ) maar laat je bij de leveransier van de zender goed voorlichten qau mogelijkheden en uitbreidingen en service bij reparaties
succes jan

J.v.d.Wetering zei:
... Heeft gelijk eerst kijken naar de freqeuntie band er zijn er nog al wat 27Mhz , 35Mhz ,40Mhz ,72Mhzen 423mhz keuzen genoeg...
In Nederland alleen 27MHz, 35MHz, 40MHz. 72MHz en 423MHz zijn niet toegestaan, zie http://home.hetnet.nl/~ronvans/ met daar ook een verwijzing naar het officiële document

J.v.d.Wetering zei:
... voor het vliegen hier in Nederland is alleen de 35Mhz band in gebruik genomen en werd vroeger ook alleen daarvoor toegestaan...
Vliegen mag op 27MHz, 35MHz en 40MHz. Sinds november 1999 is de 35MHz band (weer) gereserveerd voor modelvliegen. Dat is dus een veiliger keuze (als je alleen maar vliegt).

Jan, ik vrees dat je de vragensteller een beetje bang maakt en hij door de bomen straks het bos niet meer ziet. Zenders, kristallen en ontvangers: gewoon spullen van eenzelfde merk kopen. Geen risico nemen met kristallen van andere merken.

J.v.d.Wetering zei:
Hi Wylem
dus koop een goed zender met genoeg kanaal nummers in de juiste freqeuntie band met een bijbehorende ontvanger met een kristal van de fabriekant zelf van een bekend merk succes jan
hi Ron
Dat staat er ook ,ik wil alleen maar een waarschuwing geven voor de mensen die denken dat alles met elkaar werkt bijvoorbeeld ontvangers met afwijkend Kristallen fabriekant , zelfs tx kristalen in de ontvanger en rx kristallen in de zender ,ik heb het gezien enz enz
groeten jan

Back