Neodeum magneten boren, solderen of lijmen.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik heb een paar ringmagneten bestelt voor een projectje. Bij mijn testopstelling ging het probleemloos omdat het paaltje waar die overheen most schuiven 5mm was, net zo groot als het gat in de ringmagneet.
Probleem is dat de paaltjes waar het op moet gaan passen veelal 6mm zijn en vroeg ik mij af of deze magneten makkelijke te boren zijn, het is immers een soort ijzer of staal.

Een andere optie omdat ze op het eind van het paaltje moeten komen is een klein stukje messing buis met op de kop een magneetje gesoldeerd of gelijmt. Iemand een idee of dit gaat lukken?

OK, het is te boren. Ik zal er even een spanhouder voor maken en 1 proberen.

Na bewerken moeten neodym magneten weer geseald worden, anders worden ze onder invloed van vocht in de lucht 'mushy'. Dus niet koelen met water.

Nu wel.....

Ik zal er gewoon 1 aan wagen, het gaat om een gat van 5 wat naar 6 moet

ik heb het in het verleden ook wel eens geprobeerd,, maar je bent sneller om de juiste maat te bestellen. Overigens bij warmte verliezen ze ook hun magnetisme. En bij teveel druk breken ze.

Juiste maat hadden ze niet, dan maar adaptertjes aan lijmen of solderen

Kun je de 6 mm niet afdraaien naar 5 mm het moet toch om de uit einde komen
Je schrijft paaltje neem ik aan hout dit kun je toch dunner schuren slijpen enz .

jan

Net een testje gedaan, ze laten zich makkelijk solderen, dat gaat goed komen!

Neodymium (NdFeB) magneten zijn meestal vernikkeld of verguld om ze te beschermen tegen de omgeving. Na goed ontvetten (met isopropanol oid) zijn ze erg goed met epoxy te verlijmen, bijvoorbeeld met Araldite 2011 of 2012.

Bij boren, slijpen, etc heb je altijd last van de spaantjes die aan de magneet willen blijven "plakken".

Pas bij solderen op met de temperatuur van de magneten, want NdFeB magneten beginnen vanaf 80 gr C een deel van hun magnetisme blijvend te verliezen.

Joost

Gisteren geprobeerd te solderen, het vloeide zeer makkelijk. Met wat flux zal het alleen maar beter gaan dus ik heb er vertrouwen in.

Merk weet ik niet, is een oud potje van mijn oude baas waar ik moederborden repareerde met dat spul, is speciaal voor elektronica maa het helpt ook om beter accucellen aan elkaar te solderen.

Heb vrijdag de magneten gesoldeerd, ze zijn wel zwakker geworden maar voor het doel maakt dat niet uit. Ik ben nog wel met een iets grotere versie bezig en ik denk dat ik ze ga lijmen.

Klopt, even snel tippen gaat nog goed maar als je echt flink moet stoken is het snel weg, heb ik nu ook gemerkt. Maar de 2 ringen moeten boven elkaar zichzelf opzoeken en centreren, ook met een verminderde of verdwenen magnetisme werkt het prima met een onaangetaste magneet er tegenover.

Mocht ik weer een setje maken wordt het lijmen met Bison Combi Power.

Back