neptun

• Topicstarter Topicstarter pascal-maassluis
  • Startdatum Startdatum
P

pascal-maassluis

Guest
Hoi modelbouwers,
Ik heb de Neptun een zeeschip van het merk graupner.
Nu wil ik graag de ramen er netjes uit halen maar bij snijden wordt het niet echt netjes ( het is van plastic) heeft iemand een tip voor mij ?
groeten pascal

tjahhh.....heb hetzelfde probleem met de Pollux van Graupner, in tegnestelling tot Robbe.
Moet zeggen ik vind dat het plastic iets stevier mocht gemaakt worden.

Anyway, wat ik doe is eerst zachtjes met een stanley mes de contouren afgaan, nadien nog es en bij de derde maal zit je er eigenlijk al door. Dan is het de kunst niet uit te schieten met je mes of je maakt schade!

wat vind je van de Neptun? ik twijfel tussen de Neptun en de Sydney Star van Graupner (de grotere broer, ook in prijs)

foto's !!!

Nu wil ik graag de ramen er netjes uit halen maar bij snijden wordt het niet echt netjes ( het is van plastic) heeft iemand een tip voor mij ?
groeten pascal
Hallo Pascal,

Zoals Nico (MdeSade) al zei, niet in één keer erdoorheen snijden, maar in meerdere keren.

Ik heb ook alvast een tip om mooie doorzichtige ramen te krijgen, namelijk, als je doorzichtig plastic van bijvoorbeeld AH-merk nootjes neemt, en daar de vorm van het raam uitsnijt heb je een goed doorzichtig raam, waardoor je opbouw ook helemaal dicht is.

Groetjes Josse

neptun ramen

Hoi josse bedankt voor de tip van glas een collega van mij heeft zijn ramen gemaakt van een plaatje uit de hobby winkel dit is velen malen duurder dan AH
Groeten Pascal

neptun ramen

Hoi mdesade 316
Bedankt voor je tip.

ik ben wel tevreden over de neptun allen dat plastic vindt ik jammer ik had liever triplex gehad, de Sydney Star vindt ik mooier maar ik weet niet wat er bij zit, en is net zo breed als de neptun allen is deze iets langer waardoor je de neiging heb om de containers hoger ( vanwege de verhoudingen) te zetten wat niet te goede komt voor de stabiliteit ( ik maak van de neptun een container en geen bulk) groeten pascal

neptun/sydney star

Hoi mdesade 316

Je kan eventueel ook een losse romp kopen en zelf opbouwen.
groeten pascal

Voor het uitsnijden van de raamopeningen neem ik gewoon de miniboor (proxxon) met een freesje. Dan rustig(!) uitfresen en zorgen dat je niet uitschiet.

Voor ramen e.d. gebruik ik kadomateriaal. Ga maar eens naar een Gall en Gall slijterij. Ze verkopen daar de zgn. "meters bier" die in een helder doorzichtige kunstof koker zitten. Als je het vriendelijk vraagt en uitlegt waar het voor is krijg je er zeker eentje, ze kosten namelijk niks. (ps. wel uitleggen dat het voor modelbouw is en niet om zelf een kado te maken)

Gr. Kees

In elke hoek van het raam een gaatje boren (niet te dicht in de hoek).
Vervolgens met een mesje van gaatje naar gaatje uitsnijden Zorg er wel voor dat je een stevige harde ondergrond hebt.
Latje hout nemen, schuurpapier omheen wikkelen en de raamopening verder op maat schuren. Zo doe ik het dan ;).

Ik heb ook met het idee gespeeld om de ramen eruit te halen, en er plastic achter te doen (ook Graupner Neptun), maar ik zie er vanaf. Het materiaal is vrij moeilijk te bewerken, voor een leek als ik. Ik plak de stickertjes wel. Mocht ik wat bedrevener zijn in het werken met kunst-stof, dan kan ik ze later misschien nog eens eruit halen. :)

ramona uitsnijden

ik heb de ramen er ook uitgesneden met een standley mesje gaat erg goed maar je moet er wel even voor zitten en eerst een paar keer over de contouren gaan en dan de 3de of 4de keer door prikken zorg wel dat je er niet te veel kracht op zet anders zal je gigantisch uit schieten ik zelf heb aan de binnenkant na het uitsnijden filetjes (doorzichtige insteek hoezen voor a4 papier) op de want geplakt gelijk water dicht en vervolgens 3 volt lampjes bevestigt aan de binnenkant cker de moeite waard
gr barry

Back