Er zijn twee (gebruikelijke) manieren nerfrichtingen die veel gebruikt worden bij een doosconstructie bij de hoofdligger.
Er komt dus een kracht op te staan naar boven en het lijkt me dat de sterkste van die twee de eerste is. Met de nerf in horizontale richting dus. Pak maar eens twee rechthoekige stukjes balsa van 1.5 millimeter dik. Eentje met horizontale en de andere met verticale nerven. Dan zul je zien dat die met de verticale nerven eerder breekt.
Hierdoor zou je dus kunnen zeggen dat die andere slap zijn. Maar toch zijn er een hoop mensen die zweren bij verticale nerven en een hoop voorgebouwden vliegtuigen uit de 'fabriek' zijn ook met verticale nerven.
Welke van de twee is nu het beste?
Heeft iemand daar misschien een antwoord op??

Er komt dus een kracht op te staan naar boven en het lijkt me dat de sterkste van die twee de eerste is. Met de nerf in horizontale richting dus. Pak maar eens twee rechthoekige stukjes balsa van 1.5 millimeter dik. Eentje met horizontale en de andere met verticale nerven. Dan zul je zien dat die met de verticale nerven eerder breekt.
Hierdoor zou je dus kunnen zeggen dat die andere slap zijn. Maar toch zijn er een hoop mensen die zweren bij verticale nerven en een hoop voorgebouwden vliegtuigen uit de 'fabriek' zijn ook met verticale nerven.
Welke van de twee is nu het beste?
Heeft iemand daar misschien een antwoord op??