Nerfrichting doosconstructie bij hoofdligger

Er zijn twee (gebruikelijke) manieren nerfrichtingen die veel gebruikt worden bij een doosconstructie bij de hoofdligger.
afb11721.jpg

Er komt dus een kracht op te staan naar boven en het lijkt me dat de sterkste van die twee de eerste is. Met de nerf in horizontale richting dus. Pak maar eens twee rechthoekige stukjes balsa van 1.5 millimeter dik. Eentje met horizontale en de andere met verticale nerven. Dan zul je zien dat die met de verticale nerven eerder breekt.

Hierdoor zou je dus kunnen zeggen dat die andere slap zijn. Maar toch zijn er een hoop mensen die zweren bij verticale nerven en een hoop voorgebouwden vliegtuigen uit de 'fabriek' zijn ook met verticale nerven.

Welke van de twee is nu het beste?
Heeft iemand daar misschien een antwoord op??

Als je een stukje balsa uit elkaar probeert te trekken met de kracht haaks op de nerf (zoals in jouw 1e plaatje), dan trek je het zo stuk. Met de kracht in de richting van de nerf (2e plaatje) zal het je (waarschijnlijk) niet lukken om het stukje kapot te trekken, zelfs niet als het maar 1,5mm dik is. Probeer het maar :)

Alle tekeningen/instructies voor shear webbing (beplanking tegen twee hoofdliggers aangelijmd; ik neem aan dat je dat bedoelt) die ik ken geven aan om de nerf vertikaal te houden.

De plankjes die jij bedoelt, de shear webs, dienen om de hoofdliggers uit elkaar te houden en zo de vleugel zo sterk mogelijk te maken.
Twee "losse" liggers zullen de neiging hebben tegen elkaar aan te gaan liggen als ze belast worden en dan te knikken. (denk maar eens aan een stuk pijp wat je te ver buigt, die knikt)

De kracht verloopt vertikaal, de nerfrichting moet dus ook vertikaal.

Groeten,
Gerben

Het is maar net waar je kracht gaat zetten. Hoe ik het getest had (nu ik erover na denk) is misschien niet helemaal juist. Namelijk: het uiteinde van de twee stukjes balsa in de hand en dan breken. (Hetzelfde als in het plaatje maar dan zonder de middelste pijl) en dan is het logisch dat de eerste het langer volhoudt. :(

Als ik straks kersvakantie heb zal ik het wel een keer testen.

Dan maak ik twee hoofdliggers eentje met horizontale en de andere met verticale nerven en dan kijk ik hoeveel ze kunnen hebben.
De bevindingen zet ik dan wel weer in een ander topic.
Gewoon omdat ik nog nooit een test daarover gezien heb, en ik het met mijn eigen ogen wil zien.

Bouw de linkervleugel met de nerf verticaal, de rechtervleugel met de nerf horizontaal en kijk welke als eerste de geest geeft ;)

Maarten,

de nerf moet vertikaal zitten.

ik weet niet precies hoe je constructie is maar ik ga ervan uit dat je 2 vuren latten hebt ( boven en onder ) . Als de vleugel gaat buigen dan wil de bovenste vurenlat naar links en de onderste vurenlat naar rechts. DIt wil jij voorkomen door er een stukje balsa tussen de ribben te lijmen. Als je dan de balsa nerf in de lengte richting hebt liggen splijt deze. Leg je deze vertikaal dan lukt dit niet. Wat belangrijk is dat het balsa goed past tussen de ribben (en niet volgieten met lijm) en goed vast zit aan de vurenliggers.

Back