net de wiesel gebouwd maar nu overhit de regelaar steeds

hallo iedereen, ik heb met mijn vader een wiesel gebouwd.
We gingen test varen en toen na een paar meter viel de motor al uit ! :(
dit omdat de regelaar veel te heet werd.
je kan ook niet meer dan kwart gas geven !
anders slaat ie meteen af.
de regelaar wordt ook vlink heet !
we hebben er al een koel blok opgebouwd maar hij werd nog steeds te heet !
weten jullie wat we er aan kunnen doen ??
de specs van de regelaar zijn trouwens: 50 amp
18 turns
en het is een vlucht regelaar.

gr van manuel

Niet zo vreemd dat de regelaar heet wordt. In een Wiesel zitten drie motoren. Als je die aansluit op één regelaar dan is een 50 Ampere regelaar aan de krappe kant. Graupner adviseert Speed 500 E 12 Volt motoren, je geeft aan dat er Speed 500 Race motoren inzitten. Dat zijn hoog-toeren motoren die bij lagere toerentallen heel veel stroom verbruiken. Bovendien zijn dit motoren voor 7,2 Volt.

Laatst bewerkt:
mijns inziens zou waterkoeling geen overbodige luxe zijn.

Water inlaat aan de achterkant, liefst gelijk achter de prop in het rechter boven kwadrant (van de achterkant gezien).
Op onder staande foto zie je de water pickup op mijn bootje, daar zie je ook dat de ingang van de pickup in het rechter boven gedeelte van achter de prop zit. Daar heeft hij het minste weerstand en doordat de ingang achter de prop zit wordt er met aardig wat kracht water naar binnen gespoten.

31072009050.jpg

Dan aan de binnenkant zo'n wokkel van alu buisje om de motor en een watergekoelde regelaar. Die lus je door met rubber slangetjes en dan een water uitlaat aan de zijkant.
Als je geen water gekoelde regelaar hebt dan vind je in onderstaand topic info over hoe je een bestaande regelaar alsnog water gekoeld kan maken. Ik het topic maakt de topic starter zelfs zelf het koel elementje maar die zijn ook kant en klaar te verkrijgen bij 2Brothers.
Topic over hoe je zelf de regelaar kan waterkoelen: goedkope-regelaars-koelen

Zo'n koel elementje heb ik ook nog wel liggen mocht je die nodig hebben dan mag je hem wel van mij overnemen

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, ging er van uit dat het deze Wiesel betrof!!!

RC-Schnellboot. Vorbildgetreue Modellkonstruktion nach Originalunterlagen für Antrieb mit 3 Elektromotoren. Zur Steuerung ab 2 Funktionen. Schnellbaukasten mit geformtem und CNC-bearbeitetem Schiffsrumpf und ausgelaserten Holzteilen.
Gefunden in Warengruppe Naturgetreue|Funktionsboote

mijns inziens zou waterkoeling geen overbodige luxe zijn.

Water inlaat aan de achterkant, liefst gelijk achter de prop in het rechter boven kwadrant (van de achterkant gezien).
Op onder staande foto zie je de water pickup op mijn bootje, daar zie je ook dat de ingang van de pickup in het rechter boven gedeelte van achter de prop zit. Daar heeft hij het minste weerstand en doordat de ingang achter de prop zit wordt er met aardig wat kracht water naar binnen gespoten.

31072009050.jpg

Dan aan de binnenkant zo'n wokkel van alu buisje om de motor en een watergekoelde regelaar. Die lus je door met rubber slangetjes en dan een water uitlaat aan de zijkant.
Als je geen water gekoelde regelaar hebt dan vind je in onderstaand topic info over hoe je een bestaande regelaar alsnog water gekoeld kan maken. Ik het topic maakt de topic starter zelfs zelf het koel elementje maar die zijn ook kant en klaar te verkrijgen bij 2Brothers.
Topic over hoe je zelf de regelaar kan waterkoelen: goedkope-regelaars-koelen

Zo'n koel elementje heb ik ook nog wel liggen mocht je die nodig hebben dan mag je hem wel van mij overnemen

bedankt voor de info alvast :p
en wat zou je voor dat elementje + verzendkosten willen ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waterkoeling of niet, binnen een paar meter afslaan is niet echt normaal? Volgas zou een brushed motorregelaar nauwelijks warm mogen worden, zelfs als hij zwaar ondergedimensioneerd is (wat 50A mijns inziens niet is). Ik vermoed dat er toch iets anders mis is, misschien de motor niet goed uitgelijnd of een veel te hoge accuspanning?

Is je motor de 8,4V of de 12V versie, als het de 12V versie hebt dat heb je daar je probleem.

Wat voor een accu gebruik je? ... is die nieuw?
Als het een gebruikte nimh accu is dan kan het zijn dat de spanning gelijk inkakt op het moment dat je hem vlinkt gaat belasten. dus dan vraagt de motor een stroom hoeveelheid die de accu op dat moment niet kan leveren.

Een volgende stap zou dan een lipo accu zijn.

OK maar die motorfiets zal de accu een stuk minder belasten dan de boot.
hoeveel mah? is de nimh accu? of is het zelfs geen nimh accu maar een nicd accu?

Back