We zijn nu dus goed gewaarschuwd voor dit soort maffe zaken. Ik denk niet dat ik er in zou zijn getrapt, maar dat denkt iedereen.

Die gasten zijn zo leep dat ze misschien mij ook wel eens zouden kunnen bedotten.

Goed op blijven letten en niet schrikken als er iets onverwachts gebeurt.
Eerste pinksterdag 's avonds kon ik plotseling ook niet op het forum komen. Al snel bleek dat ik zelfs niet op het internet kon komen. Alles leek "normaal" te werken er knipperde diverse ledjes op mijn modem zoals ik gewent was.
De volgende dag de helpdesk gebeld om te vragen of er er iets aan de hand was of dat er bij mij een virus had toegeslagen?
"Dit servicenummer kost.......... U kunt op "www...." inloggen en daar zien of er werkzaamheden en storingen bij u in de buurt zijn."
Duhhh.. Ik heb geen internet verbinding meer!?!?
Na een keuze menu kreeg ik iemand aan de lijn. Zij gingen de verbinding controleren en konden mij te vertellen dat er helemaal geen modem verbinding was. Toch zag ik "normaal" knipperende ledjes?
Op hun advies de resetknop ingedrukt, geen reactie. Reset 10 seconden ingedrukt houden, weer niets. Dan de stekker er uit, 30 seconden wachten en de stekker er weer in. Alle ledjes gaan even aan daarna blijven alleen de ledjes "Power" en "Internet" aan en verder niets meer. Na twee minuten gingen ook die ledjes uit en ging het ledje "Voice" branden en dat was alles.
Het bleek dus een kapot modem te zijn.
Toch was ik wel geschrokken want hoe kan die verbinding plotseling weg zijn terwijl er toch dataverkeer plaats vond. Dat laatste was dus niet juist, het modem zat in een loop of zo waardoor er dataverkeer leek te zijn. Gelukkig geen virus of een ander stuk "ellende software" wat mijn verbinding had overgenomen.
Mijn ervaring met deze helpdesk: Goede hulp van de personen die ik aan de lijn kreeg. Duidelijke instructies. NOOIT werd er om een gebruikersnaam of wachtwoord gevraagd. Ik hoefde niets te downloaden en/of op te starten behalve de internetbrowser. Van daar uit kon men de verbinding monitoren zodat ze konden zien of er een modem verbinding was of niet. Toen die er niet bleek te zijn konden zij een "lijntest" doen waarmee ze konden vaststellen dat de lijn in orde zou moeten zijn. Na de "reset" van de modem was duidelijk dat die defect was en konden zij niets meer doen.
Het was tweede pinksterdag dus ik kon toen ook niets meer doen. De volgende dag de modem omgewisseld bij een telecomwinkel die een vertegenwoordiging van mijn provider is. Nieuwe modem meegekregen, geïnstalleerd en alles werkte direct weer. Alleen waren er problemen met de draadloze verbinding maar daar bleek ik een foutje te hebben gemaakt wat ook opgelost is.
Deze helpdesk heb ik dus gebeld, zij hebben nooit naar mij gebeld! Zij vragen nooit om gebruikersnamen en zeker niet om wachtwoorden. Ze vragen niet om speciale software te laden en op te starten. Ze geven geen "vage" websites op waar je heen zou moeten gaan.
Al deze dingen geven enige zekerheid. Vragen die mensen aan de telefoon om dit soort zaken dan moet je direct op je hoede zijn.
Landnummer 001 zijn Canada en de Verenigde staten van America, Tsjaad is 00235. Landnummer 0015 bestaat niet, tenminste ik kan het nergens vinden.