Neu 1512/1d r.i.p.

Na slechts één vlucht vanmiddag......

Anker uit elkaar gespat.... zit zo vast als een huis.
En dat terwijl ik dacht dat ik nog op een veilige setup vloog.
4S 4000 Extreme Power 35C, CC125, 17x18 RFM.

Je zou denken dat die CC125 als eerste de geest zou geven met stromen van ruim boven de 300 A. Maar ja, die wordt net handwarm.....

Maar goed, komt wel op een zeer ongelegen moment zo net voor de wedstrijden.

Maar eens even de alternatieven op een rijtje zetten.....

Janwillem

das mooi kloten.
mijn neu 1512/1d/ is net onderwergt word dinsdag opgestuurd.
al meer bekend over oorzaak?????
teveel toeren, motor te warm etc???
Gr.Ramon

Vreemd en balen. De Fluor S14 heeft geen schade hoop ik?
Ik vlieg hem ook met 4s (kokam), CC180 en RFM17x18(rood op 5gr) maar stromen ruim boven de 300A heb ik nog niet gezien. Het zijn eerder pieken van 250A in de vlucht.

Nee hoor, de S14 mankeert gelukkig niets.....

Wat ik raar vindt is dat in deze setup "over-toeren" niet de oorzaak zou kunnen/mogen zijn. De motor was ook niet te heet geworden, ik kon hem na de vlucht gewoon beetpakken. Iets warmer dan "handwarm".

Ik weet dat als je hem op 5S gaat vliegen met een 16x17 dat je dan in het gevaren gebied komt.

Probleem wordt nu ook dat ik hem ook eventueel na reparatie niet meer vertrouw in deze setup.

Probleem wordt nu ook dat ik hem ook eventueel na reparatie niet meer vertrouw in deze setup.

tja, de quality control bij die amerikaanse dingen is niet je dat( zie ook CC regelaars). Na reparatie zou het toch ok moeten zijn. Je kan hem eventueel uit elkaar halen en zoals de italianen zelf voor de nodige voldoende bandage zorgen....

Zeker 100% garantie geval. Accepteer niks anders.

Overweeg gewoon een Hacker B50 te kopen met wel een Neu vertraging, dan heb je de meest betrouwbare setup. Nog beter dan Plettenberg.

Jos

Hey Jos, stuur jij de Neu motoren altijd rechtstreeks naar de states voor garantie?

Janwillem

wel even het herstellings formulier downloaden en invullen als je de motor opstuurt.
Zo heb ik het ook al gedaan en dan is er geen probleem.

grtz,
Luc

JW, ja met een briefje erbij met mijn naam, adress en e-mail.

Als ik er over na denk dan; 1512/1D 4S = 1512/1.5D 6S

Met andere woorden met een 17" prop zit je rond de 66.000 toeren, dat heb ik gemeten. Met een 16" prop zit je al over de 70.000 toeren. Een RFM 17x18 is geen 17" groot helaas.

Jammer dat het allemaal zo kritisch is met die Neu's. Ben je beter af met een Hacker.

Jos

als je een hete setup (23 sec.) hacker wil neem je best de B50-7L-6,7:1 en een 17x19 prop en een Kontronik FAI regelaar.
Een normale setup (29 sec.) is de B50-8L-6,7:1 en een 17x21 prop en een Kontronik FAI regelaar.
Deze setups zijn wel voor 6S.

grtz,

Luc

Laatst bewerkt:
Dank je voor de info Luc, maar ik zoek een setup voor 4S. Anders moet ik ook weer gaan investeren in nieuwe lipo's.

Janwillem.

P.s. had Willy niet nog wat in de aanbieding?

JWS, je kunt Hacker mailen en een B50-5L zonder vertraging bestellen. De 5L is een zelde KV motor als de 1D.

Als je dan Neu motors een mailtje stuurd dat je die 1512/1D niet terug wil maar liever je geld terug en een losse P32 6,7:1 vertraging ben je klaar.

Als ik in jou schoenen zou staan dan was dat mijn oplossing geweest.

George Shering vliegt al een hele tijd met Hacker B50 en CC P125 en geen enkel probleem.

Jos

JWS, ik heb nooit een Neu geloof gehad. Ik zie een Plettenberg en een Neu als bijna gelijk maar de Neu is aanzienlijk goedkoper. Tevens is de Neu dikker dus zou bij veel vermogen efficienter moeten zijn mits hij in de romp past. Dat zijn allemaal leuke dingen maar als de werkelijkheid betekend dat de Neu/Pletty niet betrouwbaar zijn wegens over toeren en ook dat 2 polen beter is voor de regelaar dan is het makkelijk om naar Hacker/Kontronik te gaan kijken. Ik zit hier zelf al langer naar te kijken en had al een Kontronik motor in bestelling, die heb ik nog steeds niet ontvangen helaas. Moet ze weer eens bellen.

De Hacker vertraging zal wel betrouwbaar zijn gezien George geen problemen heeft. Echter moet je hem wel uit elkaar schroeven, dan met goeie loctite op nieuw vast schroeven en extra hard met een speciale zelf gemaakte tool. Anders bestaat de kans de de vertraging in de vlucht los komt van de motor. De manier waarop de Neu vertraging aan de motor vast zit is het allemaal niet zo kritisch en heel makkelijk zelf te onderhouden. Ook is de combinatie van geen FAI maar normale Hacker motor met een Neu vertraging de goedkoopste oplossing.

Dan is het nog zo dat de Neu vertraging en Hacker vertraging andere afmetingen hebben aan de voorkant. Zodat als je een motorschot in je kist heb zitten voor een Neu je er niet zo een Hacker in kan gooien. Alleen vandaar al mijn suggestie om de Neu vertraging in te blijven zetten in jou geval.

Ik heb wel al een Kontronik motor met Neu vertraging gevlogen maar dat was een HV (10S)setup die niet legaal is. Dit werkt wel prima met 5KW en 45 vluchten tot dus ver. Ook heb ik die 25 USD motor van Hobbycity met een Neu vertraging voorzien, het is best makkelijk om dit zelf te doen.

Jos

heb de neu 1512/1d/6.7.1 vanaf eind januari bij usasoaring in bestelling staan.
maar heb de motor en regelaar nog niet thuis. heb contact gehad met deze zaak alleen zij hadden nog steeds de motor niet binnen. geen snelle service bij neu.
valt me beetje tegen, hopelijk is de prestatie van de motor beter dan de wachtijd op de motor.

Ramon

@Ramon.

Waarom bij SoaringUSA besteld? eFlight in Zwitserland is officiële dealer in europa voor NEU. Mijn ervaringen zijn dat ze erg snel en correct zijn.

Ik kreeg net vanmorgen het bericht dat mijn (ontplofte)motor bij hun is ontvangen en dat ik zo snel mogelijk reactie krijg wat ze er mee gaan doen.

Over de prestaties van de 1512/1D kan ik duidelijk zijn. Die zijn dik in orde....
Je moet alleen oppassen met te hoge toerentallen.

Janwillem

eflight had hem niet op voorraad en regelaar ook niet op dat moment.
zag dat usa soaring op dat moment regelaar wel op vooraad had alleen de motor niet dus heb daar maar besteld. achteraf dom. maargoed usa soaring leek me geen kleine winkel had er wel vertrouwen in dat ze snel zouden leveren maargoed. helaas.
denk dat ik er inderdaad maar moet bellen om de order te cancelen als het nog langer duurt.

Bedankt voor reactie.

Gr.Ramon

@ramon

Ik heb zojuist een hagelnieuw exemplaar ter vervanging van de postbode ontvangen.

full

Ik had voor mezelf inmiddels een HP220/37/A1 P4 met Schulze regelaar gekocht.

Dus..... als je interesse hebt, stuur me even een pb-tje (of kom zaterdag naar Stompetoren) ik zal er zijn en zal hem meenemen.

Ik heb eventueel ook nog een bijbehorende CC125 regelaar liggen.

Janwillem

Laatst bewerkt door een moderator:
Back