Neus naar beneden

Wellicht al eerder door iemand anders gevraagd maar dan kan ik het niet terugvinden.

Mijn Piper met span 2,70 heeft het probleem dat als ik gas terugneem de neus flink naar beneden gaat waardoor de snelheid toeneemt. Lastig met landen. Ik hou er maar het gas op waardoor hij wel recht vliegt maar dat is toch niet prettig.

Het zwaartepunt ligt met lege tank helemaal goed. Dat is wat ik altijd heb geleerd, met lege tank meten en dan neus een beetje naar beneden. Maar er zit een 500cc tank in en het verbruik is minimaal, vlieg ook nooit langer dan 15 minuten. Dan heb ik nog een halve tank over.

Ik zou dus zeggen, door het gewicht van de tankinhoud hangt de neus te ver naar beneden, dus gewicht achter, of accus verplaatsen, in de staart waardoor met landen, of stationair vliegen een rechtere kist in de lucht.

Juist?

Grt
Michiel

Staat je hoogte trim veel down ?

Bij een grote instelhoek gaat te toestel sterk stijgen bij vol gas. Als je dat gecompenseerd hebt met veel downtrim zal het toestel duiken bij gas afname.

Als je donwthrust van je motor te weinig is zal hij ook sterk stijgen bij vol gas. Ook dat zou je er uit getrimd kunnen hebben waardoor hij duikt.

Als je aangeeft wat je downthrust van de motor is (tov stabilo) en de instelhoek op geeft kunnen we wat verder analyseren.

(zou dus eerst hier aan denken ipv zwaartepuntverandering als deze al overeen komt met ontwerp)

Ik het hetzelfde probleem gehad met een 2 meter piper van seagull. Zwaartepunt zat goed (volgens handleiding) maar niet te landen..

Echter, volgens de handleiding was NIET op 1/3 van de vleugel, nadat dit aangepast was naar 1/3 vloog hij prima!

Dus .. Handleiding niet altijd geloven.

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, dank voor je reactie.

Motor, zg 20, staat koud op het schot zonder downtrust. Idd kan ik bij volgas terwijl de kist omhoog kruipt down trimmen. Maar dan staat hij met landen ook naar beneden terwijl hij juist recht moet vliegen.

Motor, zg 20, staat koud op het schot zonder downtrust.
Ha Michiel,
Belangrijk is om te weten hoe hij tov het stabilo staat. Ik vermoed dat het motorschot daar haaks op staat. In dat geval is het verstandig om enkele graden downthrust in te bouwen en het toestel opnieuw op hoogte te trimmen. Ik denk dat hij dan een stuk prettiger gaat vliegen.

Vandaag gevlogen en de afgelopen week de motor een paar graden downtrust gegeven. Hij vliegt gewoon veel beter!!
Als ik nu volgas geef kruipt hij nog wel iets naar boven maar is te verwaarlozen. Met landen gaat het ook veel beter, hoef er veel minder het gas op te houden om in een rechte lijn aan te komen.

Maar wil het nog eens goed testen bij minder wind. Want het waaide een dikke drie. Heb hele goede hoop. Allemaal bedank oor de tips en het meedenken.

Back