neusversteviging AcroMaster nodig??

Er zijn talloze draadjes over d AcroMaster. Niet alle draadjes zijn nog toegankelijk. Ik zoek naar info over de noodzaak om de neus van de AM te verstevigen. Ik ga één AM uitrusten met een Turnigy C3542 KV 1100 van 130 gram en een tweede AM met een AXI 2820/10 KV 1200 van 150 gr.

Er is een tekening gepubliceerd geweest van een triplex versterking die je bij de bouw in de neus kunt inbouwen. Die liep door bijna de hele neus.

twee vragen:
Is die versterking bij een recent gekochte AM nodig?
Waar vind ik die tekening?
Toch nog een derde: beiden versterken??

groet,

Erik

Ja, versterken is nodig, alsmede het (goed) uitbalanceren van de prop.

Erik, emeel mij even, ik heb een simpelere oplossing voor het versterken.

Volgens mij is dat niet nodig, bij mij in ieder geval tot nu toe nog niet.
Mijn verbeteringen:
Behoorlijke motor: Plettenberg Orbit 15-16, prop 13*6,5
Onderstel van 3mm verenstaal gebogen dat niet meer naar achteren buigt zodat neuslandingen voorkomen worden.
Normale wielen.
Een geknikte vleugelbuis gemaakt zodat de V-stelling uit de vleugel weg is en daarmee ook rudder-roll coupling.
Een canalizer op de rug gezet om het richtingsroer effectiever te krijgen.

Laatst bewerkt:
Het is NIET nodig.

Mits:
1. Je de prop goed balanceert.
2. Voorzichtig landt en dus niet met de neus/prop de grond raakt.

Hij is sterk zat maar wie b.v nog wel eens de prop gedeeltelijk in de grond ploft dan is hij snel stuk.

Wil je dus wat meer zekerheid dan gewoon wat glasmatjes aan de binnenkant van de neus.

Er zijn er die na ruim 3 jaar vliegen zonder versterking nog goed zijn.

Een geknikte vleugelbuis gemaakt zodat de V-stelling uit de vleugel weg is en daarmee ook rudder-roll coupling.
Een canalizer op de rug gezet om het richtingsroer effectiever te krijgen.

V stelling was me nog niet opgevallen!
Hoe een andere buis gemaakt?

Wat is een canalijzer?

Laatst bewerkt:
Niek, canalizer is zo'n "klein vleugeltje bovenop de romp" zie: KYOSHO?PRODUCT | OSMOSE 70EP

Erik, bij mijn acromaster hadden ze indertijd een extra blad bijgevoegd omtrent het probleem van de exploderende neuzen. Ze leggen er de nadruk op om de kunststofdelen (balkjes + dwarsverbinding) waaraan de motor(plaat) bevestigd word goed te verlijmen: eerst opruwen en daarna met dikke sekondenlijm lijmen. Dit moet zeer secuur gedaan worden... En dan als tweede : géén motor gebruiken met méér vermogen als die zij adviseren.

Dus vergelijk de motoren die jij wil gebruiken eens met deze himax: c 3516-1130(KV), max 350 Watt.

Zou natuurlijk ook kunnen dat ze de nieuwe series al versterkt of aangepast hebben maar gebruik je motoren met significant méér vermogen dan zou ik de neus toch voor alle veiligheid verstevigen....

En inderdaad het landingsstel is PRUT...

Laatst bewerkt:
Het verhaal gaat, dat er mensen zijn die last hebben van trillingen en resonanties in de neus. In eerste instantie deed ik dit verhaal op de voor mij bekende stellige wijze af als onzin, echter later kwamen er zoveel mensen met hetzelfde verhaal, inclusief een aantal mensen op de club, dat ik het ben gaan geloven.

Nu heb ik vrij recent twee relatief nieuwe acromasters zien vliegen (waaronder die van Hans) en de gebruikers ernaar gevraagd, en die zeggen niets te merken.

Mogelijk dat multiplex de neus van de acromaster aangepast heeft in de tussentijd, of het is iets wat alleen voorkomt bij een specifieke set omstandigheden en apparatuur.

Ik zou dus, als ik zelf een acromaster zou kopen, de neus in eerste instantie niet verstevigen. Als je dan last gaat krijgen van resonanties, kun je altijd nog verstevigingen gaan aanbrengen.

Ik heb de neuzen van onze twee Acromasters toch moeten voorzien van een glasmat..

Nu geen trillingen meer >>> dacht eerst dat de timing van de motor slecht stond , of slechte props :smile:

Heb jij wel het dwarslatje in de romp gemonteerd? In de motorsteun zitten twee uitsparingen aan weerzijden, daartussen kun je een balkje inlijmen. Mogelijk dat die meegeleverd wordt, weet ik zo niet.

Heb jij wel het dwarslatje in de romp gemonteerd? In de motorsteun zitten twee uitsparingen aan weerzijden, daartussen kun je een balkje inlijmen. Mogelijk dat die meegeleverd wordt, weet ik zo niet.

:shock: Moet ik eens bekijken... heb de Acromasters klaar gekocht.

Mvg

Dirk

Dan lijkt het erop dat mijn oorspronkelijke stelling dat mensen die last hadden van trillingen, er een te zware motor opgezet hadden, mogelijk toch waar is.

Alhoewel ik begrijp dat de motor die Hans gebruikt, ook geen mietje is.. sterker nog, die zou nog een tandje zwaarder/sterker moeten zijn dan jouw motor..

Plettenberg Orbit 15-16, prop 13*6,5
Orbit 15-16: kv=1067-1070 io=2.3 rm=25 weight=175g

Misschien is het interessant om eens te kijken of het zo is dat een bepaalde groep motoren trillingen geeft. Het zijn resonanties, ik zou mij bv. kunnen voorstellen dat elke 900kV motor trillingen geeft, maar een 1100kV motor niet, ofzo..

Met vier schroefjes in het motorplaatje stel je de domp en scheefstelling in. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest om er voor te zorgen dat precies alle vier schroeven 'aan' liggen bij de gewenste domp en scheefstelling. Als een van de vier schreofjes niet aan ligt kan het plaatje iets kantelen en zal de motor gaan resoneren.
Om goed 'aan' te liggen moeten de schroeven een aanzienlijk stukje door het plaatje heen steken omdat ze in een holte vallen van het motor-bracket.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij velen niet goed gaat.

De Orbit 15-16 is 960 Kv volgens Plettenberg:
http://www.plettenberg-motoren.com/german/Motoren/aussen/orbit15/Luftschrauben.htm
en weegt 180gr
volgens mijn weegschaal

Laatst bewerkt:
MPX adviseert bij de Gemini om vooral alleen de EPP-spinner te gebruiken om resonanties te voorkomen. Op zich onzin, want elke andere precisiespinner moet natuurlijk ook te balnceren zijn.
Pas wel op met de buitenlopertjes die jij gebruikt; deze blinken niet uit qua lagerkwaliteit.

Zambezi,

at betreft de Turnigy weet ik idd nog niet wat de kwaliteit is. Mar echt twijfelen doe ik daar nog niet aan. Van AXi motoren ben ikzeer gecharmeerd. Lopen (draaien) heel rustig, en geven een gunstige verhouding motorlooptijd en stroomverbruik. Merkbaar beter dan goedkopere motoren.

Wie heeft er een tekening van de in te bouwen 'spant'. Die is al eens voor bij gekomen, ik kan hem alleen niet vinden.

groet,

Erik

Zambezi,

at betreft de Turnigy weet ik idd nog niet wat de kwaliteit is. Mar echt twijfelen doe ik daar nog niet aan. Van AXi motoren ben ikzeer gecharmeerd. Lopen (draaien) heel rustig, en geven een gunstige verhouding motorlooptijd en stroomverbruik. Merkbaar beter dan goedkopere motoren.

Eens; ik bedoelde alleen de Turnigy's - mijn ervaringen zijn niet zo geweldig met die dingen.

sk serie al geprobeerd? Geweldig!
Heb nu in een genemi met een 80 gr motortje de prestaties van de AM setup.

Alleen UH specs mbt toeren/volt kloppen niet bepaald.

Back