Niets mis met het neusje. Perfect aan het werk. Is volgens het boekje gedaan! Keurig uitgehold. Balsa is licht genoeg en laat zich meer dan goed bewerken. Je hebt het nu uit 1 blok gemaakt. Uit laagjes van 5 mm (of welke dikte dan ook) als verlijmde sandwich had ook gekund. En had je de binnen (de holte) en buitenzijde tevoren kunnen plannen. Ook een best aardige manier van knutselen. Daarna langs de hoogtelijnen in model kunnen schuren met grof schuurpapier. De hoogtelijnen van de stapeling geven dan min of meer je schuurgrens aan.
Officieel heet dat 'bread and butter' bouw. Vroeger vaak toegepast op scheepsrompen, jaren 70 (zelfs ook voor sleeptank modellen voor schaaltests). Na verlijming werd het model langs matrijzen ontdaan van de traptredes, en met flink schaven en schuren strak gemaakt.
Over de aerodynamische vorm kan je niet twisten. Dat doe je in deze op het gevoel, of naar tekening. Wil je het 'correct' hebben zul je moeten testen en weten wat je aan het meten bent.
Kan geen kwaad naar de voorlijst van een vleugel te kijken. Symmetrisch of semi-
Wel zorgen dat je in de lengte as van boven gezien symmetrisch werkt. Als je het niet te bont maakt zal een iets afwijking niet merkbaar zijn op een niet snel vliegend model. En natuurlijk optisch ook mooi, want niemand wil een zinksnijder er op.
Soms is schuim beter, soms ook balsa. Maar ook pragmatisch, wat je op hobby-voorraad hebt liggen. Kops balsa is zeer sterk bij impact met de grond, schuim is dan verpulverd... Met de nerf zo dwars is ook prima en eenvoudig weer te herstellen. Je kan nog even op internet zoeken op 'Graupner Dandy'. Thans nog meest voorkomende zwevertje met een dergelijke neusconstructie, tref je altijd wel wat schrijverij.
Zo in ieder geval goed op weg

Zwaartepunt zal zo nimmer in de gevarenzone komen... wel als je de neus een meter langer maakt dan de staart...
Gr Bas Balsamans...
