"Neutraalstand" servo's...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helron, 4 jan 2015.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    klein tipje, check ook je zender even ( knuppel)

    het viel mij laatst op toen ik de veerinstelling van mijn zendersticks helemaal strak had gezet dat als ik op monitor keek er 2% verschil bleef als ik de knuppel links en terug ( dan trim op 0) en dan rechts en terug, dan stond hij niet meer op 0

    Veer een klein tikje van Maximaal af verhielp het probleem

    mischien is het noks maar makkelijk te checken voordat je je helemaal op de servo's concentreert
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is uiteraard niet nodig de servo helemaal te demonteren. Je hoeft alleen onder het eindtandwiel te kijken naar de meenemer. Deze bevindt zich boven het kogellager, dat in het tandwiel geklemd zit.
     
  4. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Wat voor zender en wat voor ontvanger gebruik je?
     
  5. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ik heb het hele draadje nog eens nagelezen en het viel me al eerder op.
    Als je hysteresis ondervindt in de neutraalstand van servo's nadat deze zijn ingebouwd is het ten eerste belangrijk of de roeren en eventueel hevels alle licht lopen. Zwaar lopen, met name de scharnieren van roeren leiden altijd tot hysteresis.
    Zelfs bij de rolroeren van mijn Orion, die gekoppeld zijn vanuit één centrale servo in het vleugelmiddenstuk en voor elk rolroer nog eens een 90 graden hevel in de vleugel neem ik statisch (op de grond) geen enkele hysteresis waar. Alle overbrengingen zijn verder gerealiseerd door stuurstokken, dus géén kabels.
    De scharnieren van deze (frise) rolroeren zijn opgebouwd uit (gesmeerde) messing bussen in de roeren, draaiend op stalen assen die in de vleugel zijn gemonteerd. De hevels zijn eveneens messing op staal en gesmeerd, zowel de draaipunten van de hevels als de draaipunten van de 'stoterstangen', pushrods. Eigenlijk de meest bewerkelijke methode maar niet zonder reden,........ definieerbare neutraalstand!!!

    Lijmresten in kunststof scharnieren kunnen de oorzaak zijn bijvoorbeeld of wringen door verkeerde montage.
    Als werkelijk van een dergelijk probleem sprake is dan zal elke andere servo een ander resultaat geven, dus een andere hysteresis.
    Mocht dit al eens naar voren gebracht zijn, dan is deze post dus overbodig.
    Ik lees alleen deze reactie op een bericht van Ernst;


    Maar daarop komt geen duidelijke reactie van Helron

    Géén duidelijke reactie op eventueel zwaar lopen van de scharnieren of roeren, eigenlijk de zwakste schakel in de ketting van de aansturing.

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2015
  6. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Sommige ontvangers (vooral de chinese clonen) kunnen switchen van standaard mode naar HS mode. De HS mode is special voor high speed digitale servo’s. Gebruik de standaard mode voor alle overige servo’s.
    Controleer of jouw ontvanger goed ingesteld staat.
     
  7. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Zo, terug van weggeweest! Eindelijk in staat om te reageren!

    Vandaag nog eens de diverse commentaren doorgelopen en nagecheckt.

    Jan: Ik kan geen "meenemer" vinden! Wel een uitsparing/uitstulping die denk ik als stop dient!

    Nog eens de servo's buiten de kist getest en tot mijn verbazing (met langere servostangen!) krijg ik geen afwijking meer!!! BLIJ dus!!! Ligt dus kennelijk niet aan de servo's...
    Had nu wel een volle ontvangeraccu gebruikt, maar daar kan het toch niet aan liggen???
    De scharnieren nog eens schoner gemaakt, hetgeen een lastig karwei was, ondanks dat ik zelfs olie in de scharnieren had gedaan voor het lijmen.
    Afijn, de gangbaarheid leek me niet slechter(veel zwaarder) dan bij andere van mijn kisten en zeker gezien de "sterke"(zo'n 10kg/cm) van de servo's denk ik dat dat wel kon.
    Rolroeren weer aangesloten en tot mijn verbazing... hetzelfde fenomeen als eerder omschreven door Ernst Grundman: "[I]Als de roeren dan een klein beetje stroef lopen zal de servo keurig naar de middenstand toe gaan maar blijft het roer net voor de middenstand "plakken". Als je de andere kant op stuurt en de servo gaat weer terug naar de middenstand zal het roer de andere kant op blijven plakken. Zo lijkt het alsof de servo niet helemaal naar de middenstand terugkeert."[/I]
    Alleen de laatste regel is helaas niet "lijkt" maar er is wel een verschil in terugkomen van de servoarm!
    Nu is het na het schoonmaken van de scharnieren wel een stuk minder geworden en moet ik het wellicht nog maar eens beter gaan doen! Iemand trouwens een suggestie hoe dat makkelijk goed kan?
    Overigens loopt alles(aillerons) vlak rond het nulpunt heel soepel!

    Ik gebruik een Futaba FX40 met een R6014HS. Ik denk dat dat Japans is, hoewel ik er niet van sta te kijken als ook daar Chinese componenten in zouden zitten...

    Maar nogmaals, ik denk dat Ernst en Taurus gelijk hebben! Hoewel ik dus nog steeds een kleine afwijking heb...
     
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ik vraag me af of een sterkere servo hier de oplossing zou kunnen zijn???
     
  9. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    ps. het gaat om een 2.20m kist.
     

Deel Deze Pagina