New E-Flight Draco

Wie wie wie heeft de nieuwe Draco besteld??!!

Ik wel...

Zal mijn eerste schuim model worden naast mij extreme flight modellen. Ik wil hem als all day vlieger pakken. Ik denk dag hij gewoon super gaat zijn. Verlichting, snel in elkaar, makkelijk transport en tegenwoordig vliegen alle modellen super. Daarom heb ik hem gekozen. Het concept bush/stol plane vind ik gaaf. Zeker naast de bushmaster die ik heb.

c5efe12bb0aaa782bd25b97d2501d4dc.jpg
1315ddd5a7fe7a6088183c27559a6d0f.jpg
4b723b5bf68a49a52a537be4b51ae2d5.jpg
e8ccd9e13a7c70908841ad7e82f6827d.jpg
8afa1d4c47b9362bfb586137f7ffd9c5.jpg
 
Werkelijk een prachtig gedetailleerd toestel! En een van de weinigen die achteruit kan taxiën. Op YouTube veel filmpjes van dit schaalmodel van schuim.

Helaas is het met het origineel minder goed afgelopen...maar er komt weer iets nieuws voor terug. Als die af is verwacht ik ook daar wel een schaalmodel van.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Er zijn heel veel (turbo) prop vliegtuigen die achteruit zouden kunnen taxiën. Veel passagier jets zouden het kunnen maar mogen het niet. De reden daarvoor is dat de kans op FOD (Foreign Object Damage) erg groot is. De motoren blazen bij het achteruit gaan met grote kracht naar voren en alle rotzooi die eventueel op de grond ligt wordt naar voren geblazen naar de inlaat! Een steentje wat bijvoorbeeld in het profiel van een band is meegekomen zou dan al flinke schade kunnen aanrichten. Ook zijn de krachten die dan op de motorophanging komen erg groot in een richting waar die niet op berekend is. De kans op schade is dus veel te groot.

Toch zijn er piloten die het af en toe wel eens doen omdat het niet anders kan. Deze MD80 bijvoorbeeld.

Een aantal grote militaire jets zoals de C17en de C5 kunnen en doen het ook. Net als de Hercules overigens, die kan het ook en daarmee doen ze het ook als het "nodig" is.
In de "general aviation" is het inderdaad veel minder gewoon hoewel er ook zaken vliegtuigen zijn (turboprops) die het kunnen en mogen.
 
Laatst bewerkt:
Interessante toevoeging Ernst!
Vooruit hebben die lijntoestellen al genoeg (kleine) aanrijdingen of parkeerschade, laat staan als ze achteruit zouden mogen op bijvoorbeeld Schiphol!

Ik doelde eigenlijk op een min of meer RTR modelvliegtuig welke achteruit kunnen taxiën.

Helaas had het origineel een verstelbare propeller, welke dus in duwstand werd gezet om achteruit te kunnen. Het Horizon model heeft fixed pitch, maar werkt met simpelweg de motor de andere kant op te laten draaien. En zover ik begreep alleen in combinatie met een (Horizon) Spectrum zender. Zal vast op een andere zender ook wel werkend te maken zijn.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik ga hem zoiezo met futaba vliegen. We gaan zien welke functies er overblijven. Het achter taxieen vind ik niet zo interessant voorral niet op gras. De 17 leds wel.
 
Achteruit taxiën is een gimmic natuurlijk, net als het onfortuinlijke origineel had.

Ik ben benieuwd. De LED's zijn prachtig!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Er zijn heel veel (turbo) prop vliegtuigen die achteruit zouden kunnen taxiën. Veel passagier jets zouden het kunnen maar mogen het niet. De reden daarvoor is dat de kans op FOD (Foreign Object Damage) erg groot is. De motoren blazen bij het achteruit gaan met grote kracht naar voren en alle rotzooi die eventueel op de grond ligt wordt naar voren geblazen naar de inlaat! Een steentje wat bijvoorbeeld in het profiel van een band is meegekomen zou dan al flinke schade kunnen aanrichten. Ook zijn de krachten die dan op de motorophanging komen erg groot in een richting waar die niet op berekend is. De kans op schade is dus veel te groot.

Toch zijn er piloten die het af en toe wel eens doen omdat het niet anders kan. Deze MD80 bijvoorbeeld.

Een aantal grote militaire jets zoals de C17en de C5 kunnen en doen het ook. Net als de Hercules overigens, die kan het ook en daarmee doen ze het ook als het "nodig" is.
In de "general aviation" is het inderdaad veel minder gewoon hoewel er ook zaken vliegtuigen zijn (turboprops) die het kunnen en mogen.
Er zijn ook gevallen bekend van piloten die uit ongeduld aan de gate hun reverse activeren, en daarbij alle ruiten kapot hebben geblazen....
Een ander mogelijk probleem is het gebruik van remmen als je achteruit aan het rijden bent met zo'n vliegtuig: de remmen werken namelijk op het hoofdlandingsgestel. Tijdens een training (B737) heeft een instructeur het ooit aan ons gedemonstreerd: al bij lage snelheid gaat de neus serieus de hoogte in bij licht remmen.
Je riskeeert trouwens ook het "pompen" van de motoren, wanneer de uitlaatgassen teruggevoerd worden naar de inlaat (karakteristieke knallen te horen).
Een ander ding om te weten is dat deze "thrust reverse" in vlucht niet kan ontgrendeld worden, om evidente redenen. Het is ooit gebeurd in de jaren '90, een B767 van Lauda Air, waarbij 1 thrust reverses is geactiveerd geraakt bij het opstijgen (bijna volle stuwkracht vooruit aan 1 kant, en achteruit aan de andere kant), en dat is heel slecht afgelopen.
Bij dit model zal de omgekeerde stuwkracht wel heel wat kleiner zijn dan de voorwaartse, omdat ze niet de propeller bladen verdraaien (zoals bij de echte turboprops), maar de draairichting van de motor. De spoed van de propeller blijft constant, ingesteld op de normale draairichting van de motor, en zal dus minder stuwkracht leveren in de omgekeerde draairichting. Je zal dus niet achteruit/ondersteboven kunnen hoveren volgens mij.
Vraag me wel af hoe ze dat in de regelaar oplossen, dat onmiddellijke omdraaien van de draairichting..Met de tegen-emk en dergelijke blaas je normaalgezien vrij snel je regelaar en/of motor op als je dat doet.
 
Functie zit al enige jaren op de hk Tundra en aerostar esc’sEn sommige castle edge regelaars. Extra draadje voor een extra kanaal en een knop op je zender
Ompool functie werkt pas als de esc constateerd dat de motor stilstaat.
 
Functie zit al enige jaren op de hk Tundra en aerostar esc’sEn sommige castle edge regelaars. Extra draadje voor een extra kanaal en een knop op je zender
Ompool functie werkt pas als de esc constateerd dat de motor stilstaat.
Enig idee hoe het gaat met het activeren van de leds?
 
Leuk dat je een draadje begonnen bent. Zit er zelf ook aan te denken eentje aan te schaffen. Maar het is weer een typisch rtf foam kwaliteit toestel van Eflite.... had mezelf voorgenomen na de carbon z cub van 2.1 meter alleen nog arf toestellen te kopen. Zo een beetje alles aan kunnen vervangen voor de maiden. Andere motor met esc. Andere servo's. Ander staartwiel. Hardware was ronduit droevig. Ik wilde geen extreem vermogen. Alleen geen esc die door ging branden. Of een motor die na een paar vluchten lagers en magneten ging uitspugen.. kwaliteit van het foam is ook slecht. Veel diepe kraters in de romp dicht kunnen maken met lange vierkante stukken carbon. De zaak waar ik hem gekocht had was dicht door corona maatregelen toen ik aan het toestel begon. Horizon hobby zei alleen maar: regel het maar met de zaak waar je hem hebt gekocht. Terwijl de reactie op hun youtube kanaal was dat ze het met mij zouden oplossen als ik een mail zou sturen. Ach ja..

Hier wat draadjes:

https://www.hobbysquawk.com/forum/r...light-sport/263044-e-flite-draco-x-2-0m/page4

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3853409-The-ALL-NEW-E-flite-DRACO-2-0m-–-The-Ultimate-Bush-Plane/page149





Servo's zijn meuk. Veel gaan stuk.

Scharnieren van het hoogteroer zitten slecht gelijmd en komen los. Kom je in eerste instantie niet bij. Zit foam overheen. Daar onder de plastic scharnieren.

Staartwiel heeft een modificatie nodig. Klapt en breekt anders bij reverse thrust.


Maar toch twijfel ik nog. Wil hem wel graag hebben haha. Als er een SCRAPPY versie komt ben ik direct om...



Screenshot_20210517-100438_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100431_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100539_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100527_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100356_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-110537_Chrome.jpg
Screenshot_20210517-110524_Chrome.jpg
Screenshot_20210517-110518_Chrome.jpg


Screenshot_20210517-100438_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100431_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100539_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100527_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210517-100356_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is de nieuwe standaard bij eflite lijkt het.. ik vind hem erg gaaf. Na het lezen van de ervaringen bij een Timber 110 gekeken( hangar9 arf). Maar dat is nog droeviger De vraag is alleen of je hem zover wil gaan aanpassen dat hij goed is. Nu zitten er natuurlijk lompe vliegers tussen. Maar sommige dingen zoals met name de verlijming van de scharnieren en de servo's vind ik een kwalijke zaak.

Extreme flight heb ik zelf ook. Vind ik persoonlijk van zeer goede kwaliteit. Maar dat is niet met bovengenoemde toestellen te vergelijken
 
Ik dank je voor je post maar ik zou volgende keer eerst uit eigen ervaring spreken met dit model.Er zijn een hoop prutsers tussen die denken dat doe ik wel even vliegen en dan gaat het stuk. Wat ik bedoel is dat er vaak meer achter zit. Je ervaring met het vorige model is een goede basis maar de gebroken delen die ik in de fotos zie zijn niet van normale landingen geweest. Een aluminum shock breekt niet als je gewoon land zoals het hoort.

Dat ze goedkope en snelle fabricage toepassen mag niet meer vind ik in deze tijd. Meeste rc fabrikanten leren wel van hun fouten of proberen althans iets te verbeteren zou je zeggen.


Uit eigen ervaring kan ik vaak goed omgaan met spullen waar een ander het sloopt omdat ik zuinig ben op mijn spullen.

Je zou dus eigenlijk eerst een goede check moeten doen alvorens met het model te gaan vliegen. Ik doe dit trouwens met al mijn rc.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb een hele vloot eflite modellen met veelal dezelfde problemen. Slecht gelijmde scharnieren hebben veel eflite modellen. komt oa voor bij de timbers 1.2 1.5 voor. En de z cub ook. Slechte servo's bij de Z cub ook. Dat model is nog niet zo lang uit( de oranje versie). Het is een model op 6s. Dus er komt best wel wat kracht te staan op de roeren.

Servo's niet sporadisch, De kwaliteit is ondermaats en slecht. Wil je daar mee een duur model gaan vliegen? Denk dat het toch snel 6a700 euro is wat de lucht in gaat. Ik persoonlijk niet. Een fladder timber is nog een ander verhaal.. althans zo vlieg ik hem

Ik persoonlijk niet. Als er servo's in de lucht er mee stoppen dan is een pre flight check overbodig..



Ik hoopte dat het met de draco beter zou zijn maar het is de zelfde ellende.

En die zelfde punten staan op honderden pagina's beschreven. Men heeft er dus voor gekozen de zelfde goedkope meuk te blijven gebruiken. Alhoewel de 100 ampere esc wel beter in de buurt komt. Dan de 60 variant op een carbon z cub.

Sommige mensen zijn inderdaad lomp. Ook genoeg verhalen van mensen incl bijbehorende video's dat ze het model netjes landen en vervolgens het carbon knapt. Je hebt de linkjes. Dan kan je het op je gemak lezen.

Die shock breekt af als de as uit het carbon komt( zijdelingse krachten) Niet zozeer door een harde klap tijdens het landen.

Maar ik ben benieuwd. Want ondanks bovenstaande teksten is en blijft het een gaaf model. En hoe bijzonder is het om een schaalmodel van een door Mike Patey gemodificeerd 1op1 toestel te hebben.
 
Laatst bewerkt:
pracht model , jammer dat de kwaliteit niet tegenover de prijs gerechtvaardigd is .
ook jammer dat er geen lege kist te koop is die je zelf kan samenstellen zonder die Horizon "Meuk" .

H :koud:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb hem geannuleerd. Ik heb geen zin om een kist te upgraden en ook geen tijd. Dan vlieg ik liever met me duurdere kisten met meer vertrouwen.

Het is wel echt een flop dan want hij wordt allemachtig gepresenteerd
 
  • Like
Reactions: Cnn
Jammer, ik vind het een mooie kist die flink aan de prijs is. Ik schrik dan van deze bevindingen. Ik heb 1 kistje van E-flite, dat is de Artizan.
Vliegt behoorlijk en is best degelijk.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik wilde net nog een filmpje van Brian Phillips posten. Zijn staartwiel was ook gebroken..




Maar echt jammer. Een super gave kist.. ik twijfel zelf nog. Maar zoals je zegt, kost veel tijd. Weet niet of ik daar zelf zin in heb..
 
Het is wel echt een flop dan want hij wordt allemachtig gepresenteerd
Tja, we leven in een tijdperk van influencers he. Mensen krijgen gratis spullen als ze er lovend genoeg over spreken.
Kijk maar naar die nieuwe F16 van Eflite, de eerste filmpjes daarover waren allemaal van zo'n influencers. Niet echt objectieve besprekingen.
De beste was die brave man die vooral zat te focussen op de "nieuwe" smart telemetrie van Spektrum, hoe hij dankzij het monitoren van cel-spanningen langer kon vliegen....tot hij met een LVC de grond in ging :-)
Hij moest blijkbaar naar het scherm van zijn zender kijken om die waardes af te lezen, en dat bleek wat moeilijk als je met een nieuwe EDF jet rondvliegt.
 
Het is volgens mij ook maar net hoe je er mee omgaat..... die schuimpjes kan je zo langzaam neerzetten dat het wel heel erg teder moet zijn voordat het zo kapot gaat.
Zelf ook geregeld met een schuimpje gevlogen (fms pa-18 supercub) en na een paar honderd vluchten was ie nog als nieuw
 
Back
Top