New: FUBAR

Discussie in 'Flybarless' gestart door fgroen, 14 mei 2013.

  1. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Nieuw van Hobby King: de Mini_FU_BAR.

    Een korte zoekactie op Google leert dat "FUBAR" een Amerikaanse afkorting is die staat voor "Fucked Up Beyond Any Recognition".

    Wat dat betreft hebben de Oosterlingen de naam goed gekozen.

    Voor zover ik weet, hebben ze de firmware uit een echte mini vbar weten te rippen. Electronica copieren is kinderspel voor die Chinezen. In de tekst staat, dat je de PC software van Mikado moet gebruiken om hem in te stellen.

    Mijns inziens is dit wel een brug te ver. Tot op heden hebben ze zich alleen schuldig gemaakt aan imitatie. Maar in het geval van deze FUBAR gaat het direkt om software diefstal. Uiteraard is het onduidelijk hoe goed de hardware kwaliteit is van dit produkt. Ik zou het niet in een grote heli durven te steken.

    Mvrgr, Fokke.
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik moest wel lachen toen ik 'm tegenkwam op de site. Misschien geinig voor een 200-300 formaat heli, idem voor de beastx kloon. Verder zullen de meeste mensen toch niet hun dure heli op het spel zetten met kloon elektronica dus dat zal wel blijven verkopen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die discussie was er ook over FRsky ontvangers...
     
  4. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    en over de YEP esc's en ga zo maar door.........

    Lekker proberen op je dure heli en dan niet gaan liggen janken als je hem de grond in pompt ;)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kwam net toevallig ook het draadje tegen op RCGroups over dit apparaat:

    The New Mini FU-BAR Flybarless - Page 4 - RC Groups

    Vier pagina's met lege (gedelete) berichten. Blijkbaar is Mikado hier niet erg gelukkig mee.

    En terecht, dit is, lomp gezegd, gewoon broodroof en parasiteren...

    Groet, Bert
     
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Mja, misschien wel. Aan de andere kant zegt men dat ook van het downloaden van: muziek, films en software terwijl elke download niet per se een gemiste verkoop betekend; kon je het niet gratis downloaden dan luister, kijk of gebruik je het misschien helemaal niet.

    Stel ik wil bijvoorbeeld een wat low budget fbl heli bouwen, dan zou ik daar geen v-bar voor aanschaffen maar misschien wel een: zyx, Turnigy 3D-H of fubar. Waren die niet te koop dan is dat idee niet mogelijk.
    Het kan ook zijn dat iemand op die manier een start maakt, verder gaat in de hobby en vervolgens toch het betere/originele materiaal aanschaft.
    Was het niet voor e-sky en hk heli's, dus lage kosten om te beginnen, dan vloog ik nu misschien geen compass.
    Vanwege de beastx en msh brain heb ik geen v-bar gekocht maar dat is concurrentie.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... in dit geval word er een apparaat verkocht, waarvan de werking afhankelijk is van de software. Echter, het is de bedoeling blijkbaar, dat je die software maar van Mikado "jat", omdat Mikado de software en updates (blijkbaar) online beschikbaar stelde voor V-Stabi gebruikers....

    Als je een laptop o.i.d. koopt, zit daar software bij (meestal microsoft, maar dat terzijde) waarvoor de fabrikant een licentie aan MS betaald heeft. Wil je andere software, dan zul je in de meeste gevallen daarvoor moeten betalen, ook al doet niet iedereen dat uiteraard.

    Op het moment dat iemand kale laptop's op de markt brengt, en de klant moet de software maar op illegale wijze downloaden, dan denk ik zo dat MS en andere software producenten daar wel commentaar op gaan geven.

    Als Mikado de software voor deze FU BAR beschikbaar stelt tegen betaling, dan zie ik daar verder weinig bezwaar in, maar dat schijnt dus niet het geval te zijn....

    Groet, Bert
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Deze FU Bar zal ongetwijfeld geleverd worden met software, dus werkend maar met de Mikado software gewoon aan de PC gehangen kan worden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van wat ik op RCGroups kon lezen, zonder software, zonder doos (plastic zakje????) en zelfs zonder manual. Zelfs daarvoor schijnt naar Mikado verwezen te worden.
    Ding schijnt dan ook maar 4 tientjes o.i.d. te kosten....

    Groet, Bert
     
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik vind het mooi,
    en tegenwoordig kom je er niet meer omheen, flybarless.
    Als het een volwaardige clone van de Mikado is, ( sorry Bert ) zal ik tog eens aan de flybarless moeten.

    Maar ja, ik heb het eerder gezien met hun Spartan Quark clone : Assan GA520 gyro, dat rommel werkt niet.

    En meestal zit er een gebruikersovereenkomst bij software, dat het alleen bij het originele product gebruikt mag worden,
    als dat er niet bijzit zou Mikado dat eventueel er aan toe kunnen voegen,
    zo is de eindgebruiker de schuldige, en niet Hobbyking.
     
  11. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Oke hij word zonder software verkocht maar dan heb je er toch niet veel aan?
    Of zie ik iets over het hoofd?
    Volgens mij krijg je van Mikado alleen de software als je een V-stabi koopt van hun.
    Hoe kom je dan aan "illegale" software om hem te programmeren?

    Ik zie het nut hier niet van in eigenlijk. Ik bedoel, de hardware zal wel niet hetzelfde zijn als die van Mikado dus gaat dit wel goed werken??
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat draadje op RCGroups doorleest, worden er op een gegeven moment gewoon links gegeven waarmee je je bij Mikado schijnt te kunnen aanmelden en de software ophalen. Hoe en wat weet ik verder ook niet, maar ik vind het héél vreemd dat twee posters in die draad (waaronder topicstarter) nagenoeg al hun berichten verwijderd hebben.

    Tegen mij hoef je je niet te verontschuldigen hoor :D....
    Ik heb een hekel aan FBL (voor mezelf) maar niet per sé aan de gebruikers er van.... die vind ik hooguit (soms) een beetje "lui" zal ik maar zeggen:rolleyes:, al begrijp ik van 3D vliegers absoluut dat ze zoiets gebruiken, en daarover (3D vliegers met FBL) heb je mij toch echt nog nooit iets naars horen zeggen....

    Groet, Bert
     
  13. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Klopt.

    Klopt, je hebt blijkbaar een serie nummer van een v-bar device nodig om te kunnen kopen via hun website.

    Google is your friend en anders P2P wel.

    Het computer deel is waarschijnlijk helemaal niet zo bijzonder, misschien zelfs een standaard moederbordje met standaard componenten. Dat zal prima werken, ook met een ander moederbord of andere componenten. De vraag is of de hardware die de v-bar (gyros) bijzonder maakt ook goed gekloond is? Juist het meest complexe deel is datgene wat betrouwbaar moet zijn. Ik heb er ook mijn twijfels over.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn met 99.9999% zekerheid gewoon op de markt verkrijgbare componenten, dus dat is eerder een kwestie van een originele openslopen en uitzoeken wat er in zit, en kijken wie die componenten levert, dan van klonen.

    Lijkt mij tenminste dat Mikado die sensors niet in eigen huis maakt....

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nogmaals..
    Frsky ( als voorbeeld) is ook gewoon een kopie van
    Futaba vermeld zelf overal dat alleen de originele producten gebruikt mogen worden
    En toch kopen velen een dergelijke ontvanger

    Wie weet zijn het wel gewoon afkeur vbar's?
    Lijkt me echt heel raar als een cloner de originele leverancier voor ondersteuning opgeeft
    Dus of: er komt een rechtszaak/ mikado zet een serienummercheck in de volgende update
    Of het is een samenwerking
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ongetwijfeld zullen er voor dit product genoeg liefhebbers zijn. Dat zie je met alle goedkope klone items. Hobbyking staat er vol mee en er zijn altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. En op deze manier lijkt het mogelijk te zijn.

    En ik? Ik wandel gewoon mijn eigen weg en iedereen is vrij om te kiezen wat hij wilt. Maar inmiddels heb ik wel gemerkt dat een hoge mate van precisie tijdens de produceren van onderdelen voor veel vliegvreugde zorgt.
     
  17. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Het is absoluut geen samenwerking, op de amerikaanse fora mag er niet gelinkt worden naar de fubar op aandringen van de advocaten van mikado.

    Mikado had juist al een hele aanmeldprocedure voor de software maar kennelijk wordt dat dus al omzeild.
    En HK is wel degelijk zo gek om te verwijzen naar de mikado software, zie bijvoorbeeld al de 5.3.4 in de productnaam.

    Ik mag in ieder geval hopen dat bij alle gebruikers de heli daadwerkelijk als FUBAR eindigt.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1.....

    Want daarom zijn de merkproducten dus zo duur: Niet alleen ontwikkelingskosten, maar ook legale kosten, en dan ook nog eens onnodige kosten zoals een beveiligingsprocedure moeten ontwikkelen om dat chinezen niet van je "intellectuele eigendom" af kunnen blijven....

    Groet, Bert
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb hier eigenlijk helemaal niks te zoeken want ik doe niks met helicopters maar...ik vind het nogal provocerend om zelfs de naam en kleuren van het originele product met kleine verschillen over te nemen....
    Ik vraag me af mikado dat over z'n kant zal laten gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    dit is zeker fucked up beyond all regocnision . als het dus blijkbaar gewoon gaat op deze manier , dan is het einde zoek , en kunnen bedrijven dus geen ontwikkelingskosten meer veroorloven om een product op de markt te zetten . dus nadat er nog maar weinig modelbouwwinkels over zijn vanwege internetchinezen , gaan nu ontwikkelende marktleiders de dupe worden . mischien moet europa dit buiten de deur houden net zoals ze agrarische producten buiten de deur houden , namelijk bij het enteren van europa 100 % importbelasting erover .
     

Deel Deze Pagina