New project: Hobbyking X550 Quadcopter

Ik zag dat ze een nieuw frame hebben bij HK, die je kan vouwen en waar later ook nog een camera mount of kan. Mochten de armen breken dan kan ik ze denk ik simpel vervangen door alu buizen. Dit lijkt me dus een leuk frame om mijn eerst quad van te bouwen.

HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking X550 Glass Fiber Quadcopter Frame 550mm

Qua board wordt het:
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA)
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King Quadcopter Power Distribution Board (nodig?)
HobbyKing R/C Hobby Store : USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors

Hoe zou dat gaan met de volgende motoren/props/lipos combinatie, of wat stellen jullie voor?

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 3000mah 3S 25~50C Lipo Pack

HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card

HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w
HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack

HobbyKing R/C Hobby Store : GWS HD9050 3 Blade Prop Counter Rotate (2pc)
HobbyKing R/C Hobby Store : GWS HD9050 3 Blade Prop (2pc pack)

Qua props weet ik niet zo goed welke ik moet hebben, de goedkopere lijken niet erg goed te zijn. Echter zou ik wel graag alles in 1x bij HK willen bestellen, dus dacht wellicht zijn de GWS props ok.

da's het "oude" frame van de X400 en X525..
die poten die eronder zitten bungelen er maar wat onder, ze zitten op slechts 1 punt vast en "hangen" dus maar een beetje onder de poten.

de X400 en X525 hebben wat dat betreft wat betere poten. deze zitten met een veer vast en dempen een harde landing. (te hard en de veren lubberen uit, en helemaal lomp hard crashen kost je je poten...)

slim is het trouwens om een 450 heli of 500 heli landings skit te kopen en die onder je quad te schroeven. is een pak steviger en veert ook nog iets mee met lompe landingen.
qua frame vind ik de X400/525 ook net wat beter, het bestaat uit 3 delen ipv 2, er zit een extra verstevigings ring op.
de X525 is bij HK wat duurder dan de X550 en een stukje kleiner wat de booms betreft, maar als je groter wilt op een bepaald moment scoor je gewoon wat 15X15 alu en maak je het zo groot als je zelf wilt (mijn X400 is nu een X600(ish))

een power distribution board is wel handig, het houd de boel netjes en overzichtelijk.
je hoeft niet perse dat HK bord te hebben, sommige zullen het misschien afraden vanwege de steker verbindingen voor de esc voeding. (meer kans op storing)
andere opties zijn bijvoorbeeld:
thumbnail_80949_2.jpg

voordeel van deze is dat je je FC (FlightControl) 45 graden kan verdraaien tov de quad.

dit zijn "normale"
100A:
thumbnail_78386_2.jpg

en 25A
thumbnail_76511_1.jpg

en deze vind ik een erg fijne. (heb ik zelf dus ook)
thumbnail_78028_2.jpg

hier kunnen 2 verschillende stroom kringen op.
ik heb 1 kring voor directe lipo voeding voor de esc's en de 12V led strips. (3s lipo dus)
en 1 kring voor 5V bec voeding voor de strobe leds, marker leds en de camera.

alles netjes op 1 power board, houd de boel mooi laag en netjes..

qua motor/esc/prop combo zit je wel goed denk ik zo. misschien 1000 KV motoren ipv 1200KV.
maar de nieuwe turnigy esc's kan je niet flashen (wel programmeren met de kaart) veel mensen zweren bij speciaal geflashde esc's. ikzelf heb er geen ervaring mee, vind mijn quad goed genoeg vligen en reageren nu.. maar dat kan natuurlijk altijd veranderen..

holy crap.. da's een leuke freebie!

ow en nee je kan geen acc (nunchuck dingen) op een KK knopen voor auto level.
dan zal je toch echt een multiwii bordje oid moeten halen.

Kan ik trouwens die shaft (NTM28-26A) verwijderen of moet ik een gaatje boren in de poot? De prop komt namelijk aan de andere kant.

nou, jij had meer freebie mazzel dan ik.. heb zo een turnigy badge gekregen.. crap..had ook wel een vliegtuig gewild.. hahahaha

die as zou je moeten afslijpen met een dremel ofzo. wel eerst de motor volledig dicht maken dan om metaal splinters buiten te houden.
die assen zijn bikkel hard, met een ijzerzaagje red je het niet.

ikzelf zou voor een extra gat gaan (wat ik ook doe trouwens), hoef je je motor niet te slopen en kan je altijd nog de motor voor iets anders gebruiken of in een seat hangen:
zo iets dus:

com990165_01.jpg

Ja gat zit er al in :)

Freebie is makkelijk te krijgen, check maar ff topic bij rcgroups hotdeals. Die narod.ru gozer 2 euro geven via paypal en je krijgt emails wanneer er een freebie is (10cent per mail). Als je order < 100 dollar is krijg je een popup, daarna je cart vullen tot > 100 dollar en freebie toevoegen. (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1535601&page=77)

Deze freebie is onderweg in de volgende bestelling samen met wat klein spul voor de quad :)
HobbyKing R/C Hobby Store : Mig-15 EDF Jet 70mm Electric Retracts, Flaps, Airbrake, EPO Camo (PNF)

De BASdrone is af! Morgen poging tot eerste hover...

Ik heb alle handelingen op de foto gezet dus het bouwverslag komt nog.

BASdrone.jpg

Back