New slow flyer "foam".

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door helixer, 14 jan 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben lekker aan het bouwen en heb nu bijna 3 grote "foam" toestellen klaar, plus nog 2 hele kleine parkflyers. Bijna alle vliegtuigen die ik heb zijn nu zelfbouw. Heb nog een kant n klare U CAN FLY boven staan plus nog een fabrieksbouw 3d toestel. Enfin, voorlopige kan ik van het voorjaar weer lekker aan de bak.

    Mijn laatste project is deze slow flyer die pas net in december op YouTube te vinden is. Het leek me, gezien het vliegbeeld, wel een fijn toestel om na te bouwen en hoewel ik hier en daar mijn eigen draai eraan heb gegeven is het bijna identiek aan het origineel op YouTube.

    Het gaat om dit toestel:


    Twee belangrijke zaken heb ik anders aangepakt. Namelijk de staart en de vleugel. De vleugel is origineel één geheel, maar dat heb ik opgebouwd uit twee delen die ik bij de romp samenvoeg. Hij is ook iets zwaarder omdat ik hier en daar toch wat extra verstevigingen heb aangebracht. Ik vond dat toch een prettig gevoel. De grootste uitdaging voor mij was de vleugel. Omdat de bouw ervan er best wel pittig uitziet(althans voor mij) ben ik hier mee begonnen. Ik moest voor de vleugel eerst een mal maken. Mocht de bouw toch niet lukken kan ik stoppen en heb ik in ieder geval de romp niet klaar.

    Enfin, hier wat foto's van het verloop.

    Maken van de mal voor de vleugel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Bouw middengedeelte van de vleugel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bouw, opstaande zijkanten van de vleugel:
    [​IMG]

    Bouw van de romp:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar voor de strijd met de elementen:
    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2020
    Cnn, Thedo en ramses vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dat zal heerlijk rustig vliegen en als er thermiek is niet meer naar beneden willen denk ik! :thumbsup:
    Mooie methode om met het foam zo`n sterk concaaf profiel te maken:

    [​IMG]

    Succes met de maiden!
    Happy landings,

    Groeten, Ramses
    .
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Eindelijk.......Vandaag de maidenvlucht gehad van deze slow flyer. Hier en daar wil ik nog wat aanpassen. O.a. de richtingroer die wat heen en weer gaat. Bovendien stond er eigenlijk in het open veld net even te veel wind voor dit vederlichte toestel. Hierdoor een wat onfortuinlijke landing gehad, maar geen schade. Eigenlijk best wel tevreden. Hier twee videootjes. De laatste met mijn telefoon, de kwaliteit is wat minder.

    Bekijk ze op dit draadje. Vliegen in 2020: https://www.modelbouwforum.nl/threads/vliegen-in-2020.270868/

    Grt Helixer
     
    De Mol vindt dit leuk.
  4. Bert Berghoef

    Bert Berghoef

    Lid geworden:
    13 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Bredevoort
    Ziet er heel mooi uit!! Welk motortje etc
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Deze setup adviseren ze.

    Motor: 1304 3000kv
    Propeller: 6030
    ESC: 12A
    LiPo 350mah 7.4V

    Zelf heb ik er een 1811-3800kv motor opzitten en een 5030 prop en vlieg met een 500Mah lipo. ESC die ik erin heb zitten kan ik nu even niet achterhalen, ik heb hem helemaal uitgekleed.

    Helixer
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Het is alweer een poosje geleden maar nog een verbetering gedaan om het toestel beter te controleren. Ik heb er ailerons op gezet. Nu vind ik de trust wat aan de magere kant, dus komt er ook een andere motor op. Voor een zwever met wat thermiek kan je echt meters maken. Wind vind het toestel niet prettig, dus vanmorgen vroeg uit de veren toen het nog windstil was buiten. Hier alvast een beeld van hoe het toestel nu vliegt.



    Helixer
     

Deel Deze Pagina