Newbe modelzweefvliegen, lier of sleep?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Heeft iemand voor mij informatie over startmogelijkheden van een zweefvliegtuig? En dan specifiek over een sleep of een lier. Hellingzweven is ook wel geinig, maar het starten boven op een ander vliegtuig is niet zo van belang.

Ik kan namelijk nergens iets vinden op het web over deze starten. Wat zijn de voor en nadelen van die eerste twee. Hoe gaat het in zijn werk, waar moet je op letten, indien een sleep hoe groot/sterk moet het sleepvliegtuig zijn, wat zijn de ontkoppelingsmogelijkheden, indien een lier hoe ver moet je het elastiek uittrekken, hoe gaat het in zijn werk, gaat het wel eens fout, indien een hellingzweven hoe te starten en hoe te vliegen?

Zoals je ziet, slechts een paar vraagjes (slechts 9 of zo en jullie kunnen vast nog wel meer bedenken)......

Dank!

Leuke site voor de sleep, heeft iemand misschien nog informatie over de lier?

Als je geen plannen hebt voor een schaalzwever of een wedstrijd zwever kan ik je maar één ding aanraden......zet er een motor in. Het extra gewicht heeft weinig invloed op de prestaties (wat meer gewicht is in de meeste zwevers zelfs een voordeel) en de onafhankelijkheid is super. Bovendien neemt je vliegtijd en daarmee je vliegplezier vreselijk toe met een motor in de zwever.

Lieren, slepen, afschieten, etc.... is allemaal van voor het electro tijdperk.
:D

Inderdaad, een elektro heeft zo zijn voordelen, maar zelf vindt ik de ouderwetse manier toch het mooiste.

Bert, ik zal eens navragen op de club en anders houdt ik mij aanbevolen!

En als laatste hellingzweven. Iemand tips en truucs?

Heren, heren,

Wordt er weer niet gedacht aan het edele DLG en SAL.
Geen motor, sleep en lier maar gewoon uit het handje de thermiek in :lol:

En we missen (of heb ik er overheen gelezen? :roll: ) natuurlijk nog het gebruik van het Klapptriebwerk! :P

Zie
http://www.modellklapptriebwerke.de/

Ik hoop daarmee over een maand of vijf de eerste ervaringen op te doen, met m'n DG800 :D .

dg800_3.jpg

Zie
http://www.kvscaleplanes.com/index1.htm , products, DG800 en vooral Galery

Mooi hè 8O . . . .

jan

B.!

Het is niet mijn exemplaar, maar ik heb wel precies dezelfde (als je begrijpt wat ik bedoel :roll: ).

Als ik zo'n vliegveld in de buurt had . . . :yes: (Waarschijnlijk in Tsjechië (waar Vagenknecht woont)).
Mooie cumuli! :D

Jullie cq. BIGGS horen het zodra ik de eerste (vlieg)ervaringen kan melden . . .

Als er iemand wil weten hoe je de inbouw van zo'n KTW moet aanpakken . . . (ooit :wink: ga ik het nog eens opschrijven).

jan.

Kijk, dit is een mooie weggewerkte motor. Dan heb je de voordelen van een elektro en het mooie aangezicht van een zwever als je aan het vliegen bent. Top! Houdt mij zeker aanbevolen voor de instructies.

Cherridt!

Check eerst even je budget en de prijs (KREUN! 8O :o :cry: ) van een KTW.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar . . .

Waarschijnlijk één van de redenen dat je ze bijna niet ziet.

jan.

Mogenlijkeheden van starten op lier wijze:

1) Elastiek (zie hierboven) Werkt goed moet alleen een passend elastiek hebben voor de zwever. Grotere zwever zwaarder elastiek
2) Lieren, In de handel zijn er electro lieren te koop met veelal een drietal snelheden. Deze werken op een autoaccu. Dit gaat best goed. 500m kabel, keerrol en de leir staat naast de piloot voor goed overleg tijdens de start.

Ik ben in het bezit van een zelfgebouwde liet met als aandrijving een JLO benzine motor. Dat ding werkt prima. Ook dat is dus een optie voor de knutselaar. Er zit een gaspedaaltje op. De piloot kan zo (na wat oefening) goed en zelf coordineren tussen model en trekkracht/snelheid.

Veel succes met je gezweef

Mark

Ik bedoelde eigenlijk ooit eens elastiek in plaats van lier. Toch geinig om te horen dat er lieren bestaan voor modellen.

Hoorde van de week overigens dat die elastieken wel eens willen knappen, klopt dat?

Hoeveel is duur voor zo'n KTW?

Elastiek kan wel knappen (tijdens uitrekken) maar er gebeurt dan niet zo heel veel hoor. Elastiek is nl 200m van je verwijderd (door lengte kabel).

Lieren is gevaarlijker. Er zijn van de F3J vliegers die zeer snel lieren. Ze beginnen met lieren maar houden het toestel vast. Als ze het niet meer kunnen houden starten ze. Het toestel krijgt hierdoor een imense snelheid. Echt overweldigend om te zien.
Hierbij kan het echter gebeuren dat door de spankracht in de kabel de keerrol uit de grond komt zetten. Als deze naar je toe komt dan kun je alleen nog maar bidden. Ja.... ik heb dit eens zien gebeuren.... shocking :schrik: .

Mark

Cherridt zei:
Leuke site voor de sleep, heeft iemand misschien nog informatie over de lier?
Ik gebruik een geregelde lier om zwevers omhoog te trekken. Omdat hij te regelen is kan een balsa fladderbakje prima omhoog getrokken worden zonder uit elkaar te spatten, maar op vol vermogen ook een snel F3B model.
De liermotor is een startmotor van een kleine vrachtwagen, dan zit er een lekkere bos nylon draad (400 meter met ongeveer 90kg trekkracht) op de trommel. Een stukje electronica voor de regeling (schema staat wel ergens op deze site = is oud maar het werkt) Je zet de lier bij de startplek, accu aansluiten, de keerrol aan de andere kant en lieren maar.
Als je overigens een geregelde llier zoekt weet ik er nog wel één. (en nee, het is niet die van mij :lol: )
Bert

Back