Newbe modelzweefvliegen, lier of sleep?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Ja, maar als je thermiek pakt kan dat wel even duren.
En wat wil je nog meer, kan je eindelijk tegen je vrienden zeggen dat je sport wel degelijk fysieke inspanning kost. :lol: :lol: :lol:

:cry:

Dat is wel heel erg duur. Stom eigenlijk, want het moet toch goedkoper kunnen, zullen ze er ook meer van verkopen en houden ze er netto net zoveel aan over. Maar ja, het moet weer exclusief blijven of zo.

Toch moet het niet zo moeilijk zijn om zoiets zelf te bouwen, toch? Iets met perslucht en een veer om de propellor naar buiten en naar binnen te krijgen en een motor die aangestuurd wordt via een tandwielen combinatie. Of denk ik nu te simpel? Het gewicht is natuurlijk belangrijk en dat zal misschien parten spelen?

Mark Oostveen zei:
... Hierbij kan het echter gebeuren dat door de spankracht in de kabel de keerrol uit de grond komt zetten. Als deze naar je toe komt dan kun je alleen nog maar bidden. Ja.... ik heb dit eens zien gebeuren.... shocking :schrik:.. .
Zo is in Groot-Brittannië een dodelijk ongeval gebeurd, dit jaar of vorig jaar.

Ik wil even reageren over die verhalen van die keerrollen die uit grond vliegen. Onze clublier (Delta Vlissingen) heeft een keerrol die 50 cm de grond in gaat. Daarnaast nog twee flinke pinnen die door middel van tuidraden voor een extra borging zorgen. Dit komt echt de grond niet uit. Bij F3J wedstrijden is zo'n extra borging verplicht.
Gevaarlijk is nog een lijn die klapt. Gebruik dus vooral handschoenen enzo.

Je hoeft niet bang te zijn als je maar de juiste voorzorgmaatregelen neemt. In mijn motorvliegtijdperk had ik meer verwondingen door die propellors dan tegenwoordig.

Henk

Inderdaad Henk,

Er zijn goede en beproefde manieren om dit soort dingen zoveel mogelijk te kunnen beperken. Ik ben toen alleen erg geschrokken. Ik had wel een idee dat er veel krachten op kwamen, maar toen ik die keerrol richting piloot en lierman zag vliegen schrok ik behoorlijk. Deze keerrol zat ook zo'n 40 cm in de grond (dat was zijn lengte ongeveer) maar hij was niet getuid. Stom....Stom

Gr Mark

Cherridt,

Waar woon je?
Is misschien wel makkelijk je profiel in te vullen. Mocht er een zweefclub in de buurt zijn, kan iemand je uitnodigen om eens te komen kijken.

Gerben

De ultime manier om een zwever omhoog te brengen is en blijft de electro-lier. Bij de modelvliegclub "De Stootkop" Swalmen is men niet anders gewend. :lol: Modellen vanaf 1.50m t/m 6.00m zijn geen enkel probleem.
Groeten
Arnout

Hallo Bertus,

Je kunt het natuurlijk niet met mij eens zijn, maar het blijft natuurlijk nog altijd zo dat je afhankelijk blijft van de kwaliteiten en de vliegervaring van de sleper. Daarbij komt dat ieder goede lier regelbaar is zodat je zelf kunt bepalen of de krachten die op het model komen acceptabel zijn. Ook is het mogelijk te vliegen in natuurgebieden (geen geluidoverlast)
Groeten
Arnout

Klopt, je loopt veel om de chute te halen maar daarvoor is het modelvliegsport. Normaal gesproken zetten wij de omkeerrol op 200 meter, het verbruik van lijn per keer is ongeveer 50 meter met een beetje tegenwind, je loopt dus per keer lijn halen ongeveer 100 meter.
De starthoogtes zijn met grote modellen 150 tot 175 meter en met F3J/F3B modellen tussen de 200 en 250 meter door de pull die je maakt wanneer de spanning op de lijn maximaal is. Het model wordt als het ware afgeschoten. Het is ook mogelijk om een terughaalinrichting op de lier te plaatsen zodat de lijn na de start naar de lier gehaald kan worden.
Dit is een vrij gecompliceerde inrichting die in de praktijk nog wel eens voor de nodige problemen kan zorgen.
Groeten
Arnout

@ Bertus, een goede raad, ga eens bij die jongens van Swalmen kijken dan kun je nog wat leren.
Van de zomer heb ik mogen genieten van hun vliegkunsten tijdens de Federatiedag in Sittard. Met de lier de lucht in en dan in de thermiek omhoog tot ongeveer uit het zicht. En dit bij iedere lancering.

@ Bertus, zij vliegen normaal ergens in Swalmen dat is iets noordelijker. En zij vliegen ook wel op de zaterdag hoor. Maar je kan ook eens gaan kijken op de wedstrijden waar ze aan meedoen. De data hiervoor staan op de site van de KNVvL.

Back