Ik wil hier graag even op reageren want er worden maar halve dingen verteld. Naast het feit dat een lier een hoop gesleur is, ( lier, batterij, spandraden en keerrol, uitleggen en terug afbreken van de hele opzet) kan er heel veel misgaan met het lieren. Je gaat niet een uurtje of twee lieren op de club. Het is een te grote bezigheid om alles op te stellen. Ik heb in mijn beginjaren heel veel gelierd en doe het nu met de 1/1 toestellen. Het gewicht of de span van het toestel is niet van belang, omdat je gewoon de kracht van de lier moet afstemmen op wat je hebt. Vaak is dat een dure optie. Heb je graag een automatische terugloop, dan wordt het nog duurder. Start je uit de hand, dan mogen het geen te grote modellen zijn of je hebt een helper nodig. Dus onafhankelijkheid is hier ook al weg dan. Start je van de grond, dan is een grondzwaai in de eerste fase steeds dichtbij. Heb je weinig ervaring met lieren, dan loop je het gevaar te overtrekken, waardoor je model in een fractie van een seconde richting grond gaat. De belasting is erg hevig op het toestel en vleugelbreuken zijn niet ondenkbaar. Een kabelbreuk in de eerste meters is nog te redden, maar als je 50 of 55° hangt op 30 meter moet je al goed geoefend zijn om je model er netjes uit te halen. Meteen het volgende nadeel. Ieder jaar opnieuw een nieuwe rol nylon zetten omdat het UV licht en de stress op de draad voor snelle slijtage zorgt. Ik had zo'n 1200 meter op de rol zitten. Maar ik deed het ontzettend graag...Het is een te gekke wijze van starten.
Spijtig dat er niet veel locaties zijn die groot genoeg zijn om een lierstart te kunnen houden. Vroeger lierde ik op een heel groot natuurdomein. Wandelaars en honden hebben het domein ingepalmt waardoor ik ben moeten stoppen. Stel je voor dat iemand of een hond op of over de lijn gaat tijdens een start....!!!!!Dat is een vlijmscherp mes !!!! Nee, nu ik het slepen beheers verkies ik deze startwijze voor mijn modellen. Het is naast zeer veilig ook veel minder belastend voor het toestel waardoor stressslijtage minder of niet aanwezig is. Zelfs bij een slechte start, zoals de inzet van een grondzwaai, kan de sleper je er toch nog doortrekken door zijn overschot aan vermogen. Dit is iets dat je vaak ziet op treffens met minder geoefende zweefpiloten of een veld dat niet mooi vlak ligt.