Newbe modelzweefvliegen, lier of sleep?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Hoi Bertus en Theo,

Wij vliegen, indien er geen wedstrijden zijn, normaal gesproken op alle zaterdagen en zondagen. Bovendien is er iedere dinsdagavond vanaf ingang zomertijd clubavond, vliegen dus tot zonsondergang. Ons veld ligt in Swalmen midden in het natuurgebied "De Hout" aan de Kroppestraat, vlakbij het openluchtzwembad dat tegen de Duits/Nederlandse grens ligt. Iedereen is ten alle tijden van harte welkom.
Groeten en een fijne jaarwisseling,
Arnout.

Arnout.
Het grote nadeel van een lier is de benodigde veldlengte. Omdat je spreekt van een natuurgebied ga ik er van uit dat jullie een fikse lengte ter beschikking hebben.
De meeste modelvelden in Nederland zijn 100/150m, dan houdt het wel zo'n beetje op.

Verder is een discussie wat "beter" is zinloos, beide systemen hebben voor- en nadelen.
Als je een goede sleper (vlieger plus dito kist) heb je het genoemde probleem niet, er vliegen bij BIGGS slepers die probleemloos 100 sleeps per dag draaien.
Maar ja, de sleepvlieger moet net wél kunnen als jij wilt gaan vliegen...En dan kun je natuurlijk met een motorkist niet in een natuurgebied terecht...
Verder zie ik lieren tot een beperkt aantal kilo's haalbaar, binnen BIGGS zijn er zwevers die de 20 kg naderen.

Wat betrefd het lieren en de benodigde veld lengtes klopt het wel wat je zegt, maar als je een goede verstand houding hebt met de omringende veeboeren dan kun je geregeld van hun weilanden gebruik maken om er een lier in te zetten. Bij ons in elk geval wel.
De buren van de meeste modelvliegvelden zijn meestal landbouwers of veeboeren, zorg dat je deze mensen ten alle tijden tot je vrienden houdt. Dit heeft alleen maar voordelen.

Theo.

Ons veld is omringd door prikkeldraad, ik heb het wel eens geprobeerd daaroverheen te werken met een lijn (geen lier maar elastiek). In no time zat de lijn vast.
Ja, boeren, dat hádden we..totdat de buurman besloot van zijn weiland een golf-oefenterrein te maken met vangnetten van 10m hoog er rondom heen...
En ik hád al zo'n hekel aan dat golven, sorry kolfen.

Ik wil hier graag even op reageren want er worden maar halve dingen verteld. Naast het feit dat een lier een hoop gesleur is, ( lier, batterij, spandraden en keerrol, uitleggen en terug afbreken van de hele opzet) kan er heel veel misgaan met het lieren. Je gaat niet een uurtje of twee lieren op de club. Het is een te grote bezigheid om alles op te stellen. Ik heb in mijn beginjaren heel veel gelierd en doe het nu met de 1/1 toestellen. Het gewicht of de span van het toestel is niet van belang, omdat je gewoon de kracht van de lier moet afstemmen op wat je hebt. Vaak is dat een dure optie. Heb je graag een automatische terugloop, dan wordt het nog duurder. Start je uit de hand, dan mogen het geen te grote modellen zijn of je hebt een helper nodig. Dus onafhankelijkheid is hier ook al weg dan. Start je van de grond, dan is een grondzwaai in de eerste fase steeds dichtbij. Heb je weinig ervaring met lieren, dan loop je het gevaar te overtrekken, waardoor je model in een fractie van een seconde richting grond gaat. De belasting is erg hevig op het toestel en vleugelbreuken zijn niet ondenkbaar. Een kabelbreuk in de eerste meters is nog te redden, maar als je 50 of 55° hangt op 30 meter moet je al goed geoefend zijn om je model er netjes uit te halen. Meteen het volgende nadeel. Ieder jaar opnieuw een nieuwe rol nylon zetten omdat het UV licht en de stress op de draad voor snelle slijtage zorgt. Ik had zo'n 1200 meter op de rol zitten. Maar ik deed het ontzettend graag...Het is een te gekke wijze van starten.
Spijtig dat er niet veel locaties zijn die groot genoeg zijn om een lierstart te kunnen houden. Vroeger lierde ik op een heel groot natuurdomein. Wandelaars en honden hebben het domein ingepalmt waardoor ik ben moeten stoppen. Stel je voor dat iemand of een hond op of over de lijn gaat tijdens een start....!!!!!Dat is een vlijmscherp mes !!!! Nee, nu ik het slepen beheers verkies ik deze startwijze voor mijn modellen. Het is naast zeer veilig ook veel minder belastend voor het toestel waardoor stressslijtage minder of niet aanwezig is. Zelfs bij een slechte start, zoals de inzet van een grondzwaai, kan de sleper je er toch nog doortrekken door zijn overschot aan vermogen. Dit is iets dat je vaak ziet op treffens met minder geoefende zweefpiloten of een veld dat niet mooi vlak ligt.

Allereerst de beste wensen! Ben er even uit geweest, dus vandaar mijn late reactie. Ik heb de vele verhalen met genoegen gelezen en er weer veel van geleerd. Lier en elastiek allebei handig, maar niet zonder maars. Sleep lijkt beter voor kisten zonder motor en een motor weer het beste om niet gebonden te zijn en altijd te kunnen vliegen. Keuzes te over. Maar goed, hier kan ik best wat mee.

Greetz!

Hallo,

Ook ik ben er even uit geweest. Toch nog een reaktie op de liermethode, of het nu een handlier, verbrandingsmotor of electrolier is, het principe blijft allemaal hetzelfde. Wij hebben bij "De Stootkop" Swalmen reeds meer dan 15 jaar ervaring in het gebruik van diverse verschillende electrolieren, HLG, F3B/F3J of powerlier. Modellen met een startgewicht tot 20 kg. en 6 meter spanw. zijn met een goede voorspanning gestart vanaf de grond geen enkel probleem. Een ASW22 met een spanw. van 5 (vijf) meter gaat uit de hand weg. Natuurlijk is het zo dat de lengte van het veld bepalend is voor het gebruik van een lier. Wat betreft de lijnen is het inderdaad zo dat deze na gebruik liefst donker en vochtig worden weggezet. De F3B/F3J wedstrijdvliegers zetten deze permanent in het water in een gesloten koker. De levensduur van onze clublijnen zijn bij intensief gebruik 2 seizoenen. Uit de vele ervaring binnen onze club kan ik zeggen dat er geen enkel model hoeft te crashen bij goed gebruik en voorspanning van de lijn bij gebruik van een lier. Ook aan de hang b.v. Wasserkuppe starten wij bij onvoldoende wind onze modellen met de lier.
Ga ook eens bij een F3B wedstrijd kijken dan heb je een idee wat de mogelijkheden zijn.
Groeten
Arnout

Juist Henk,

Bijkomend voordeel van de loopstart is ook nog dat je na vele starts op een dag ook zo'n verrekte lekkere dorst krijgt en dus een echt goede reden is om een gezellige "nabespreking" in de kroeg te houden. :lol:
"Hoe vertel ik het thuis? :wink: "

Henk,

Hoe ver zou je deze kunnen gooien? :lol:
2 meter, 3 meter?

afb1323.jpg

Voor meer info www.airworld.online.de

Keerrollen die de grond uitkomen is idd een kwalijke zaak. Maar ik wil hier wel even opmerken dat het gaat over extreem lieren. Die f3 toestanden hebben helemaal niks meer te maken met het oplieren van zweeftoestellen. Erg cru, maar het is wel zo. Ze gaan met extreme snelheden omhoog en duiken dikwijls nog met de lier mee voor ze eraf gaan. Als je een beetje normale zwever hebt, of een schaalbak, dan is het allemaal veel rustiger én veel veiliger. (moet wel!!!!)
Er zijn wel enkele nadelen aan verbonden die je goed moet onderkennen voor je eraan begint.
Ik heb net een update gezet op de biggspagina, lees het maar ff door onder de knop lieren.
Ik heb heel wat lierstarten gemaakt en voor mij was het grootste nadeel nog de sleur met de hele poespas, het opstellen van het geheel en telkens het opzoeken van de chute en het teruglopen van de lijn. Je begint er niet aan als je een uurtje of 2 wil gaan vliegen. Bovendien heb je al snel een meer dan behoorlijk veld nodig en die liggen er ook niet te grabbel...
Groeten
Martin

Hallo Martin,

Keerrollen komen indien volgens de regels bevestigd absoluut niet uit de grond, al trek je er nog zo hard aan. Indien dit toch zou voorkomen is het absolute onkunde van de gebruiker. Wat het lieren van F3J/F3B modellen aangaat is deze start inherent aan deze tak van modelvliegsport. Er gaat geen enkel model stuk door de startmethode zelf, meestal is een zgn. midair de oorzaak van eventuele brokken, maar dit kan ook gebeuren indien er veel modellen in de lucht zijn, heeft dus niets met F3 te maken. Voor wat betreft het opbouwen van de lier: vanaf het moment van aankomst tot aan de eerste start binnen 10 minuten. Natuurlijk moet je wel alle startmateriaal en accu altijd meeslepen. Het ophalen van de chute hoort bij modelvlieg-sport. Je hebt helemaal gelijk met de afmetingen van het veld.

Ok, je zegt het hier beter als ik.
"indien volgens de regels bevestigd" Helaas is dat niet altijd het geval, anders was er van ongevallen of bijna ongevallen geen sprake.
Hier in het Belgische gebeurt het nogal eens dat men op natuurgebieden (stilte gebieden) een lier uitzet om een middagje te vliegen. Dan zijn er plots geen regels meer. Het zijn die enkelingen die het stukmaken voor de mensen die het op een correcte wijze doen. Vandaar dat je zulke dingen best stevig kan benadrukken. Al te vaak denkt men te simpel over onze hobby.
Maar eender hoe, je kan toch niet ontkennen dat de liersnelheid vele malen hoger is dan de snelheid die je toepast bij een gewoon zweefmodel of een schaalbak. Ik heb het meermaals gezien en vraag me sterk af wat de snelheid is. De vleugelconstructie van dergelijke toestellen is ook een pak steviger dan het gewone type zwever. Vandaar dat ze niet snel stukgelierd worden.
Ik merk verder uit je opmerking dat je best weet waarover je het hebt. Absoluut wil ik geen afbraak doen aan jullie tak van de zweefsport. Enkel wel onderstrepen dat het niet vergelijkbaar is met de zwevers bedoeld in het onderwerp. Mensen dienen goed bewust te zijn van datgene waar ze mee bezig zijn of willen beginnen. Al te vaak probeert men op eigen houtje iets uit dat verkeert afloopt. De hobby kan de negatieve kritieken missen. of het nu in België is of Nederland.

Back