newbe zweefvlieger

Beste mensen,

Ik ben een "newbe" op vlieggebied,
Zit al een paar maanden internet af te struinen naar een goed zweefvlieg-model.
De keuze is niet makkelijk! Iedereen heeft andere ervaringen/ideen daarover.
Mijn vraag aan de forumleden is:
Welke is voor mijn situatie "het"model? (weet eigelijk al dat er geen "het"model is,maar het valt te proberen)

Ik wil graag gaan zweef-vliegen,
Heb de volgende opties.
Een Goldberg Gentle Lady, dat is alleen geen electro..( veel goede ervaringen over gelezen)
Een Great Planes Spectra, Is electro
Een Great Planes Spirit, ook geen electro.
(sta open voor aanvullingen)

Ik wil binnenkort (voorjaar) eens gaan kijken in Egmond of Stompetoren, bij Aero Noordkennemerland. Zag al dat er een paar leden van deze vereeniging ook op dit forum actief zijn!
Mogelijkerwijs iemand die meer weet over de meest gebruikte beginners-zweef-toestellen aldaar?

Ik wel een aantal beperkingen.
Heb helaas geen auto, maar wel een surfkar voor achter de fiets. Kan dus niet makkelijk bijladen. Woon in Alkmaar, Egmond en Stompetoren zijn befietsbaar.
Mag (volgens http://www.aeroclubkennemerland.nl) niet met meer dan 7 cellen in Egmond zweven.

Ik zou graag een toestel hebben wat zowel electro als lier/elastiek de lucht in kan.
Ook vind ik het bouwen erg leuk, wil dus een volledige zelfbouw!

Met het bouwen van houten (balsa) vliegtuigen heb ik al een klein beetje ervaring. Heb van Igris (waarschijnlijk nog nooit iemand van gehoord) ooit 2 hlg's gekocht. Een of ander oost europees product(www.igra.cz) en wordt niet meer gemaakt. Alles houtbouw spanweidte ong. 1m. Hier is alleen geen rekening gehouden met besturing.

Ben ook benieuwd welke zend-apperatuur mij wordt aangeraden.
daar lees je ook zoveel verschillende verhalen over!

Is er iemand in de buurt van Alkmaar die mijn kist evt. kan checken tijdens/na de bouw?

Hoop dat het bovenstaande genoeg info bevat voor een advies!

Ik wacht met spanning af op jullie reacties! Misschien kan ik me van het voorjaar voegen bij de model piloten!

Sfund

een kennis vliegt een gentle lady met een speet 400 op de rug, 8 cellen. vliegt super. (heb ik mijn allereerste modelvlucht mee gemaakt)

Groeten Halmar

@Bert,

Dankje voor je reactie,

Weet jij misschien ook of de spectra geliert/"geelastiekt" kan worden?
Wanneer is een zwever een lichte zwever? Je zegt dat de spectra ook met matige wind prima vliegbaar is, een windje bft3 max bft4? Het is inderdaad wel fijn om niet alleen met windstil weer te kunnen vliegen!

Wat betreft mijn toekomstplannen, ik heb zelf ook geen idee..
Met het beetje ervaring in het bouwen, het gepriegel etc., vindt ik nu al heerlijk.
Denk dat het vliegen me ook wel erg gaat bevallen, maar heb ik NOG nooit gedaan. Kan ik nog weinig over zeggen..

groeten,
sfund

Ik vlieg al 4 jaar met de Spectra. Gewoon met 7 celletjes en het standaard motortje. Dit model is in 1 woord geweldig!!!!! Stijgt al op zwakke thermiek. Eigenlijk een ouwe lulle vliegtuig zo makkelijk te vliegen.

" Probeer het niet zelf te leren laat het je leren door iemand die de klappen van de zweep kent."
je bedoelt daar het vliegen mee?
Daarom wil ik gaan kijken bij aerokennemerland.

Maar evt. lieren is ook mogelijk voor dit model? of is daar de constructie niet op berekend?

Ik heb stiekem al even gekeken naar de bouwbeschrijving van de spectra, denk dat ik daar wel redelijk mee weg kom.
met nadruk op denk

vliegtuig kan dus genoeg wind hebben.. :P

Windkracht is inderdaad altijd tricky, doe ook aan windsurfen, opgegeven windkracht is altijd en overal anders(behalve op zee) vandaar dat ze vaak de zee-wind aanhouden.

en wat betreft de zender,de fx 18 van futaba wordt aangeraden,
Is wel vrij prijzig.. Kom ik dan niet als een broekkie met veel te mooie spullen aanzetten? Of heb ik daar alleen maar profijt van?
Weet ook (nog niet) wat de meest gebruikte zenders bij aerokennemerland is.

Een hoop vragen,maa je kan maar beter vragen dan een flinke (financiele)strop tegemoet gaan..(denk ik)
:roll:

Ik mix mijn flaps altijd naar beneden, dit zorgt in mijn ogen voor extra lift, terwijl de snelheid toch verder afneemt. Maar met behoud van dezelfde "remkracht". Ik houd er niet zo van om een vliegtuig uit de lucht te laten vallen om te remmen.

Misschien dat het voor wedstrijden wel goed is i.v.m. preciese landingen. Maar echte vliegtuigen doen het ook op mijn manier (ok, ik op die van hen)

ps: Had al veel manieren van :newbie: spelling gezien, zelfs al "n00b". Maar "newbe" was mij nog onbekend.

Inderdaad gebruik ik een klapprop en een regelaar op de Spectra. Verder maak ik gebruik van de powermix op mijn zender om bij de motorloop iets down te mixen om niet tegen overtrek aan te moeten stijgen.

Volgens mij is de Spirit van Great Planes de motorloze Spectra. Optie??

ach ja ik ben een echte :newbie: Zie newbe als new being... :oops:
Wat betreft rolroeren, ik geloof dat het beter is om zonder te beginnen.
Daarbij weet ik zeker dat het bouwen leuk is, dus kan ik altijd nog een andere vleugel bouwen met rolroeren..(ga ervanuit dat vliegen dat ook is :lol: )

Is er voor de futaba fx18 een linkje met een andere zender en computer-simulator mogelijk?

Ik vond de spirit inderdaad al verdacht veel lijken op de spectra.. Had er nog niet uitgehaald dat het alleen motorisch verschil is.

Mijn modelkeuze is blijkbaar redelijk geweest! Eigelijk aleen maar positieve geluiden over de spectra.. :lol: Alleen nog een keer iemand vragen van de club of ze me daarmee willen leren vliegen.(end fietsen :roll: )

Is er hier iemand die in stompetoren/egmond vliegt?

bij een beetje zender kun je een mikser uit zetten met een schakelaar, dan kun je dus voor de landing van die nare miksers uit zetten. dit is ook handug als je richting met je rolroeren hebt mee gemikst wand dan kun je over de lenkte as klijne corekties uitvoeren zonder meteen een bocht te maken. dan kun je oon nog bij kroswind een vleugel lager houden al denk ik dat dat voor een modelvliegetuig wat minder snel get geval zal zijn.

Groeten Halmar

Mmmz het gaat nu wel erg snel hoor,
Begin er niet veel meer van te begrijpen :?

Maar wat ik wel denk te begrijpen is dat flaps en rolroeren iets anders zijn? :?: kan iemand dat uitleggen?

Dag Sfund,

De Spectra is 1 van de betere electrozwevers op de markt. Behoorlijk degelijk en goede zweefeigenschappen. Spirit is hetzelfde model, maar dan als zwever. De bijgeleverde Goldfire motor is behoorlijk krachtig, maar leeft bij de meeste mensen niet zo lang. Waarschijnlijk omdat ze er een te groot klappropje opzetten. Kun je eventueel vervangen door een speed 600 motor, kosten ongeveer 10 euro.

Bij de Aeroclub Kennemerland is op het veld in Stompetoren een zonnecelinstallatie aanwezig. Je kunt je 12V lader dus gewoon aan de daar aanwezige accu's koppelen en je vliegaccu opladen. Je hoeft dus niet met 12V accu's te slepen.

Bij de ACK worden verschillende merken zenders gebruikt. Het merk dat je gebruikt maakt niet zoveel uit, er worden geen slechte zenders meer verkocht tegenwoordig. Wil je niet teveel uitgeven in het begin, raadt ik je een Futaba Skysport aan. Eenvoudige zender, niet duur, ligt lekker in de hand.

Ik vlieg zelf bij deze Aeroclub Kennemerland (oftewel ACK). Kom een keertje langs zou ik zeggen.
Stuur me een mailtje of PB, maken we een afspraak.

Groeten en tot ziens,
Gerben

Bert, dank je voor de uitleg, is gelijk duidelijk!
Op het moment denk ik vooral aan het (electro)zweven, beetje spelen met de natuurlijke krachten(net als windsurfen en skiien). Maar flaps,rolroeren etc, wordt vast wel een keer een uitdaging..

@gerben.

Thnks :D !
Lijkt me super om een afspraak te maken om keertje langs te komen! (was altijd bang dat ik 15km zou fietsen en er niemand zou zijn).
Zo te horen, is het geen slechte keuze om met een spectra met een futaba zender te gaan leren vliegen (na het bouwen natuurlijk)

Die accus zijn inderdaad ook fijn om te weten, is zo'n klus om je accus met je dynamo van je fiets bij te laden. :wink:

Ik stuur je nog een pb/mail!
goeten
sfund

Beste mensen,

bedankt voor alle tips,
Ben wezen kijken bij ACK in stompetoren, Helemaal geweldig!

Ook een paar rondjes mogen cirkelen zowel horizontaal als verticaal 8)
Hartstikke bedankt!

Zaterdagmiddag mijn eigen doos met (heleboel) houtjes gekocht.
Staat spectra op de doos, en de tekening lijkt op het plaatje op de doos..

Staartvlak zit inmiddels in elkaar, beschrijving en tekeningen zijn duidelijk.
het hout ziet er ook goed uit, alleen 1 latje is wat krommig, maar even zoeken voor een vervangend exemplaar..

komende tiid is deze jongen aan t knutselen!!

Sfund

Back