Newbee met probleem

• Topicstarter Topicstarter xazza
  • Startdatum Startdatum
X

xazza

Guest
Hoi iedereen,

Al een tijdje volg ik dit forum om een beetje kennis op te doen over speetboten.
Ik heb een tijdje gereden met een Tamiya auto en overgestapt.
Ik kom er nu achter dat de techniek niet te vergelijken is met een auto en heb ik nog veel te leren.

Ik vaar samen met mijn zoontje van 6, hij heeft een onlangs voor 45 euro een boot gekocht (chinese makelij) met 2 schroeven hij vermaakt zich er prima mee hoewel hij maar 2 snelheden heeft, stop en volgas.
Dat ding gaat behoorlijk hard!

Om te beginnen heb ik een 2de hands Carson sea wing op de kop getikt (10 euro) om te kijken of het mij bevalt.
Ik had ook nog onderdelen van de Tamiya auto en heb de regelaar,zender en motor overgezet.
De motor is 17 turns de regelaar heb ik geen specificaties meer van.
Nu het probleem.......

In de auto werkte alles prima, in de boot niet.
Hij haalt een leuke snelheid alleen heb ik een vaartijd van 2 minuten!!!!
1 keer volgas 30 meter en de accu is leeg en kom ik net terug aan de kant. Met originele motor vaar ik 4 minuten!.
Ik gebruik 8.4V 2400 Mah accu's. Met mijn andere 4 accu's doet hij hetzelfde.
De motor is goed, schoon met nieuwe borstels (in de auto 2 runs gehad)
Nu zit ik te denken aan de regelaar, is het mogelijk dat de regelaar kapot is en stroom wegtrekt?
Een regelaar verbruikt toch nooit meer dan de motor vraagt?
Ook volgas wordt de regelaar vrij heet wat in de auto nooit gebeurde.
De motor wordt wel iets warm maar niet loeiheet.

De schroef draait soepel, en bedrading is oke.

Groet Rob,

ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar wat ik me zo voor kan stellen is dat er een verkeerde schroef op zit. Deze schroef is wel geschikt voor de standaard (misschien zwakkere) motor. Je zal dus denk ik een andere (grotere,kleinere) schroef moeten hebben.
Ik denk dat je zo wel antwoord krijgt van de echte boatfreaks.

groet,
Erik

xazza zei:
De motor is 17 turns de regelaar heb ik geen specificaties meer van.
Nu het probleem.......

In de auto werkte alles prima, in de boot niet.
Hij haalt een leuke snelheid alleen heb ik een vaartijd van 2 minuten!!!!
1 keer volgas 30 meter en de accu is leeg en kom ik net terug aan de kant. Met originele motor vaar ik 4 minuten!.
Het lijkt erop dat je de motor behoorlijk overbelast. Pas hiermee op, zo leeft de motor niet lang. Waarschijnlijk idd een te grote schroef.

Welke schroef gebruik je, en welke motor zit er orgineel in?

xazza zei:
Ik gebruik 8.4V 2400 Mah accu's. Met mijn andere 4 accu's doet hij hetzelfde.

Ook volgas wordt de regelaar vrij heet wat in de auto nooit gebeurde.
De motor wordt wel iets warm maar niet loeiheet.

Daar krijgt ie de kans niet voor in 2 minuten :wink: .

Succes, gr.A.

Even wat gedachtenspinsels.

Mogelijkheden voor exorbitant stroomverbruik.

1. Te grote schroef. Lijkt me niet helemaal. De vaartijd is wel heel erg kort zo, en volgens je verhaal wordt de motor niet zo warm, maar de regelaar heel heet? Bij een te grote schroef wordt de motor ook heel erg warm. Soms zelfs zo warm dat de stroomdraden loskomen van de polen. Dat is bij jou niet het geval, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
  2. Teveel wrijving in de as. Het zou kunnen dat je as krom is. De motor moet dus erg veel kracht zetten om de as een slag rond te krijgen. Dit zou ook moeten resulteren in een heel erg warm motortje. Denk ik dus ook niet, maar controleer het wel even.
Het zou natuurlijk ook een combinatie kunnen zijn van diversen zaken. Probeer eens een foto te maken van de binnekant. Misschien dat er dan iets meer duidelijk wordt.

Wat je ook eens kan proberen is de boot op het droge aansluiten, en een ampere meter ertussen zetten. Vervolgens kan je de boot in het water leggen met de meter er tussen, en de kop vasthouden, even een hoop gas geven, en wederom de ampere's meten. Volgens mij moet je, met deze accu en vaartijden zo rond de 75 amp continue trekken. Dat is wel heel erg veel. Vandaar dat je regelaar ook zo warm wordt. Het lijkt er wel op of je as wordt geblokeerd of tegengehouden ofzo.

Ook kunnen misschien je accu's wel gewoon op of kapot zijn. Verkeerd geladen is ook nog een mogelijkheid.

Verder kan je het auto verbruik, en boot verbruik niet echt vergelijken. De boot heeft veel meer weerstand als het autootje, zeker met het opstarten. Dat kost eenhoop stroom.

Goed, ik hoop dat je hier weer wat mee kan.

Succes,

Marco.

Thanks voor de reply,

Accu's zijn goed, zit een nieuwe tussen die hetzelfde doet.

Na 2 minuten varen hebben de accu's niet genoeg stroom meer voor de servo's en vaart ie stapvoets.
Ook is de accu loeiheet, niet te vergelijken met normale ontlading

De schroef heeft 2 bladen en is 35 mm groot.
Wel zit de schroef achter door het roer met een as en rubber koppeling wat volgens mij extra weerstand geeft.
As is niet krom.

Helaas, van boten moet ik nog veel leren.
Het volgende:

Tijdens het langzaam/halve snelheid varen "blurbt" de schroef en trekt een streep van belletjes, tijdens voluit is dat weg en hoor je de schroef niet. (maar het voluit is errug kort)

Ik wil het volgende proberen:
De schroef naar voren brengen voor het roer, en dus niet met een as erdoorheen en de schroef achter het roer.
De schroef dus direct aan de boot.
Dit resulteert in een kortere as en iets minder weerstand.
Alhoewel ik niet zeker weet of dit zoveel verschil maakt.

En is het een optie om de schroef misschien hoger te plaatsen zodat ie tijdens varen niet helemaal onder water zit?
Dit zou de weerstand kunnen verminderen en misschien dat de motor dan meer toeren kan draaien.
Of dit resulteert in een leuke snelheid is nog afwachten.

Zonde dat ie zo kort vaart, op zijn top haalt ie een mooie snelheid en komt ie mooi los van het water.

als je een foto maakt vooral van de achterkant en binnekant is het voor ons ook wat makkelijker te beoordelen

een regelaar die in 2 minuten erg heet wordt klinkt als over belasting,,

Even aan het zoeken geweest, want ik snapte niet helemaal wat je bedoelde met die as door het roer heen.
seawing_1.jpg

En de binnenkant (Let op !! Wel vanaf leverancier af. Dus niet zoals Xazza het heeft waarschijnlijk.
seawing.jpg

Tsja... Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik er van zeggen moet.

Ik blijf erg benieuwd naar de ampere's die dit bootje trekt zoals jij hem hebt opgebouwt. Er moet ergens wel iets mis zitten. 4 minuten met originele motor is vast niet de bedoeling.

Voor zover als ik het zien kan, stuur je, als je je roer bedient, niet alleen je roer rond, maar ook je schroef toch? Dan zou ik zeker daar niets aan veranderen. Ofwel helemaal veranderen. Ik denk niet dat als de schroef niet meer draait (Sturend draaien bedoel ik dan) dat hij nog de bocht om gaat. Het roertje stelt verder erg weinig voor.

Over dat omhoog halen van je schroef, zou ik niet doen. Als je op snelheid komt, gaat het bootje in planee, en komt het geheel dus al wat hoger te zitten. Ik denk dat ook de prop die jij er nu op hebt zitten een sub-surface prop is. Als je dus op gang bent, is die niet meer helemaal onder water. Als je die dus nog hoger doet, zal die lucht gaan slaan denk ik.

Die extreme warmte in je accu's komt trouwens door de gigantisch snelle ontlading. Daar wordt het geheel een beetje erg warm van ;)

De accu in mijn Wieseltje, welke veel te groot gepropt is, wordt ook wel erg warm, maar dat is pas na een minuut of 6 tot 8.

Hoe zit de koppeling tussen je as, en de motor (vlak bij de motor bedoel ik dan dus) Misschien dat hij daar te veel weerstand heeft.

Probeer in ieder geval even wat foto's van jou setup neer te zetten. Dat kijkt wat makkelijker.

Marco.

Hoi,

De set-up van mijn bootje is vergelijkbaar als op de foto.

Maar.................het probleem is opgelost!!!!!
Ik heb vanmiddag een stuk van het roer afgehaald om plaats te maken voor de schroef.
De schroef gemonteerd direct aan de boot en een compleet nieuwe aandrijfas gemonteerd die 40 mm langer is dan de originele.(de schroef komt nu achter het roer uit)
Motor t.o.v de as uitgelijnd, zat ook hoekverschil in.
Een andere schroef van 30mm erop en varen maar.
Ergens was er dus teveel weerstand, waarschijnlijk in de 2de rubber koppeling bij het roer.

Wat een snelheid vergeleken bij eerst! Hij planeert mooi bij volgas.
De motor maakt veel meer toeren, de regelaar wordt wel warm maar minder dan voorheen, de motor wordt nu wel warmer maar niet schadelijk.
En het belangrijkste ik kan nu ongeveer 8 minuten hoge snelheid varen.
Hij vaart trouwens heel stabiel en mooi rechtuit.
Zelfs sturen gaat nog goed ondanks het stuk uit het roer.

Iedereen hartelijk dank voor de reply's en tot later.

ik zou het roer vervangen door een roer van graupner dat roer is wat groter,, kost iets van 11 euro,, je zal een groot verschil merken ten opzichte van wat je nu hebt

Back