Newbie Lipo vragen

Ik ben een totale leek qua lipo accu's.

Heeft er iemand een mooie beschrijving van hoe Lipo cellen verschillend zijn tov van NiMh cellen, hogere spanning was me wel duidelijk. Maar ik lees dingen als balancers, erbij moeten blijven bij laden, veel vermogen, mogelijkheid tot ontploffen etc.

Heb wat moeite om een echt goed beeld te vormen van hoe een Lipo nu werkt en met name hoe je die moet opladen etc.

Ik heb een Robbe Profi Lader (en een kleinere powerpeak), beide kunnen Lipo aan.
P1001_1-8194.jpg

Kan ik nu gewoon een pack hieraan hangen en laden ? Of moet ik een balancer erbij kopen, en hoe werkt dat dan ?

Heb al gezocht op forum, maar een goede beschrijving kon ik niet vinden, wel heel veel info, maar daar verzuip je al snel in.

lipo,s raken redelijk snel instabiel.

Dit betekent dat als je bijvoorbeeld
een 2cellen lipo hebt dan kant het zijn dat het voltage van de ene cel iets lager is.

Als je dan met een gewone lader laad, laad die door totdat het totale voltage 7.4 volt is(bij 2s lipo)

maar als er dan een voltage verschil is wordt een van de twee cellen dus overbelast.

een balancer laadt elke cel apart waardoor dit gevaar niet bestaat.

correct me if i'm wrong

ok, en zo'n balancer hang je simpel tussen de pack en de lader ? Hoe weet die dan het verschil tussen de cellen ?

ha, ok, ja dat verklaart veel.

Weten jullie een goed merk voor Lipo's ?
Wil hem gaan plaatsen in een 1:18 auto, waar normaal plaats is voor 4x 3/4 cellen. Zoek dus een lipo pack 2 cellen (wil naar meer dan 6v, maar niet te gek)

Normaal gebruik je 4 cellen. Dat is dus een spanning van 4 x 1,2 Volt = 4,8 Volt. Op deze spanning werkt waarschijnlijk ook je ontvanger en servo's. Twee LiPo's hebben een maximale spanning van 2 x 4,2 Volt= 8,4 Volt. Nominaal is dat altijd nog 7,6 Volt. Daar kunnen je ontvanger en servo's echt niet tegen. Wat de aandrijfmotor en de regel-elektronica betreft is deze spanning ook veel hoger dan nu.