Newbie Lipo vragen

Ik ben een totale leek qua lipo accu's.

Heeft er iemand een mooie beschrijving van hoe Lipo cellen verschillend zijn tov van NiMh cellen, hogere spanning was me wel duidelijk. Maar ik lees dingen als balancers, erbij moeten blijven bij laden, veel vermogen, mogelijkheid tot ontploffen etc.

Heb wat moeite om een echt goed beeld te vormen van hoe een Lipo nu werkt en met name hoe je die moet opladen etc.

Ik heb een Robbe Profi Lader (en een kleinere powerpeak), beide kunnen Lipo aan.
P1001_1-8194.jpg

Kan ik nu gewoon een pack hieraan hangen en laden ? Of moet ik een balancer erbij kopen, en hoe werkt dat dan ?

Heb al gezocht op forum, maar een goede beschrijving kon ik niet vinden, wel heel veel info, maar daar verzuip je al snel in.

lipo,s raken redelijk snel instabiel.

Dit betekent dat als je bijvoorbeeld
een 2cellen lipo hebt dan kant het zijn dat het voltage van de ene cel iets lager is.

Als je dan met een gewone lader laad, laad die door totdat het totale voltage 7.4 volt is(bij 2s lipo)

maar als er dan een voltage verschil is wordt een van de twee cellen dus overbelast.

een balancer laadt elke cel apart waardoor dit gevaar niet bestaat.

correct me if i'm wrong

ok, en zo'n balancer hang je simpel tussen de pack en de lader ? Hoe weet die dan het verschil tussen de cellen ?

ha, ok, ja dat verklaart veel.

Weten jullie een goed merk voor Lipo's ?
Wil hem gaan plaatsen in een 1:18 auto, waar normaal plaats is voor 4x 3/4 cellen. Zoek dus een lipo pack 2 cellen (wil naar meer dan 6v, maar niet te gek)

Normaal gebruik je 4 cellen. Dat is dus een spanning van 4 x 1,2 Volt = 4,8 Volt. Op deze spanning werkt waarschijnlijk ook je ontvanger en servo's. Twee LiPo's hebben een maximale spanning van 2 x 4,2 Volt= 8,4 Volt. Nominaal is dat altijd nog 7,6 Volt. Daar kunnen je ontvanger en servo's echt niet tegen. Wat de aandrijfmotor en de regel-elektronica betreft is deze spanning ook veel hoger dan nu.

LiPo's kunnen niet tegen diepontlading. Regelaars in vliegtuigmodellen beschikken vaak over een voorziening die de motor uitschakeld als de Lipo's de kritische ontlaadspanning bereiken. Of er autoregelaars zijn die over deze functie beschikken weet ik niet. In ieder geval bestaan er kleine schakelingen met een LED die gaat branden als de accu de kritische spanning bereikt. Dat kan je ook toepassen.

Je zie dus dat er nogal wat haken en ogen aan je plan zitten. Eerst maar eens overdenken of alles wat je wil mogelijk is en of het misschien nodig is een andere regelaar, met LiPo bewaking en een BEC-systeem, dat de ontvanger en servo's voorziet van 5 Volt aan te schaffen.

Balancers meten de spanning van de individuele cellen tijdens het laden. Als tijdens het laden één cel een hogere spanning krijgt dan wordt een deel van de laadstroom via de balancer om de betrokken cel geleid. Voor andere cellen of cel gaat het laden normaal door en zo krijgen deze de gelegenheid om op de cel met een hogere spanning in te lopen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Bedankt voor je uitgebreide verhaal !

De hogere spanning is precies wat ik zoek. Mijn ontvanger is een HRS (futaba R203HF) en die werkt alleen op 6v.

De auto (een Robotronic Scalpel) die ik op het oog heb heeft alleen de mogelijkheid tot 4 cellen 3/4.

Controller en motor moet ik nog kopen, maar omdat ik brushless wil gaan is het voltage erg belangrijk voor de motorkeuze.. een 4800Kv of 8000Kv is nml nogal een verschil.
Zowat alle controllers voor de auto's hebben een BEC functie, die brengt de spanning wel terug naar 6v (sommige helaas 5v).

Diepontlading, da's een nieuwe uitdaging.. Bij wat voor spanning moet ik echt stoppen ? Zit te denken aan de failsave functie van de ontvanger.. die wordt actief bij >4.8 volt dacht ik.. in combinatie met de BEC functie zal dat dus ongeveer 6 a 6.5 volt extern zijn schat ik.. mag ik zo laag gaan ?

Maar moet dus alles nog kopen, heb dus nog alle keuze !

De meeste regelaars die ik ken (die zijn voor modelvliegtuigen!) hebben een BEC-spanning van 5 Volt. Misschien is dat in de autowereld anders. Een autoregelaar moet ook de functie achteruit-stop-vooruit hebben. Bij modelvliegtuigen is dat nogal ongebruikelijk...

Robbe heeft in het leveringsprogramma een 6 Volt Limiter LiPo (bestelnummer 8476). Dit apparaat zet de spanning van maximaal 2 LiPo-cellen om naar een spanning van 5,7 Volt.

Regelaars, geschikt voor LiPo's in de vliegwereld hebben vaak een voorziening die de motor bij het bereiken van diepontlaadspanning (3,7 Volt per cel) uitschakeld. De spanningsvoorziening via de BEC dan blijft normaal functioneren. Dat tijdig uitschakelen is heel belangrijk. Eénmaal diepontladen en je LiPo is meteen geschikt om bij het chemisch afval te worden geplaatst. Dat geldt trouwens ook voor overladen, waarbij er grote kans op brand en/of explosies is. LiPo's altijd met veel zorg behandelen!

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Heb ff zitten surfen, de meeste ESC's voor auto kennen dit idd niet.

Maar de controller die ik op het oog heb, de Mamba 25 heeft deze functie gelukkig gewoon ingebouwd.
Volgens de manual is het cut-off voltage wel 6v voor een 2 cell lipo, niet 3.7v per cell. Dacht eigenlijk dat de werkende spanning dat was ? 2 cell pack is toch 7.4v ?

http://www.castlecreations.com/support/documents/Mamba-25 User Guide.pdf

Loop hier alleen tegen het probleem van de 6v aan voor ontvanger, maar da's een ander topic :-)

de 3,7V is nominaal de 2,7V is MINIMAAL dacht ik. 5,4V 2cel.. + marge is 5,7V cut off.

3,7V leveren ze als ze nog vol zijn.

Ja sorry, foutje de spanning geladen is 4,2 Volt, Nominaal 3,7 Volt en minimale spanning 2,7 Volt. Alles per cel

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

N.P.S. zei:
Ja sorry, foutje de spanning geladen is 4,2 Volt, Nominaal 3,7 Volt en minimale spanning 2,7 Volt. Alles per cel

Met vriendelijke groet,

N.P.S.
Klopt maar één aantekening. Die minimum spanning van 2,7V per cel geldt alleen als je vrij grote stromen uit de accu trekt. Als je dan stopt met stroom uit de accu trekken zal je zien dat de spanning vrij snel op zal lopen tot 3V, of iets meer, per cel.
Accu's die voor de aandrijving worden gebruikt voldoen dus aan deze voorwaarde.
Als je lage stromen uit de accu terkt, <1C dan moet je eerder ophouden met laden. De minimum spanning ligt dan op ongeveer 3V per cel.
Je moet zien te voorkomen dat de cellen langdurig onder de 3V komen. Gebeurt dat wel dan zullen die cellen helaas geen lang leven beschoren zijn.

De mamba ESC heeft een cut-off van 6 volt voor de 2 cell lipo, dus dat lijkt me perfect dan.

Ander vraagje, bij veel Lipo spreken ze over 15C, 20C etc, dit staat dan naast de capaciteit, wat bedoelen ze daar mee ? De maximale belastings stroom ? Hoe bereken je dat dan ?
Ik ken wel 1C of 2C laadstroom.. Maar dit getal lijkt me veel te hoog om dit te zijn.

Die 10C oid. slaat op de maximale ontlaadstoom. Dit betekend dus wanneer je een accu hebt van 2000 mah en 15C dat je een max. ontlaadstoom mag hebben van 30 ampere. Dit is theoretisch, beter is het om hier zo'n 20% onder te blijven.

Back