Newbie met Joysway Mono X , vragen , ideeen , ect

Discussie in 'Speedboten' gestart door dominosteen, 16 aug 2021.

  1. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Geachte MBF ,

    Sinds recentelijk weer begonnen met de RC Hobby , eigenlijk meer toeval, en tegen een "goedkope" mono aangelopen . Natuurlijk ABS , met de nodige negatieve en positieve ervaringen. Maar dat mag de pret niet drukken . Bootje is als Brushless , en met een 3S Lipo vaart het redelijk stabiel .

    Met ABS heb je al gauw de limit bereikt en kan je niet " meer " verwachten , als ik zo de topics van de speedboten lees , maar ik zocht een klein handzaam bootje voor niet al te diep water en met mogelijkheid een "kantel" mechanisme , omdat ik zelf niet de zin heb om te gaan zwemmen .
    DE compactheid , circa 42 cm lenget sprak me wel aan , netzoals de snelheid die wordt beloofd op de doos , namelijk : 45 Km/h .

    Dus maar gekocht (via via een kennis die er eigelijk niks in zag ) en maar gelijk bezig gegaan met een kleine modificatie voor het plaatsen van de 2200 MaH 3s lipo.

    Al circa 10 lino's leeggevaren en begint steeds leuker te worden , en ben bang dat het rc virus weer toe slaat .
    Wat zijn nu mijn vragen / bedenkingen ?: De Flex as die wort na het varen er uit gehaald gedroogd en weer ingevet voor het varen , echter is mijn opgevallen dat het laatste stukje , wat de koppeling ingaat , iets is gebogen , dus dacht ik om dit voorzichtig terug te buigen , verstandig ?, nodig? .

    Tweede punt is dat ik een versteviging wil gaan maken aan de achterzijde oude as te ondersteunen, vraag me niet waarom , maar bij de meeste bootjes met flexas zie ik dat , waarschijnlijk door de as die kan flex'en . Ok hierbij is de vraag : verstandig?, nodig ?
    En ik had altijd begrepen dat ij het monteren van de as, er altijd een "ruimte" moet zitten tussen de "opnemer prop(dacht dogdrive) en de as , bij grote boten met grote prop's lees ik dat dit een " must" is ivm met krimpen as , moet dat bij deze jongen ook ?

    En tenslotte , wil ik graag in de toekomst , deze as gaan vervangen voor een beter exemplaar , verstandig of onbegonnen werk ivm het ABS ?

    ik hoop op wat antwoorden

    GR Rob ...

    tempImagepgbS1m.png tempImagegRbQGN.png tempImageP2xDqJ.png tempImageXmEDWD.png tempImageSn3I7t.png
     
  2. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    fimmateriaal :
     
    M.l.v.Doesburg en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  3. dominosteen

    dominosteen

    Lid geworden:
    30 sep 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Omg .Utrecht
    Nog even ern filmpje met een groter stukje water , wel redelijk wat wind voor zo'n klein bootje :koud: en ff duikboot " gespeeld"

     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2021
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rob,

    Als jouw boot is uitgerust met een koppeling tussen motor en flexas die gebruik maakt van stelschroefjes, dan is die bocht heel verklaarbaar; die druk je er zelf in bij het vastdraaien van de stelschroef.
    Het is een kwestie van prijs, dat deze boot niet wordt geleverd met een knelkoppeling, waarbij de flexas rondom wordt vastgezet met een spantang.
    Hier wat voorbeelden:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000...exp_id=62f988d5-804a-4a9e-83bc-8f95dbe6b566-3
    Uiteraard eentje bestellen voor de goede maat motoras en flexas.

    Met zo'n koppeling mishandel je je flexas niet.
    Ook een relatief korte flexas moet met speling worden gemonteerd (nageldikte), want ook die wordt korter onder last. Weliswaar niet zo erg als met een dikke motor en dito prop, maar toch...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina