newbie: protech 450EP wil niet loskomen van moeder aarde..

• Topicstarter Topicstarter basV
  • Startdatum Startdatum
B

basV

Guest
Nou moe... Alles ingesteld volgens de boekjes en goedbevonden door een connaisseur van Heli's. Echter ten tijde van goedkeuring niet mee gevlogen.
Thuis aangekomen toch maar eens proberen.
Volle accu's hoppa!
throttle inmiddels over de helft en met zweetparels op voorhoofd 5 stappen achteruit gedaan voor het draaiend geweld.
Echter geen lift-off...:confused:

zie ik iets over het hoofd? heeft iemand uit de buurt van Amersfoort eens zin om een kritische blik over de heli te werpen? :puppydogeyes:

Ik woon wel redelijk in de buurt maar ben zelf ook nog een beginner met een Mini Titan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de instellingen van de pitch niet goed in je zender staan...

Kijk een (of meten) met de motor uit hoe ver de pitch is bij half throttle. Bij het aanleren zal hij pas voorbij de helft voldoende pitch hebben om te stijgen.

als je met idle up gaat werken dan is bij netraalstand (in het midden dus) de pitch 0 graden. Verder omhoog betekent stijgen, naar beneden is dalen.

Toen ik begon gebruikte ik ook de instellingen waarmee de throttle en de pitch geleidelijk opkomen en die waren zo:

Pitch: 50, 60, 75, 87.5, 100

Throttle: 0, 50, 70, 85, 100

Dan merk je wanneer de throttle op ongeveer een kwart zit als die begint met klimmen :)

hmm.. ok. Net even de achtertuin maar gebombardeerd als heliplatform. Vriendin is toch niet thuis. Dus kan altijd de katten de schuld geven bij onthoofde bloemen en planten...

Heb de throttle en pitch curve aangepast, ben bang zonder veel resultaat.

Wat betreft de term "idle up"; ik vlieg in mode 2. rechter stick in neutraal stand linker helmaal naar beneden is aanvangs-stand bij mij..

Waar ik op gehoopt had, bij aanschaf en bouw van de heli was toch op redelijk termijn minimaal eens op te kunnen stijgen en weer te landen.

Ik krijg het idee dat er iets niet helemaal "helicopterwijs" gezien niet goed zit...

btw. hoe bedoel je meten?

Post je throttle- en pitchcurves eens in normal en idle-up ?

Ik heb een Zoom450 gehad (nu in het bezit van Joris op dit forum) en nu heb ik een Zoom 450Pro, en ik kan bevestigen dat ze wel degelijk kunnen vliegen !

Met een pitchmeter kan je het aantal graden van je bladen meten (min/max)

Zo'n metertje is een simpel instrument wat je om je bladen schuift en dan simpel kan meten wat de uitslag is bij elke stand van je knuppel.

pitchmetergr.jpg

Post je throttle- en pitchcurves eens in normal en idle-up ?

Ik heb een Zoom450 gehad (nu in het bezit van Joris op dit forum) en nu heb ik een Zoom 450Pro, en ik kan bevestigen dat ze wel degelijk kunnen vliegen !

throttle:
I: 0, 25, 50, 75, 100
O: 0, 35, 60, 75, 100

pitch:

I: 0, 25, 75, 100
O: 0, 50, 60, 75, 100

deze lees ik dan af van de curve op de mx12.

zo'n pitch meter zal ik van de week eens aan gaan schaffen!

De combinaties lijken me niet goed.

Je moet wat de throttle betreft zien dat je vermogen in verhouding is met het gevraagde. Je pitch lichtjes negatief laten beginnen (om 'm met wind nog naar beneden te krijgen), en vanaf 0° iets steiler omhoog.
Je throttle moet in het begin vrij steil omhoog, zodat je genoeg toeren hebt op het hoverpunt en daarboven. Daarna mag ze afgevlakt worden.

Voorbeeld normal:

Throttle : 0/55/82,5/92,5/100
Pitch : 35/42,5/50/75/100

In idle-up moet je zorgen dat het vermogen aangepast is aan de grotere vraag. Je moet je throttle dus hoog instellen op de uitersten, en in het midden, waar de pitch op 0 staat mag hij iets lager. De throttle wordt soms ook volledig lineair gezet op 85 of 90%.

Voorbeeld idle-up:

Throttle : 100/95/90/95/100
Pitch : 0/25/50/75/100

Zorg dat het gedeelte pitch vanaf midstick naar boven gelijk, of ongeveer gelijk is in beide modes, zoniet zal je heli een rare sprong maken als je overschakelt, niet ideaal voor beginners.

Bekijk bijvoorbeeld de filmpjes van Bob White eens hierover.

Echte kenners mogen mij altijd corrigeren als mijn uitleg nergens op slaat ! Ben zelf nog maar in een leerfase.

Ik heb de waardes omgerekend van bij mij, ik heb een MX-16s waar de waarden gaan van -100 tot +100, dus niet op een schaal van 0 tot 100.

En start niet op in idle-up, altijd in normal, anders schiet je toerental ineens naar het maximum bij het afzetten van je throttle hold !

Laatst bewerkt:
Ok. Er lijkt beweging in te komen. Echter moet ik nog steeds de throttle meer dan de helft open zetten wil hij ook maar de neiging krijgen om op te stijgen.
Op dat moment wil hij ook licht kantelen en breekt mij het angstzweet weer uit en daarmee de throttle stick...

Ik wacht denk ik nog maar even op mijn vliegles en hoop dat er één dezer dagen iemand tijd heeft om met een keurend oog naar mijn heli met hoogtevrees te kijken.
(Alsmede het opperhoofd, die gelukkig met beide benen op de grond mag blijven staan...)

Het opperhoofd heeft wijs gesproken :) Als je al vlieglessen neemt, zou ik nu zeker niet het risico nemen iets voortijdig naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Patience grasshopper ..

Wees blij dat hij de lucht nog niet inwilde, nu heb je nog een heli uit 1 stuk.. anders had je nu met brokstukken gezeten.

Niet in achtertuin gaan zitten klooien met zo'n ding de 1e keer.. kom anders buurten bij mvc-MN in utrecht, daar zit genoeg kennis om je verder te helpen zonder dat je heli uit elkaar valt ;)

Back