Newbie RC auto's

Hallo,
Ik ben al een tijdje actief als RC piloot, maar heb een filmpje gezien waarin een man met zijn RC auto reed i.c.m. het gebruik van een Fatshark FPV bril. ([media=youtube]OFkIjTP6Mgw[/media])
Dit lijkt me erg leuk en vandaar onderstaande vragen. Zou het graag ook eens willen proberen naast mijn vlieg activiteiten. Ik ben een complete newbie op het gebied van RC auto's dus excuses als de vragen wellicht wat vreemd zijn.

Wat voor RC auto zou ik het beste aan kunnen schaffen voor de toepassing die ik hierboven noem? Ik wil graag een wat krachtige wagen die ook een leuke snelheid kan behalen. Ook moeten er Off road mogelijkheden zijn met de auto.
Een bouwpakket kan, maar een complete set mag ook.

De gehele setup hoeft niet zo extreem duur te zijn, maar wel electronisch en niet op brandstof.

Is zo'n RC auto ook te besturen i.c.m. een Taranis zender (deze gebruik ik namelijk voor het vliegen)

Laatst bewerkt door een moderator:
De meest bekende:
[media=youtube]cL65rnXiQHg[/media]

Hier is gebruik gemaakt van een Traxxas model. Degelijk ,makkelijk verkrijgbaar, breed support en redelijk snel. Aan te bevelen is wel om dan voor de brushless te gaan gezien de brushed motoren zwak zijn.

Maar ja, inweze kan je alles pakken, je moet alleen de ruimte hebben om FPV apparatuur in te bouwen wat met bv een buggy of een kleinere schaal niet makkelijk is vanwege de smalle en lage body.

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, dat is een erg leuk filmpje!

Wat voor Traxxas model is dan aan te raden als er gekeken wordt naar prijs, kwaliteit en snelheid.

Zo'n eenvoudig frame als op mijn geposte filmpje is eigenlijk al voldoende.

Rustler, snel, niet snel breekbaar en niet gek duur. Overal wel onderdelen te verkrijgen die niet duur zijn.
Ook is hij makkelijk te upgraden

Maar wel 2wd en laag op de grond..
Ik zou voor een Summit oid gaan, een 1:8 auto in ieder geval, als het budget dat toe laat.
Of een shortcorse truck ombouwen, heeft Squirrelod op Youtube ook een build serie van om een fpv auto te maken van een 1:10 shortcourse truck

Oke, want ik heb ook naar de Traxxas e-revo gekeken. Mooie car zeg!
Zoveel keus en mogelijkheden ook weer.

Maar bedankt voor de tips.

4wd is natuurlijk altijd leuk :)

En zo wordt een beginneling weer aangesmeerd met een overpriced traxxas!

Voor de prijs van een revo, heb je 10x betere wagens. Kijk maar eens naar xray, mugen, losi of serpent. Neem wel de truggy versie, in een buggy zit te weinig ruimte voor fpv spullen.

En als je graag rtr wilt, is er altijd nog hpi.

HPI heb ik inderdaad ook gezien.

Ik ben gewoon helemaal niet thuis in de RC wereld van de auto's.
Zoals ik eerder aangaf, ben ik een RC piloot. Van vliegen weet ik veel :P

Ook in die groep worden vaak duurdere spullen aangegeven dat het goed is. Maar dit is uiteraard voor iedereen persoonlijk. Wat voor de ene goed is, is voor de ander wat minder. Blijft smaak, geld en toepassing wat uiteindelijk doorslaggevend is.

Het is meer voor een leuk project naast het vliegen. Vind het FPV gebeuren erg leuk en dus vandaar ook de vraag voor een leuke auto.

Ik raad niet specifiek Traxxas aan, alleen is de Summit voor echt offroad beter dan een Rustler.

Er staan volgens mij wat Mugen MBX6 Truggy te koop op het forum, die zijn vrij goedkoop omdat er een nieuwere versie uit is.
Je zou ook naar een Associated RC8Te kunnen kijken, ook een goede auto die Wen nog niet opgenoemd had.

Als je een nitro auto goedkoop kunt kopen, kun je ook een conversiekit van RC-Monster.com kopen, die zijn erg goed.
Tekno kan ook maar die zijn duurder en vooral voor racers.

Kwa nieuw prijs is traxxas niet echt duur. Maar als je het met andere fabrikanten vergelijkt, dan krijg je een heel stuk minder bij traxxas.

Het zelfde als bij vliegen, een vol plstic heli is natuurlijk een stuk minder goed dan een mooie align met carbon en alu delen.

Zo kan je dus de traxxas met een van de merken vergelijken die ik noemde. Alleen een plastic traxxas kost ong even veel als een mooie asociated of mugen met alu en carbon delen.

@ruud, summit is niet geschikt voor de ts. Hij wilt snelheid. Dat zit er bij een summit niet in. Stop een brushless setje in en die plastic gears zijn na 2x rijden gestript. (Uit eigen ervaring)

Het hoeft niet groot en duur te zijn,op youtube was er een filmpje van een jongen die zo'n hobbyking turnigy 1/16 beetle fpv had gemaakt.

Ah, oké, dat had ik gemist, dan valt de Summit af inderdaad.

@ Anthem : Klopt, maar hoe groter de auto hoe verder je komt qua terrein.

De summit is inderdaad wel een leuke. En als je de brushless hebt, heb je met de 2e versnellig genoeg snelheid ;)

En Wen, niet alle traxxas hoeft bagger te zijn. Van de 1/8 ben ik ook geen fan en de 1/16 is niet heel fijn in onderhoud. Maar de 1/10 modellen zijn prima!

Van een kleine turnigy kun je natuurlijk wel een kleine robot maken, waarmee je ook nog aardig door huis kunt rijden en op het terras ;-)

Misschien dat de 2wd vd traxxas de enige goeie autos zijn die ze maken. Want de rest heb ik bijna allemaal gehad en ze zijn allemaal poep wagens!
Ik heb weinig met 2wd en offroad, dus ik kan geen advies geven als de ts een 2wd wilt.

Persoonlijk vind ik 4x4 wel een must,je zal ongetwijfeld wel eens door het bos willen rijden of door gras enz en dan komt 2wd al snel te kort.

Voor fpv zal ik een grote stabiele auto nemen. Dus een truggy. Minste kans dat die op zijn dak ligt en ook lekker grote wielen om makkelijk door ruiger terein te komen.

Ik zie dat de ts zijn nano techs 4s lipos verkoopt, die zal ik dan zeker bewaren als je een 1/8 auto neemt.

Dat lijkt me ook enorm leuk inderdaad.
Er is gewoon weer teveel keuze, maar heb al wel gezien dat ik minimaal €200,- kwijt ben.

Ik ga er nog maar eens goed over nadenken.

Allemaal onwijs bedankt voor de tips.

Voor een 1:8 mag je blij zijn als je voor 200 euro een roller hebt denk ik.
Daar komt nog een motorcombo bij van 150-200 euro of meer, eventueel een ombouwkit, servo.
Een Taranis gebruiken moet kunnen, alleen zal het nul punt op het gas moeilijker te vinden zijn als je ook achteruit wil omdat je geen veer achter die stick hebt.

Bij hobbyking hebben ze een 1/8 truggy voor 190 ofzo toch?
Verwacht niet dat je uber kwaliteit krijgt.

200 euro voor een 1/8 is een koopje, zelfs een zwaar gebruikte revo betaald men nog 350 voor. Als je onder de 200 wilt blijven, dan kan je alleen een afgetrapte short course nemen voor fpv.

Oh, die Sabertooth inderdaad, die schijnt ook vrij goed te zijn.
Maar ik zou liever een merk kopen, zodat ik niet alleen van HK afhankelijk ben voor onderdelen.
Voor Associated, Losi, Mugen, Serpent etc kan je in bijna elke winkel in de USA en Duitsland terecht, dus is er bijna altijd wel ergens een onderdeel in stock.

Back