Hallo Sebas.
De foto laat een zogenaamde freepower turbine zien ,oftewel en vrijloop turbine van Wren uit Engeland.
Kijk maar eens op
www.wren-turbines.com daar zie je het verschil met een turbine voor een vliegtuig net als de foto hier boven.
Dit is eigenlijk en moeilijk concept ,vooral als je dit zelf wil maken , spreek uit ervaring ,heb er al twee zelf gemaakt.
De ander vorm van aandrijving is die van de Jakadofski turbine,ik weet niet of de naam precies goed is ,maar in iedergeval zoiets.
Deze fabrikant heeft een 1 assige turbine ontwikkeld ,waarbij aan de binnen kan van de aanzuigkant , oftewel compressor zijde ,een tweetal tandwielen zitten , die net naast de inlaat naar buiten komt.
Daar aan zit een gewone Vario koppeling,met een tand wiel ,wat weer voor de aandrijving zorgd.
Dit is dus een aandrijving met tandwielen,maar zo heb je van Jetcat ook een aandrijving met en riempje die weer een grote riem schijf aandrijft ,die naar de rotors gaat.
Zwakke punt , al van veel heli vliegrs gehoord, de riem ,want ik hoorde dat deze vrij snel slijt , en geen grote kracht aan kan.
Voor het meeste vermogen , raad ik aan de motor op de foto , rij ik zelf ook mee , en heeft zeker 8 pk op de as ,maar ik denk niet dat je dit nodig hebt voor een heli.
Een paar fotos ,van mijn zelf gebouwde turbine met uitgaande as.
Ik hoop dat je zo voldoende info hebt , omtrent aandrijving met turbines.
groetjes,
Martin.