Newby vraag over decals aanbrengen.

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door AdriaanH, 24 feb 2013.

  1. AdriaanH

    AdriaanH Guest

    Ben bezig met m'n eerste modelbouwproject (Revell Airbus A380) en kom nu bij de fase waarin ik de decals moet aanbrengen, en weet niet goed hoe dit te doen. De decals bevinden zich met z'n allen op vrij dik papier, karton bijna. Moet, na het uitsnijden en inweken de decal inclusief het karton worden aangebracht of moet er de decal dan van het karton worden losgemaakt? Deze vraag vanwege mijn gevoel dat met name voor de hele kleine decals de dikte van het karton een lelijk effect zal geven, en denk dat de decal dan als het ware uit zal steken van het model (er 'bovenop' zal liggen) in plaats van er één geheel mee te vormen. Alvast hartelijk dank voor enig antwoord.
     
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Moet deze niet los weken zodat het decal los weekt in water.
    Ik spuit wel eerst het model in glans lak zodat de decals mooi zonder rand zichbaar zijn.
    En daarna met glans /matte lak sealen.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  3. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @Adriaan: simpel decal ruim uitsnijden, dan weken in water totdat decal los op het karton ligt (niet dat het gaat drijven, dan is ellende vaak niet te overzien)

    dan decal met karton uit water en decal over de plek op de romp schuiven. vaak helpt het als de romp iets nat is.

    daarna vocht onder decal uitdrukken en nadeppen met droge doek, dan laten drogen (goed droog) daarna overspuiten met lak om het geheel in te sealen
     
  4. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
  5. AdriaanH

    AdriaanH Guest

    Hartelijk dank voor alle antwoorden. Met name de uitleg van kuperus over het laten weken en dan afschuiven gaf bij mij de aha-erlebnis. Heb eerst wat geoefend met reserve-decals en het lukt me nu prima. Nogmaals mijn dank en allen veel hobby-plezier!
     
  6. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Graag gedaan door de modelbouw leifhebbers.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    truck met decals is ook om de decal met karton op de plek te hebben waar die moet komen, en dan het karton onder de decal weg te trekken, krijg je beter resultaat dan de decal van het karton te schuiven...

    suc7
     
  8. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    @ AdriaanH: eventueel gebruik van zgn "decalsoftners" is ook aan te raden. Jouw model is van Revell, maar je hebt bepaalde merken waarvan de decals inderdaad zo dik zijn als karton.( waardoor het niet realistisch lijkt/is). Gr Porta.
     
  9. AdriaanH

    AdriaanH Guest

    Je moet er er inderdaad even handigheid in krijgen. Wat voor mij werkt is na het inweken de decal iets over de kartonrand schuiven, en dan dat beginpunt vastdrukken op het model (met een wattenstokje of bij hele kleine decals met de zijkant van het afbreekmesje) en dan het karton onder de decal wegtrekken. Met een beetje geluk ben je dan al een heel eind. Op de plaats schuiven (pincet), vastzetten met een wattenstokje en dan aanduwen met een stukje keukenrol. En inderdaad niet te lang weken (want ik kreeg een telefoontje tussendoor) want dan komt de decal los van het karton, gaat zweven in het water, klapt dubbel om je pincet.... Ellende!

    Groeten, Adri
     
  10. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @adriaan, wat ook vaak helpt is plek op het model ook even iets nat maken... kan je op het model ook nog schuiven
     
  11. AdriaanH

    AdriaanH Guest

    @kuperus: had ik al gelezen, pas ik ook toe. Eerst met wattenstokje, nu met pufje uit vrouwlief's plantenspuit. Werkt prima!
     

Deel Deze Pagina