NG-UAVP en keuze van zender?

• Topicstarter Topicstarter FransK
  • Startdatum Startdatum
F

FransK

Guest
Hallo,
Ik zoek wat advies over het kiezen van een (2.4 Ghz) zender.

Ik wil een quadkopter gaan bouwen, mijn eerste RC-project. Mijn eerste keus is (voorlopig) gevallen op de NG-UAV. Dat is wel een berg uitzoekwerk voor alle onderdelen, maar daar is wel uit te komen.

Probleem is het kiezen van een zender. Ik heb geen ervaring met RC-zenders. De prijzen varieren van 180 tot duizenden euro's, en ik zoek een redelijk geprijsde maar niet te beperkte zender.
Ik wil later wel extra dingen op de kopter zetten (video of fotocam, vlucht-instrumenten e.d.), maar waarschijnlijk gaat de (bi-directionele) communicatie buiten de zender om (Xbee-modules).

Wat zijn de punten waar ik op moeten letten bij de keuze? Zo mogelijk in combinatie met de NG-UAVP.
Heeft er iemand ervaring met of tips voor de NG-UAVP?

Als je een zender wil waar je in de toekomst niet mee vast gaat lopen zou ik een Hitec Aurora 9 nemen, met een beetje zoeken heb je hem voor net geen 400 euro.

Zohee, 400 euro? Ik heb zelf een 7 kanaals zender/ontvanger gekocht bij hobby king voor nog geen 35 euro. En die doet het voor zover ik kan zien prima.

Tja ... Nu moet je toch wel toegeven dat er een klein verschil is een Aurora en HK zender... einde discussie

Plaats je deze opmerking omdat je ook maar wat wil zeggen, of kan je het ook onderbouwen?

Zohee, 400 euro? Ik heb zelf een 7 kanaals zender/ontvanger gekocht bij hobby king voor nog geen 35 euro. En die doet het voor zover ik kan zien prima.

Misschien eerst even lezen voordat je je zelf................

quote van de ts,

ik zoek een redelijk geprijsde maar niet te beperkte zender.
Ik wil later wel extra dingen op de kopter zetten (video of fotocam, vlucht-instrumenten e.d.), maar waarschijnlijk gaat de (bi-directionele) communicatie buiten de zender om (Xbee-modules).

Zijn eerste RC project en jij raadt een zender van 400 euro aan? Are you kidding me?

Zijn eerste RC project en jij raadt een zender van 400 euro aan? Are you kidding me?

Zeker niet ... Er is een grens tussen prijs en kwaliteit. Ik heb zelf een vliegtuig zien crashen (met HK zender). en dat zag er ongeveer zo uit:
voorruit_stuk.jpg

En na nader onderzoek bleek het echt de zender te zijn. Hij zende geen perfect 2,4 Ghz signaal uit.

Ik heb echt slechte ervaring met die spullen... Dus mij ga je nooit zoiets zien aanraden. Mms is een Aurora net iets te veel van het goede en kan het iets goedkoper (250-300€). Maar van Aurora ga je nooit spijt hebben. Het is echt een top zender voor een mooi prijsje...

Dus TS, zoek je een mooi zender uit in het JR/Futaba/Hitec gamma uit en je gaat zeker niet teleurgesteld geraken !

Mvg,

Misschien eerst even lezen voordat je je zelf................

Voordat ik mezelf wat? Wat insinueer jij hier? Klinkt niet bijzonder aardig, waar is dat nou weer voor nodig? Beetje jammer van je......... please be nice.

Ik hoop niet dat ik onbetrouwbare spullen heb gekocht bij HK (als dat het inhoudelijke argument is). Verder gaat de rest toch buiten de zender om?

Ik heb een MX-12 gekocht die ik waarschijnlijk nog ga ombouwen naar FrSky 2,4ghz.

De zender was tweedehands en het geheel inclusief als ik een 2,4ghz set koop blijft het onder de 100€.

Voor jouw denk ik dat het wel een wat duurdere/betere mag zijn als ik het zo lees.

Just my 2 cents.

Interessante discussie!

ik heb naar de HobbyKing gekeken, de HK-7X 2.4Ghz 7ch w/ 5 Model Memory TX & RX V2 (Mode 2) van eu 50; manual gelezen. Lijkt mij dat de lage prijs mogelijk is door de verouderde techniek: klein 7-segments-display, nu primitief aandoende bediening van instellingen, geen telemetrie-kanaal (dus geen zender in de ontvanger en geen ontvanger in de handzender), geen model-geheugens (behalve bij deze 'dure'), omschakelen naar sim-mode omslachtig. Is misschien aardig om mee te beginnen.
Ik zie geen specs van de ontvanger, en de NG-UAVP eentje met "sum signal" nodig, denkt ik.

Ik heb zelf een vliegtuig zien crashen
doet mij eraan denken dat een verzekering voor deze hobby ook noodzakelijk is.

Ik hink nu nog tussen 6-kanalen (bijvoorbeeld HiTec Optic 6, Futaba FF-6, ca 180 eu), 7 kanalen (Futaba 7C, 280 eu) of 8 (Graupner MX-16, 340 eu). Ik weet nog niet wat de NG-UAVP echt nodig heeft, en wat ik nodig heb voor eventueel een 'normaal' vliegtuigje.

Quad met full-Options vraagt nogal wat kanalen en instel mogelijkheden.

1 roll
2 nick
3 gas
4 yaw
5 modes (totaal zo'n 6 stuks wat met een uitgebreide zender op 1 kanaal lukt)
6 modes (als je alles niet op 1 kanaal kan krijgen)
7 gimbal roll
8 gimbal nick
9 gimbal yaw
10 ontsluiter

Je kan ook overwegen om de gimbal en ontsluiter via een tweede (goedkope)zender te
doen maar dan heb je wel een extra handje nodig dmv een tweede persoon.

gaan we weer dit is de reden dat ik het draatje van a tot z heb geopend.
beginers vinden het gaaf dat wil ik ook maar vergeten wat er bij komt kijken.
ik raad aan lees dit kompleete forum door van a tot z anders kom je er niet en vragen stellen leuk maar ik reageer niet meer doe het zeld neem de moeite en ver diep je in de materie. niet leuk maar waar .

en dat wil niet zeggen dat ik niet help heb er al tig geholpen maar dan wel 1 op 1 en met de modelen waar ik mee in de weer ben.
stuur een pd en je krijgt info 1 op 1 via skype want ben soms tik moe.

Back