Ni-Cad Accu, waar kopen?

Hallo,

na jaren van inactiviteit ben ik weer begonnen met rijden.
We hadden nog een aantal Ni-Cad accu's liggen, en we hebben nieuwe NiMh accu's gekocht. Nu blijkt dat de zeker meer dan 10 jaar oude (!) NiCad's het beter doen.
Er zit er een tussen van Team Orion, en die is perfect: keihard knallen en dan in één keer helemaal leeg, dus zonder nog drie rondjes nog zachtjes te moeten rijden.

Ik wil er nog meer kopen, maar kan ze nergens vinden.

Ik weet wel dat de NiMh techniek beter is, maar ik heb geen bezwaren tegen het ontladen van NiCads. Ik blijf ook liever laden met mijn NiCad laders dan dat ik een nieuwe NiMh lader moet kopen.

Wie kan me vertellen waar ik nog goede NiCad accu's kan kopen? Liefst 7-cells StickPacks (voor de Slash).

Ze worden niet meer verkocht omdat ze niet meer gemaakt mogen worden. Als er nog voorraad is wordt dat nog verkocht.

Ik zou op lipo's overstappen :)

De meeste low budget stickpacks (tot 2400mAh) zijn nog steeds NiCad. Ook bij de conrad kan je volop 2400mAh kopen.

De huidige NiMh cellen zullen de 1e keer zeker niet goed presteren maar inderdaad doet een goede ontlaadmethode veel in de prestaties. Het advies voor LiPo is iets om in te duiken. Veel capaciteit en stroomsterkte en even iets meer spanning maar vooral een langere levensduur.

WIKIPEDIA

Nikkel-cadmium-accu
(Doorverwezen vanaf NiCd-accu)
Nikkel-cadmium-accu

Specificaties
Energie/massa: 40-60 Wh/kg
Energie/inhoud: 50-150 Wh/l
Vermogen/massa: 150 W/kg
Laad/ontlaadefficiëntie: 70-90 %
Energie/consumentenprijs: 1[1] Wh/€
Zelfontlading: 10 %/maand
Aantal laadcycli: 2000
Bronspanning: 1,2 V

NiCd-accu van PSA, Museum Autovision, Altlußheim, Duitsland
De Nikkel-cadmium-accu (NiCd) is een droge accu (oplaadbare batterij) op basis van nikkel en cadmium. In de accu zijn geen vloeistoffen aanwezig. Tegenwoordig worden NiCd-accu's steeds minder gebruikt en winnen NiMH-accu's terrein.
In het verleden is bij NiCd-accu's onder zeer specifieke en uitzonderlijke omstandigheden een geheugeneffect aangetoond. Dat houdt in dat bij herhaaldelijk gedeeltelijk ontladen de capaciteit afneemt tot de daarbij daadwerkelijk gebruikte capaciteit.

Moderne NiCd-accu's hebben geen last van het geheugeneffect. De capaciteit gaat omlaag door veroudering, te hoge temperatuur, te ver ontladen (hetgeen wel wordt gedaan als remedie tegen het geheugeneffect), te lang opladen, en verkeerdom aansluiten, maar niet door het geheugeneffect.

Het grootste nadeel van de NiCd-accu's is het gebruik van het giftige cadmium.
De grootste twee voordelen van NiCd-accu's: ze zijn goedkoper dan andere oplaadbare accu's en ze geven de meeste stroom af. NiCd-accu's zijn veel beter te gebruiken in bijvoorbeeld elektrisch gereedschap met een zwaar belaste elektromotor.

De energiedichtheid van NiCd-accu's is laag: 45Wh/kg. Daarentegen is de vermogensdichtheid van dit soort accu's het hoogst: 200W/kg.
In de NiCd-accu is onderstaand chemisch evenwicht aanwezig:
2 NiO(OH) + Cd + 2 H2O ↔ 2 Ni(OH)2 + Cd(OH)2

Laatst bewerkt:
yo slashmaster ;-)
er ligt hier in de kast nog een NIEUWE graupner "turbomat 4"
alleen voor `t laden van NiCd-packs tot 7cellen & laden met 4 Amp

is nog nooit gebruikt alleen het doosje is verkleurt

hebben?
ik leg `m wel achter in m`n auto,.. mischien kom ik je wel eens tegen op je baantje in alkmaar

groetjes

Back