Ni-cd hoeveel mah laden

Ja ik weet het, ni-cd??? waarom geen lipo's maar toch. Het is even voor een projectje met een speed 400 + vertraging.

Op hoeveel MAh moet ik mijn 7 cellen accu pakketje laden??
Sanyo 1,2 / 1000mah (staat op de cel)

Mag ik nou met 1 A laden?

Gr

....Op hoeveel MAh moet ik mijn 7 cellen accu pakketje laden??

Mag ik nou met 1 A laden?...

Ja .... 1C of te wel 1A (in dit geval) is voor de meeste NiMH cellen géén enkel probleem .... afhankelijk van het formaat cel AAA of 2/3 AA kan je cellen tot 4C (in dit geval 4A) laden, dit kan echter wel de levensduur nadelig beïnvloeden .....

Ja ik weet dat we een mooie zoek functie hebben op het forum, maar ik hou het maar op tijd gebrek ;)

Bedankt voor de antwoorden Allen!!

Gr

Ja ik weet het, ni-cd??? waarom geen lipo's maar toch. Het is even voor een projectje met een speed 400 + vertraging.
Waarom geen NiCad? Het zijn nog steeds prima accu's en zolang ze nog leverbaar zijn kan je ze nog gerust gebruiken. Natuurlijk wel op de juiste manier wegdoen als ze "op" zijn en niet in de vuilnisbak!

Op hoeveel MAh moet ik mijn 7 cellen accu pakketje laden??

Mag ik nou met 1 A laden?

Gr
Je accu =1000mAh dus in MAh zou dat 0,000001MAh zijn. Erg onhandige waarde dus hou het maar op 1Ah of 1000mAh. (MAh = Mega Ampére hour. mAh = milli Ampere hour).
Je kan deze accu makkelijk met 1A laden, dat zijn hij niet erg vinden en hij zal er ook niet of nauwelijks van te lijden hebben. Bij (veel) hogere stromen moet je steeds beter opletten dat je niet te veel overlaad en dat je binnen de veilige limiten van de accu blijft. Bij te veel laadstroom kan ook een NiCad ontploffen!

Als het van die goudkleurige (met wit/rood/zwarte opdruk) AA (Penlite) accu's zijn, kan je ze met 1A laden, maar met meer A's worden ze heel snel erg heet is mijn ervaring. als ontvanger of zender accu zijn ze uitstekend te gebruiken, maar voor een SPEED 400 kunnen ze net iets te weinig stroom leveren, maar een SPEED 280 6V loopt er uitstekend op (ik heb ze "ooit" gebruikt voor een Ikarus "Bleriot III" .. op een pakketje van 6 kon je "eeuwig" vliegen (met een beetje beleid was een half uur geen uitzondering)) ....

Zijn die daarom niet uitgerust met een lekventieltje juist om dit tegen te gaan?

Stevo

Daar is dat inderdaad voor bedoeld maar wanneer je met een erg hoge stroom gaat laden ontstaat er zoveel gas dat het ventiel te klein is en de druk toch erg hoog oploopt. Een ander probleem is dat door het solderen van de cellen vaak (niet altijd) dat ventieltje dicht gesmolten is. In sommige gevallen is het altijd open. Dat merk je al snel doordat de + pool bijna altijd een witte uitslag heeft.
Dus een plof is zeker mogelijk en is ook al gebeurt.

Back