NI-CD, NI-MH en LI-PO geheugen effect?

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
P

pepijn de vos

Guest
ik vroeg me af wat het verschil is tussen verschillende types, en of het goed is om ze helemaal leeg te vliegen of niet(geheugen effect heet dat toch)
en welke is nou het beste?

Pepijn,

Heb nog even geduld dan is de webmaster van dit forum klaar met de werkzaamheden aan dit forum en dan is (hopelijk) alles weer bereikbaar. Bij de modelbouw FAQ vindt je dan een paar stukjes met uitleg over de diverse soorten accu's.
DIT stukje gaat over de loodaccu.
DIT stukje gaat over de NiCad accu.
DIT stukje gaat over de NiMH accu.

In het kort een paar punten:
Dat veel genoemde en gevreesde geheugeneffect bestaat zo goed als niet (meer). Voor een meer gedetailleerde uitleg verwijs ik naar de reeds genoemde stukjes.
En het verschil tussen de diverse accu's? De verschillen tussen NiMH en NiCad zijn klein maar niet onbelangrijk. Vooral voor de keuze van de lader is het van belang.
LiPo's zijn echt heel andere accu's. Ze moeten op een heel andere manier geladen worden en te ver ontladen is net als te ver opladen HEEL gevaarlijk voor de accu. Één keer te ver ontladen kan al het einde van je accu betekenen. Te ver opladen kan in sommige (extreme) gevallen resulteren in een LiPo accu die in de fik vliegt. Weest niet (te) bang, het komt maar zelden voor en je moet er echt (stomme) fouten voor maken maar het is al wel enkele keren gebeurt.

Hoi Ernst,

Ik heb even de tijd genomen alles door te lezen want alle informatie op het gebied van accu's, waarvan de waarborging van de kwaliteit van deze accu's in het bijzonder, is welkom. Velen zullen je daar dankbaar voor zijn!

Het enige wat is niet kon vinden (of ik heb m'n houten contactlenzen weer in :P ) is de 'doorgeefcapaciteit' (ik weet de officiele naam niet) van deze NiMh's.

Ik heb me meerdere malen laten vertellen dat dit hét grote nadeel van NiMh's zou zijn dat als één cel in een pack van meerdere het laat afweten dat deze accupack waardeloos is geworden door het enorme verval van de spanning. En stel dat dat onverhoopt in de lucht gebeurt zijn de gevolgen veelal niet te overzien lijkt me. Dat is ook eigenlijk dé reden waarom ik nog steeds met NiCd's blijf vliegen. Toch een soort vertrouwensband mee opgebouwd denk ik.

Maar wat kun jij hier over vertellen?.... "Myth confirmed, Busted or Plausible?"

Alvast bedankt voor je evt antoord :wink:

Groetjes,

Tjen

elke accu is gevaarlijk als je hem niet met respect behandeld

hoe zit dat met lipo's?
de een zegt dat ze bij alles wat je doet een 5 meter hoge vlam maaken, de ander zegt dat je heeel erg stom moet doen en dan kan het zijn dat er iets gebeurd.

er kan wat gebeuren bij:
onderladen, overladen en hem te lang laten liggen?
of zijn er nog meer/minder dingen?

Tjen il-Vec zei:
Hoi Ernst,

Ik heb even de tijd genomen alles door te lezen want alle informatie op het gebied van accu's, waarvan de waarborging van de kwaliteit van deze accu's in het bijzonder, is welkom. Velen zullen je daar dankbaar voor zijn!

Het enige wat is niet kon vinden (of ik heb m'n houten contactlenzen weer in :P ) is de 'doorgeefcapaciteit' (ik weet de officiele naam niet) van deze NiMh's.

Ik heb me meerdere malen laten vertellen dat dit hét grote nadeel van NiMh's zou zijn dat als één cel in een pack van meerdere het laat afweten dat deze accupack waardeloos is geworden door het enorme verval van de spanning. En stel dat dat onverhoopt in de lucht gebeurt zijn de gevolgen veelal niet te overzien lijkt me. Dat is ook eigenlijk dé reden waarom ik nog steeds met NiCd's blijf vliegen. Toch een soort vertrouwensband mee opgebouwd denk ik.

Maar wat kun jij hier over vertellen?.... "Myth confirmed, Busted or Plausible?"

Alvast bedankt voor je evt antoord :wink:

Groetjes,

Tjen
Als er een NiMH cel uit valt wat gebeurt er dan? Ik denk dat, dat de vraag is die Tjen il-Vec eigenlijk stelt.
Dat is zo goed als niet te voorspellen. Net als bij NiCad's kan een cel een kortsluiting vormen en hij kan "open" gaan. Als hij een kortsluiting vormt dan ben je alleen de spanning van die ene cel kwijt. De kans is groot dat je apparatuur gewoon blijft werken zij het dat je servo's langzamer en zwakker worden. Je kan je model zeer waarschijnlijk wel veilig naar je terug krijgen.
De kans dat de cel "open" gaat bestaat ook en dan heb je wel een flink probleem. Er kan door die "open" cel geen stroom lopen dus valt je hele besturing uit. En wat gebeurt er dan met je model???? Meestal is het eindresultaat niet echt leuk. :cry:
Hoe groot is nu de kans dat er zo iets gebeurt?
Heeeeeeeel klein. Zo lang je goed met je spullen om gaat zullen de cellen niet zo maar kapot gaan. Als ze kapot gaan gebeurt dat meestal door dat ze "mishandeld" zijn. Een zender en ontvanger accu die op een normale manier geladen worden zullen jaren veilig werken. Je hoeft je echt geen kopzorgen te maken dat ze van het ene op het andere moment niet meer zouden werken. In de ruim 28 jaar dat ik al met modelvliegtuigen bezig ben heb ik dat nog nooit mee gemaakt.
Zijn NiCad's wat het kapot gaan betreft veiliger dan NiMH? Ik zou het niet weten, NiMH cellen bestaan nog niet zo heel lang en moeten zich voor een deel nog bewijzen. NiCad's gingen meestal kapot door overladen. Tijdens dat overladen ontstaan er hele grote kristallen die dendrites vormen. Die kunnen door de separator heen "prikken" en zo kortsluiting veroorzaken. De cel is dan kapot maar doordat hij kortgesloten is zal hij de stroom van de andere cellen nog doorgeven.
De hoofdoorzaak van kortsluiting bij NiCad's, dendrites, worden niet gevormt in NiMH cellen dus is de kans op kortsluiting in NiMH cellen heel erg klein, veel kleiner dan bij NiCad's! Toch kan er door andere oorzaken wel kortsluiting ontstaan, net als dat bij NiCad's ook kan. Theoretisch is de kans dat er bij NiMH cellen iets fout gaat kleiner dan bij NiCad's. Maar een fout bij NiMH zal vaker een "open" cel tot gevolg hebben dan bij NiCad. Maar om daar nu wakker van te liggen gaat volgens mij veel te ver.
Gewoon je accu om een goede manier laden en zo af en toe (één á twee keer per jaar) eens helemaal opladen en daarna ontladen. Als je dan de tijd opneemt weet je hoe het met de capaciteit is gesteld. Zo lang die nog meer dan 80% van de fabrieksopgave is zal de accu nog prima gebruikt kunnen worden. De kans dat een accu dan "zomaar ineens' de geest zal geven is zo klein dat ik me daar helemaal geen zorgen over maak.

Pepijn,
LiPo's zijn heel erg gevoellig voor overladen en te ver ontladen. Als je een LiPo maar één keer echt flink overlaad is de cel al naar de maan. Net als wanneer je een cel echt heel ver ontlaad, dan kan hij ook al definitief kapot kunnen zijn.
Maar nu die vlammen en zo. Ja, LiPo's kunnen in de fik vliegen als je ze flink overlaad. Meestal zal je al voordat het zo ver is in de gaten hebben dat het mis gaat. De LiPo cellen zullen flink opzwellen. Sommige laders zullen beginnen te piepen, en zo kunnen er meer waarschuwingen komen.
Als je er dan niet bij ben en dus de accu onbeheerd aan het laden ben kan je die waarschuwingen niet zien. Juist dan kan het dus mis gaan, er zijn al auto's uitgebrandt en huizen licht tot zwaar beschadigd door brand ontstaan door een in de fik gevlogen LiPo. Vrijwel altijd werd de accu onbeheerd geladen en kon dus niemand ingrijpen toen het fout dreigde te gaan. Als jij je LiPo's op de juiste manier oplaad en er tijdens het laden in de buurt blijft is de kans op brand en of erger zo goed als nul.

Bij vloeistoffen is het zo : als je de kraan fors open zet duur het langer om hem te sluiten .
Wat ik mij afvraag of dat ook het geval is bij hoge ontlaadstromen ?
Is daarom te diepe ontlading van lipo,s met hoge ontlaadstromen niet veel erger als met lage ontlaadstromen ?
Mijn cut of van mijn regelaars zijn standaard afgesteld op 2.7 volt per cel en heb daar nooit problemen mee .
IK werk dan ook alleen maar met lage ontlaadstromen , max 5 C !

oke, dus niet zo gevaarlijk als sommige beweren.
maar als ik nou er bij ben en hij begint te zwellen te sissen en te borrelen, hoe veel tijd heb ik dan om hem buiten op de tegels te laten af fikken?
en een lader gaat toch altijd uit, of gaat het alleen fout als de lader niet in orde is?
en waneer onderlaad je hem?
gewoon door vliegen tot je uit de lucht valt?
en hoe zit dat met als je ze een tijdje niet gebruikt?(in een brandvrije kluis leggen :p )

Als die lipo`s werkelijk zo gevaarlijk zijn waarom vekoopt men ze dan ?
En waarom zit er dan ook een in je mobiel ?
Als je die dingen volgens de voorschriften gebruikt is er niets aan de hand. Gasflessen kunnen ook hard knallen hoor ! als je er maar stom genoeg mee doet :wink: Ik ben een leek op elektronikagebied maar gebruik nu lipo`s naar volle tevredenheid. Laden gaat automatisch en tever ontladen wordt begrenst door de regelaar dus zou ik niet weten waardoor mijn accu in de fik zou gaan.

Rhelie zei:
Als je die dingen volgens de voorschriften gebruikt is er niets aan de hand.

Welke modelbouwer gebruikt zijn accu's precies volgens de voorschriften.

Ook met de huidige generaties lipo's zitten wij met de 10 of 20 C belasting eigenlijk al heel ver buiten de veilige marge. Dat ze het wel aankunnen pleit er al voor dat ze toch al behoorlijk veilig zijn.

@Theo C. ,

Als je de datasheets van o.a. Kokam's 4.800mAh cellen leest is de officieële continue belasting 96A(20C) met pieken tot 192A(40C) toegestaan ... en je mag ze dan laden met 14,4A = 3C .... met een levensduur van 1.000 x laden bij 80% ontlading ...... maar ook de "good-old" Kokam 350mAh mag je volgens de datasheets continue ontladen met 20C(7A) en pieken op 40C(14A) en laden met 3C(1A)..... met behoud van levensduur ......

Data sheets op de fabrieks-site Kokam.com .....

ik ben niet zo bang va die dingen, maar ik hoorde van iemand dat hij ze niet mocht gebruiken van zijn vader :P
dus ik wou het gewoon even van iemand anders horen :)

Dirk heeft het hier over zeer hoge ontlaadstromen maar ook over 80 % ontlading , ik ga zonder problemen naar de 90 % en meer .
Hoge ontlaadstromen hebben dus weldegelijk hun gevolgen !

@pepijn-zager,
Bij de gevallen, die ik weet van in brand gevlogen LiPo's, is dat elke keer gebeurd doordat de gebruiker verkeerde instellingen had gekozen en tijdens het laden was weggelopen.
In de gevallen, dat er een verkeerde laadstroom was gekozen en de gebruiker in de buurt was gebleven, ontstond er alleen schade aan de accu en kon er ruim op tijd worden ingegrepen.

Je moet dus echt heel erg onnadenkend bezig zijn geweest als je de brandweer moet bellen, want het duurt beslist meerdere minuten voordat er daadwerkelijk brand kan ontstaan. In die tijd ben je dus al lang gewaarschuwd als je in de buurt bent gebleven.

Ik ben het helemaal eens met Jan (Corrien). Ook moet je je bedenken dat een LiPo alleen in de fik kan vliegen tijdens het (over)LADEN. Als je een LiPo te ver ontlaad mol je de cellen zodat de capaciteit zo goed als 0 wordt. Wanneer je te veel stroom uit een LiPo wilt trekken zal de spanning in elkaar storten en de cel er ook door beschadigd raken. Voor zo ver ik weet zal hij ook dan niet snel in de fik vliegen.

Wat mij opnieuw weer opvalt is dat men buiten de discussie treed , om zich zelf te verdedigen .
Een lipo zal echt niet zo snel in de brand vliegen maar de vraag is hier wanneeer is hij kapot , ofwel wanneeer kan hij zich niets herinderen [wanneer is hij dood ] .
Het belangrijkste punt hierbij is , hoe regel je hem , welke beveiliging pas je toe , wat vraag je van hem .
Hebben de heren deskundigen hier ook een antwoord op ?

leo van den haak zei:
Het belangrijkste punt hierbij is , hoe regel je hem , welke beveiliging pas je toe , wat vraag je van hem .
Hebben de heren deskundigen hier ook een antwoord op ?
Ik ben echt geen deskundige, maar gebruik wel lipo's. Het is toch niet moeilijk. Je kiest je accu aan de hand van de stroom die je gaat trekken (gegevens van de motor vind je zonder probleem). Je stelt je regelaar in dat hij afslaat als de spanning te laag wordt, dat zit tegenwoordig op elke regelaar. En je laad ze terug op volgens de voorschriften met een lipo-lader. Als ik dat zelfs kan...

Back