NI-CD, NI-MH en LI-PO geheugen effect?

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
leo van den haak zei:
Wat mij opnieuw weer opvalt is dat men buiten de discussie treed , om zich zelf te verdedigen .

Dit volg ik niet helemaal. Wie moet zich verdedigen of wat moet er verdedigd worden? Wie of wat gaat er off topic? De draadstarter vraag toch heel duidelijk het volgende en daar wordt op gereageerd:

pepijn-zager zei:
oke, dus niet zo gevaarlijk als sommige beweren.
maar als ik nou er bij ben en hij begint te zwellen te sissen en te borrelen, hoe veel tijd heb ik dan om hem buiten op de tegels te laten af fikken?
en een lader gaat toch altijd uit, of gaat het alleen fout als de lader niet in orde is?

Over het gebruik van LiPo's acht ik mijzelf tamelijk weinig deskundig, dus dit deel van de discussie laat ik graag over aan diegenen, die daarmee veel ervaring hebben. Ik probeer daarvan zelf zo veel mogelijk op te steken. Met het verkeerd laden van Lipo's word ik regelmatig geconfronteerd en daarover weet ik dus wel wat bij te dragen.

Bij hoge ontlaadstromen moet het cut off punt naar 3 volt per cel , bij relatief lage ontlaadstromen is 2.7 volt geen probleem, Kurt dat moet je toch echt niet vergeten ! [anders kom je niet aan die 80 % ]
Bij regelaars heb je verschillende settings , o.a die ze competitie noemen , ik zou deze setting niet gebruiken want een belangrijk deel van de veiligheid is weg [lees de gebruiksaanwijzing maar eerst eens goed ]
De aantal cycle dat de accu mee gaat is ook afhankelijk van de temperatuur die hij steeds moet verdragen , KOKAM heeft het over 25 graden C +/- 3 als ideale temperatuur [ een accu is allereerst een scheikundig produkt ] .
Voor een oude accu moet het cut off punt verder om hoog [het is toch wel interessant om de kleine lettertjes ook te lezen ]
Bij optimaal gebruik kunnen ze wel 1500 cycle mee , maar als je dit allemaal niet in acht neemt nog geen 100 !

Overigens geeft Graupner een heel eerlijke voorlichting hoe de vork in de steel zit bij lipo,s .
Hier kan ik alleen aantoevoegen dat ondanks dat je cellen op een zelfde niveau gebracht hebt de temperatuur verschillen van de cellen tijdens de ontlading voor belangrijke problemen zorgen .
Dit omdat ontlading bij verschillende temperaturen ook verschillende eindspanningen geeft .
Zeker bij hoge ontlaadstromen zullen de binnenste cellen van een pakket warmer zijn als de buitenste cellen en is het pakket weer uit balans na een forse ontlading .

leo van den haak zei:
Bij hoge ontlaadstromen moet het cut off punt naar 3 volt per cel , bij relatief lage ontlaadstromen is 2.7 volt geen probleem...

Volgens mij is het niet altijd zo, waarbij ik er wel van uitga dat een ieder wil dat de cut-off langzaam ingrijpt en niet direct de motor uitzet; bij lipo's met regelmatig hoge ontlaadstromen (=burst, bv indoor airobatics) mag de cut-off juist lager liggen omdat je dan juist tijdig wordt gewaarschuwd tijdens een burst en dan zsm je model stopt. Belangrijk voordeel is dat je dan veel langer met de accu kunt vliegen.
Wanneer je bij lage ontlaadstroom (bv indoor slowflyer) de cut-off op 2.7V instelt en je zit bij normale stroom net boven die spanning dan zal bij een momentaan hogere laadstroom de magische grens van 2.5V toch bereikt kunnen worden... Zie ook onderstaand berichtje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...tdays=0&postorder=asc&highlight=cut&&start=15 van Bert.

Bert zei:
Rob zei:
Ik ga deze regelaar in combinatie met een buitenloper Axi 2212/34 op 3 lipo's gebruiken. Ik heb nu de cut-off spanning op optie 4 gezet (7.2V) en de soft power cut-off gekozen. Verder de fabrieksinstelling leek me prima voor deze combinatie. Mee eens?

Ja, zo gebruikt iedereen deze combo op een Ultimate/Funtana mini. Voor een aerobatic kist is 7,2V OK. Omdat je af en toe een stroompiekje trekt zie je ruim op tijd wanneer de soft cut off in gaat grijpen. Alleen als je bijvoorbeeld een duurvliegrecord van een uur of zo zou willen vestigen en uitsluitend heel zuinig gaat vliegen is er tot het laatst toe weinig verschil tussen de belaste en de onbelaste spanning. In dat geval is de 9V drempel aan te raden. 9V bij een aerobatic model betekent dat je te snel bij het hoveren/torque rollen ineens op je rudder moet landen....

Ten eerste iets over de Graupner redenering ;
Vooral omdat je de low voltage cut-off het zelfde wil houden breng je de cellen in balans .
Het enige wat dan nog een probleem kan zijn is dan oplopende verschillen tijdens de ontlading . Het risico dat dit gebeurd is veel groter bij hoge ontlaadstromen , dus is daar zeer zeker een grotere marge nodig .
Om echt goed met lipo,s te werken moet je eigenlijk met een heel andere benadering komen ;
Je moet zoveel capaciteit hebben dat ;
a/ het onzin is om ze geheel leeg te vliegen ,
b/ het onzin is om relatief hoge ontlaadstromen te gebruiken .

Als het toevallig dan toch zo is dat een 2a3 cellen pakket onder de 3volt per cel blijft is voor een goede lipo lader geen probleem om ze weer boven de 6 of 9 volt te krijgen mits de balans nog goed is . [ met mijn X-peak lader ]
De schade blijft dan relatief , er gaat echt niets kapot ..

Back