Ni-Cd reanimeren

• Topicstarter Topicstarter Manuel
  • Startdatum Startdatum
M

Manuel

Guest
Nou dit is mijn eerste topic op de vbulletin software alweer...
Ik kwam er gistere achter dat ik noch 2 oude 7.2 stickpackjes had liggen.
Ik denk dat deze een jaar geleden voor het laatst heb geladen...
Ik vraag me af hoe ik deze het beste opnieuw in gebruik kan nemen,
Ik heb nog een robbe lader 5r met de uitgangen 60 mA 140mA 180mA 500mA
Of toch maar aan de snel lader met 1200mA
Of toch maar weg gooien en alleen maar op lipo's blijven rijden/vliegen/varen

Reanimatie NICD-accu

Als Nicad accus' te lang niet geladen zijn, of ' gecycled' dan kunnen er cellen naar 0 Volt gaan.

Ze dan weer opladen als 1 geheel, 1 pack waarbij dus cellen zitten die wel spanning hebben, en de andere weer niet, en een ander weer heel veel etc etc, dat kan mislukken.

Een manier om een cel, letterlijk, te reanimeren, is door ze te ' vonken' op de juiste polariteit op een dikke vette 12 Volt loodaccu, een auto-start-accu bijvoorbeeld.

Doe het wel voorzichtig, het is nog geen nieuwjaar he...

Maar een paardagen aan 60mA hangen werkt dus niet?
Ik zie het nou ook niet echt zitten om het paket open te snijden te vonken en weer te solderen... Dat vind ik iets te veel werk dan koop ik wel gewoon een 2cellen lipo paketje is veel lichter en dan heb je nooit meer dit geklooi..

Ik had 2 Ni-Cd accu’s liggen van Panasonic die ik al 5 jaar had lagen liggen en ook een spanning van 0v hadden.
Ik heb ze geladen met mijn computerlader op 0,5C en daarna 5 uur aan een gewone lader met 100 mA. Ze hebben nu 80% van de opgegeven capaciteit!

Normaal gesproken doe je dit reanimeren met een checkburst van zo'n 4 Ampere gedurende 10 sec. Als je een snellader hebt, doe je het hiermee. Vervolgens langzaam laden met 1/10 van de capaciteit gedurende een wat langere periode dan normaal (een uurtje of 20 is aan te raden).

Hier kan ik wat mee bedankt want dat vonken vind ik iets te zeg maar...
Ik moet nog wel even het doosje zoeken met de orginele capaciteit want dat staat niet op de accu zelf..
Mischien heeft die kleur van de krimpkous (roze) er wat mee te maken?

Vonken als normaal laden niet helpt

Het tussen de accu-polen van een 12V auto-accu zetten, + op + en - op de - is het uiterste middel om de chemie binnen de NiCd-accu weer op gang te brengen.

Als het om een oud en lang ongeladen NiCd ' pakket' (pack) gaat, dan moet echt elke cel apart bekeken / gemeten worden, dat houdt in dat de zaak helemaal uit elkaar moet.

Natuurlijk is het beter om het eerst rustig aan te doen, maar dan ga je voorbij aan de titel die je aan deze topic hebt gegeven, dan is het opnieuw-laden van de NiCd-accu.

Sommige computerladers hebben ook een cycle-programma, bijvoorbeeld de Schulze330, daar kun je 3 keer mee opladen, en ontladen. Als het daarna nog niet goed is, dan nog een keer, en als het dan nog niet lukt, pak die zware loodaccu dan maar om te vonken. (kortdurend doen, gaat om een paar vonken, dan doormeten en normaal gaan laden !)

Wat ik bedoel staat letterlijk gelijk aan ' reanimeren.' Zo, dat geeft ook weer een nieuwe
' impuls ' aan het begrip reanimatie...

Als je het op deze manier doet, kan er een ongelimiteerd hoge stroom gaan lopen. Dit is niet de bedoeling en mogelijk zelfs gevaarlijk.
Als bij NiCd-cellen kristalstructuren tussen beide polen zijn gegroeid, moeten deze met een gereguleerde stroomstoot worden doorgebrand om de sluiting op te heffen. Deze structuren verdwijnen daarbij niet, dus deze kristallen doen nooit meer mee en de desbetreffende cel heeft wat capaciteitsverlies. Als het met één checkburst niet lukt om de sluiting op te heffen, zijn er dermate veel van deze struikvormige kristalstructuren gegroeid, dat de accu als verloren beschouwd moet worden. Niet alleen is er dan te veel capaciteitsverlies, maar binnen de kortste tijd is de sluiting dan ook weer teruggegroeid.

Als servicedienst gebruiken we (gemakshalve) bij accu's vanaf 1200 mAh (subC cellen) een checkburst van 4 Ampere gedurende 10 seconden voor het gehele pakket, dus niet voor cellen afzonderlijk. Meer van deze bursts en ook cellen apart behandelen blijken in de praktijk geen positieve resultaten op te leveren, dus er komt dan altijd het advies om de accu bij het chemisch afval te deponeren en een nieuwe aan te schaffen.

Zijn die kristallen dan altijd gevormd bij een accu die lang gelegen heeft? Het gaat hier om een accu die door z'n zelfontlading leeggetrokken is. Zou gewoon 14 uur laden met 10% van de capaciteit niet volstaan?

Eerlijk gezegd is het natuurlijk niet juist om er bij voorbaat van uit te gaan, dat er al sluiting in cellen aanwezig is. Bij een NiCd-pakket, dat een jaar niet is gebruikt is dit echter wel zeer waarschijnlijk.

Tja.... je kunt heel veel moeite doen om die packs op te krikken terwijl je bv. bij 2 brothers er weer 3 voor 30 euro haalt....

Voor de kosten hoef je het denk ik niet te laten.

Back