Ni-MH Naar Lipo accu.

Ik heb een Eclipse LX61B Pro. En ik ga 2 keer een ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C Lipo kopen, maar op hoeveel Ampère moet ik die laden en hoeveel Volt en instellen op 4000mAh? heb al wat info over gezocht maar moet het even allemaal zeker omdat ik heb gehoord dat een lipo veel gevoeliger is met laden las ik. en ik geloof dat er ook een lipo balancer in deze lader zit!?

Gr. Mike

Beste Mike, het wordt allemaal uitgelegd in de modebouw FAQ waar Ron al naar verwijst. Wanneer je daar de stukjes doorleest die over de LiPo accu's gaan heb je alle informatie waar je naar vraagt.
Om deze reden hebben we deze stukjes geschreven zodat het niet nodig is om iedere keer hetzelfde verhaal weer te moet intikken. Zo zou ook de ruimte die dit forum nodig heeft op de server al snel zo groot worden dat het er niet meer op kan.

Hoe wordt een LiPo geladen?
Eigenlijk is dat een heel kort en simpel verhaal.
Als voorbeeld nemen we een 3s1p / 3000mAh accu, om maar eens een veel voorkomende accu te nemen. De maximale laadstroom die de fabrikant op heeft gegeven is bijvoorbeeld 2C. De maximale ontlaadstroom is 20C, dit is echter nauwelijks van belang bij het laden.

Wanneer is een LiPo leeg en wanneer is hij vol?
Een LiPo cel is leeg wanneer de spanning onbelast tot 3V is gedaald. Verder ontladen moet je niet doen want dat is heel slecht voor je accu!
Een LiPo cel is vol wanneer de spanning onbelast tot 4,235V is opgelopen. Ook hier moet je echt niet verder gaan want dan zal de LiPo ook kapot gaan en in het ergste geval zelfs in de brand kunnen vliegen. Laat je echter niet gek maken door allerlei doomverhalen, een LiPo cel vliegt niet zo maar in de fik, zeker niet als je er geen gekke dingen mee doet.

Net als alle accu's mag je een LiPo maar met een beperkte stroom laden, je mag er dus niet zo maar een flinke stroom doorheen jassen! Deze laadstroom is al heel lang standaard 1C maar er zijn al veel cellen die, net als ons voorbeeld, met 2C geladen mogen worden. Ondertussen zijn LiPo's die je met 5C mag laden ook al te koop. Maar hoe dan ook het is nog steeds een beperkte stroom.
Een LiPo lader is eigenlijk een heel goed gestabiliseerde voeding waarvan de uitgangsspanning op precies 4,235V per cel wordt ingesteld. De maximale stroom die deze "voeding" kan leveren wordt ingesteld op gewenste laadstroom. Voor de accu in het voorbeeld (3S1P / 3000mAh en een laadstroom van 2C) zou dat dus 12,705V en maximaal 6A zijn.

Dit is het eerste deel van het stukje over het laden van LiPo's. Hier staat alles waar jij naar vraagt. Korter kan ik het niet uitleggen.

Back