nicad en nimh accu faq

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Kan iemand mij vertellen waar de faq van Ernst is gebleven met betrekking tot de nicad's en nimh's. Ik ben daarnaar op zoek, maar kan de info niet meer vinden.

Ûh..."oude" Modelbouw-FAQ (bovenin) .......... de zoek-functie neemt deze niet mee (dat was ook de reden voor de "nieuwe" FAQ's).....

P.S. 10 sec geleden stonden ze daar nog ........ gelukkig :wink:

wat ik eigenlijk nog mis is hoe je HiMH accus soldeert
je leest verschillende dingen hier over mbt laden dan
eerst alles parallel zetten of gewoon aan elkaar solderen en langzaam laden
wat is nu de beste manier

heb hier nog 8 cellen liggen met een spanningsverschil van ongeveer 0.2 volt ten hoogste

Kheb toch nog even een vraag:

Ik heb me laten vertellen dat als bij een Ni-mh ontvanger-accu 1 cel het begeeft dat gelijk het hele pakketje geen spanning meer geeft,maar als bij een Ni-cad accu-pack 1 cel defect raakt dat je dan nog wel van de andere cellen spanning krijgt.
Is dat zo?

Het lijkt mij in beide gevallen zo dat als de cellen in serie staan en 1 raakt kapot dat je helemaal geen spanning meer hebt?

Het is inderdaad zo dat bij het falen van cellen bij Nimh's in de meerderheid van de gevallen (71% ) een open verbinding ontstaat zodat de totale spanning van alle cellen in serie 0Volt zal zijn.

Bij het falen van NiCad's ontstaat in de meerderheid van de gevallen (86%) een inwendige sluiting zodat de totale spanning van alle cellen in serie met die van 1 cel daalt.

Let op! Het gaat hierbij om het falen van de cel zelf. Gebroken aansluitdraden e.d. tellen in deze statistiek dus niet mee.

Dus een ontvangerpakketje van 5 NiCad cellen is een zeer veilige optie, geen electronica die kan falen zoals in een UBec etc...
Met NiMH's ben je statistisch gezien dus niet zo best af :(

Hmmm dan denk ik toch dat ik het ene nimh pakketje in een van mijn heli's toch ga vervangen door een nicad binnenkort...

Marcel zei:
Kheb toch nog even een vraag:

Ik heb me laten vertellen dat als bij een Ni-mh ontvanger-accu 1 cel het begeeft dat gelijk het hele pakketje geen spanning meer geeft,maar als bij een Ni-cad accu-pack 1 cel defect raakt dat je dan nog wel van de andere cellen spanning krijgt.
Is dat zo?

Het lijkt mij in beide gevallen zo dat als de cellen in serie staan en 1 raakt kapot dat je helemaal geen spanning meer hebt?
Op zich klopt dit verhaal maar je moet het niet te zwart zien zoals de andere eigenlijk wel een beetje doen.
Ten eerste is de kans dat een NiMH cel "open" gaat ongeveer net zo groot als bij een NiCad cel. Die kans is dus heel klein maar het zou dus ooit wel eens een keer kunnen gebeuren.
De kans dat er in een NiCad cel kortsluiting ontstaat waardoor de cel niet meer mee doet is duidelijk groter! Dat komt doordat er in die cellen gebruik wordt gemaakt van Cadmium. Dat Cadmium kan (vooral bij langzaam laden en (erg) lang overladen zogenaamde dendrites vormen. (Zie ook DIT artikel.)
Die dendrites zien er onder de microscoop uit als een soort kerstbomen en hebben scherpe punten. Die punten kunnen door de isolatie tussen de + en de - platen prikken en zo kortsluiting veroorzaken.
Als een cel "open" gaat komt dat doordat er een verbinding in die cel kapot gaat. Dat kan gebeuren door te veel stroom (kortsluiting van de accu) waardoor het één en ander in de cel door smelt. Het kan ook gebeuren door een crash waardoor een verbinding in de cel los kan scheuren. Dit gebeurt echter maar hoogst zelden vandaar dat je vaker een kortgesloten NiCad cel tegen komt dan een open cel.
In NiMH cellen wordt geen Cadmium meer gebruikt. In deze cellen kunnen dus geen dendrites meer ontstaan. Daarom is de kans dat een NiMH cel kortgesloten raakt heel klein. De kans dat een NiMH cel open gaat is net zo groot als bij een NiCad cel en die kans is maar heeeeeel klein. Je loopt echt geen extra risico als je gebruik maakt van NiMH cellen in plaats van NiCad.
Eigenlijk is de kans op accu storing zelf iets kleiner geworden door het ontbreken van het "dendrites probleem".

Back